صفیر گیلان؛در ادامه سفر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و مسوولان ارشد وزارت بهداشت و در راستای حمایت این وزارتخانه برای بهبود زیرساخت های سلامت در گیلان، صبح امروز – دوشنبه، کارشناسان وزارت متبوع، نحوه استقرار بسته های طرح تحول سلامت را در استان پایش کردند تا با تامین منابع مورد نیاز، روند توسعه […]

 صفیر گیلان؛در ادامه سفر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و مسوولان ارشد وزارت بهداشت و در راستای حمایت این وزارتخانه برای بهبود زیرساخت های سلامت در گیلان، صبح امروز – دوشنبه، کارشناسان وزارت متبوع، نحوه استقرار بسته های طرح تحول سلامت را در استان پایش کردند تا با تامین منابع مورد نیاز، روند توسعه خدمات بهداشتی درمانی گیلان تسریع شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی در این نشست با اشاره به آغاز طرح تحول سلامت در گیلان از سال ۹۳  و همگام با سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور، گفت: در این میان ساماندهی نیروهای قراردادی دانشگاه و پرداخت مطالبات آن ها از محل درآمدهای اختصاصی یکی از چالش های جدی بود که دانشگاه در زمان اجرای طرح تحول سلامت با آن رو به رو شد. دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک ضمن تشریح خلاصه گزارش بسته های دریافتی طرح تحول سلامت از سال ۹۳  ادامه داد: راه اندازی مرکز جامع بیماران صعب العلاج و سرطانی و بهسازی فضای فیزیکی پرستاران از طرح های مغفول مانده طرح تحول سلامت در گیلان است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به راه اندازی مجدد پروژه های LDR که از سال های قبل رها شده بودند، گفت: با توجه به پیش بینی منابع مالی پروژه ها بر مبنای فهرست بهای سال ۹۳ ، تغییر قیمت ها، علی رغم پیشرفت حدود ۷۰ درصدی پروژه ها، دانشگاه را با مشکلاتی رو به رو کرده است. دکتر یوسف زاده تاکید کرد: اتمام کلینیک های ویژه، راه اندازی مرکز جامع سرطان و بهبود زیرساخت های درمانی استان در اولویت فعالیت های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار دارد .
بهبود اورژانس بیمارستان های پورسینا، رازی، حشمت و انزلی در کوتاه مدت
دکتر یوسف زاده با اشاره به این که زیرساخت های حوزه سلامت گیلان با وجود بیمارستان های با قدمت بالای ۹۰ سال بسیار هزینه بر است، یاد آور شد: استان گیلان سال هاست که از نداشتن یک بیمارستان جامع رنج می برد و علی رغم گردشگر پذیر بودن این استان توجه ای به این مساله نشده است. رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان یاد آور شد: بهبود فضای فیزیکی اورژانس های مراکز درمانی استان در کنار باز مهندسی فرایندها جهت بهبود ارایه خدمات درمانی در دستور کار دانشگاه قرار دارد و در این خصوص بهبود اورژانس بیمارستان های پورسینا، رازی، حشمت و انزلی در کوتاه مدت، مد نظر است.
 
پایانی بر پروژه ۱۷ ساله بیمارستان حشمت
وی ادامه داد: احیای پروژه اورژانس بیمارستان حشمت که ۱۷ سال قبل شروع و نیمه کاره رها شده بود نیز از جمله برنامه هایی است که در این مدت توانستیم با کمک کارشناسان و صاحب نظران دانشگاه گیلان با اصلاح نقشه ساختمان که مربوط به ۲۰ سال پیش بود و مقاوم سازی اسکلت فلزی آن، مجدداً این پروژه را فعال کنیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به ترسیم نقشه جامع درمان استان گفت: توسعه تخت های اورژانس، LDR و بهبود زیر ساخت های بهداشتی درمانی در دستور کار دانشگاه قرار دارد. در حال حاضر بیمارستان شهید انصاری رودسر با توجه به اینکه قدمت ۱۵ ساله دارد اما از لحاظ فضای فیزیکی و زیر ساخت های درمانی نیازمند توجه است.

افزایش کیفیت و راندمان درمان با استقرار نظام ارجاع الکترونیک
دکتر یوسف زاده با تاکید بر این که با استقرار نظام ارجاع الکترونیک، کیفیت و راندمان کار مراکز درمانی استان بهبود می یابد، اظهار داشت: با ساخت بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی در لاکان و راه اندازی بیمارستان یک هزار تختخوابی جامع در استان، سطح دسترسی مردم به خدمات سلامت ارتقا می یابد. وی ادامه داد: استقرار مجموعه فضاهای درمانی، آموزشی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در یک مجموعه ۲۰۰ هکتاری در سایت لاکان می تواند تحولی عظیم در این منطقه خوش آب و هوا ایجاد نماید.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این که در حال حاضر شهرستان رشت ۱۱۰۰ تخت فعال بیمارستانی دارد که در ۸ بیمارستان پراکنده اند، تصریح کرد: ساخت یک بیمارستان ۵۰۰ تخت خوابی برای مردم رشت در برنامه کاری این دانشگاه قرار دارد که پس از راه اندازی آن ۸ بیمارستان موجود که اغلب آن ها نیز فرسوده هستند، در یک جا تجمیع خواهند شد.
وی اظهار امیدواری کرد: با حمایت های وزارت بهداشت و سایر مسوولان ذی ربط، برنامه هایی که دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای بهبود زیر ساخت های حوزه سلامت دارد در زمان نزدیک تری به منصه ظهور برسند.
تیم کارشناسی بررسی نحوه استقرار بسته های تحول سلامت وزارت بهداشت نیز ضمن تبریک به تیم مدیریتی جدید، جهت تسریع در اجرای پروژه های به جا مانده از سال های گذشته، گفت: تسریع در بهبود زیرساخت های درمانی به ویژه در حوزه اورژانس بیمارستانی در مرکز شلوغ و در نظر گرفتن یک تروما سنتر در بیمارستان پورسینا، می تواند قابل توجه باشد.
در این نشست کارشناسان وزارتی بر اصلاح فرایندهای درمانی در بیمارستان پورسینا و اصلاح بخش اورژانس بیمارستان رازی تاکید کردند.
تیم اعزامی وزارت متبوع با بیان این که، کاهش ماندگاری بیماران در بعضی از بخش ها به ویژه اورژانس بسیار حایز اهمیت است بر اداره اورژانس بیمارستانی برای بهبود فرایندهای درمانی با تکیه بر اقتصاد درمان، تاکید کردند. کارشناسان وزارتی با اشاره به انجام تصمیم گیری ها در حوزه دانشگاه، تصمیم گیری و تصمیم سازی مدیران را در ارتقای نحوه ارایه خدمات درمانی بسیار مهم ارزیابی کردند. در این نشست بر افزایش تخت ها در بیمارستان انزلی و توسعه اورژانس این مرکز برای تبدیل شدن بیمارستان انزلی به عنوان قطب درمان غرب گیلان تاکید شد و ۱۵ میلیارد ریال بودجه از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت برای تسریع در اتمام پروژه اورژانس جدید انزلی در نظر گرفته شد.
دکتر واعظی- رییس اداره اورژانس بیمارستان‌های وزارت بهداشت گفت: شهرستان صومعه سرا اورژانس آبرومندی نداشت اما در مدیریت جدید بهبود فضای اورژانس این شهرستان مد نظر قرار گرفت، و امروز با افتخار می گویم که اجرای پروژه های بهداشتی درمانی در صومعه سرا شرایط خوبی دارد. رییس اداره اورژانس بیمارستان‌های وزارت بهداشت ادامه داد:انجام اصلاحات اورژانس بیمارستان حشمت با توجه به قدیمی بودن نقشه آن باید مد نظر قرار گیرد و برای اتمام کار این پروژه نیز مبلغ بیست میلیارد ریال از سوی معاونت درمان وزارت تخصیص یافته است. وی با اشاره به این که اورژانس بیمارستان حشمت در ارایه خدمات به بیماران قلبی عروقی بسیار موثر است، گفت: با راه اندازی اورژانس جدید در این بیمارستان می توانیم شاهد بهبود مدیریت منابع و ارتقای ارایه خدمات درمانی به بیماران در این بیمارستان باشیم.
دکتر واعظی خاطر نشان کرد: راه اندازی کلینیک های ۲۴ ساعته در کنار مراکز درمانی پورسینا و رازی می تواند به گردش بیماران در این دو مرکز ریفرال کمک کند. کارشناس بسته هتلینگ طرح تحول سلامت وزارت بهداشت نیز گفت: بهبود زیرساخت های درمانی در سال های گذشته مغفول مانده بود که امیدواریم با تیم مدیریتی جدید وضعیت آن ها ارتقا یابد. وی گفت: باید بگویم در حوزه هتلینگ مظلوم ترین دانشگاه کشور جهت استقرار بسته هتلینگ دانشگاه علوم پزشکی گیلان است.  کارشناس بسته هتلینگ وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: تشکیل کارگروه هتلینگ و استفاده از تجربه موفق سایر مراکز (توسعه، درمان، دفتر فنی) و اجرای نقشه ها بر اساس برنامه و استاندارد سازی ها بر مبنای دستورالعمل های جدید، می تواند باعث تسریع در اجرای فرایندهای موجود شود.
وی ادامه داد: دانشگاه گیلان باید در اسرع وقت نسبت به ارایه نیازمندی ها و اصلاحات مد نظر اقدام کند تا فضاهای موجود کاربردی تر شود. در این راستا اخذ موافقت نامه معاون درمان وزارت بهداشت و دانشگاه برای اتمام پروژه های در دست اقدام مورد نیاز است. وی تاکید کرد: فضاها برحسب بار بیماری ها و مراجعان پیش بینی شود تا دوباره شاهد تغییرات درخواستی نباشیم.