با حضور پدر ویراستاری ایران انجام شد؛

رونمایی از سردیس استاد احمد سمیعی و پروفسور مجید سمیعی در دانشگاه گیلان

  پرینت
رونمایی از سردیس استاد احمد سمیعی و پروفسور مجید سمیعی در دانشگاه گیلان
شناسه خبر : 51940 | تاریخ انتشار : 02 آذر 1400 - 17:20 | 297 بازدید | تعداد دیدگاه : ۰ | ارسال توسط :

از سردیس استاد احمد سمیعی گیلانی و پروفسور مجید سمیعی که توسط دانش آموختگان دانشکده هنر و معماری دانشگاه گیلان ساخته شده است، رونمایی شد.

دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان در این مراسم ضمن تشکر از حضور استاد احمد سمیعی گیلانی، وی را از مفاخر کشور و از چهره­ های ماندگار علمی و فرهنگی کشور دانست.

رئیس دانشگاه گیلان گفت: استاد احمد سمیعی زندگی خود را وقف پژوهش، تألیف و ترجمه کرده و به عنوان پدر ویراستاری ایران شناخته می­ شود. دکتر رضی ضمن یادآوری سابقه تدریس استاد سمیعی در گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان، تعهد اجتماعی، دقت نظر و فروتنی را از خصوصیات اخلاقی بارز این استاد دانست.

رئیس دانشگاه گیلان در پایان ابراز امیدواری کرد تا پیشنهاد انجمن صنفی ویراستاران در خصوص تعیین روز تولد استاد احمد سمیعی به عنوان روز ویراستار و ثبت آن در تقویم ملی ایران به زودی محقق شود.

در این مراسم استاد احمد سمیعی گیلانی نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشگاهیان استان گیلان، دانشجویان را به استفاده از دوران جوانی و فراگیری زبان انگلیسی توصیه کرد. استاد سمیعی در ادامه اینترنت و شبکه ­های اجتماعی را باعث سرعت و شکوفایی روزافزون علم و دانش دانست و دانشجویان را به استفاده از این ظرفیت توصیه کرد.

در این مراسم مهندس شهنام شفیعی ناظر هنری پروژه ساخت سردیس‌­ها نیز توضیحاتی پیرامون چگونگی ساخت سردیس ارائه کرد.

شایان ذکر است دو سردیس دکتر آذر اندامی پزشک و باکتری شناس و دکتر محمدجعفر جعفری لنگروی حقوقدان و فقیه نیز در آینده ای نزدیک در محوطه دانشگاه نصب خواهد شد.

درباره استاد احمد سمیعی

استاد احمد سمیعی گیلانی در ۱۱ بهمن ۱۲۹۹ در رشت به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در رشت گذراند و سپس وارد دانشگاه تهران شد.  در اواخر دهه ۱۳۴۰ به‌عنوان ویراستار در مؤسسه انتشارات فرانکلین مشغول خدمت شد و به‌موازات آن دوره کارشناسی‌ارشد زبان‌شناسی را در دانشگاه تهران ‌گذراند. او در کنار حرفهٔ ویراستاری، چند کتاب در زمینهٔ آیین نگارش و ویرایش تألیف‌کرد و مقاله‌های ارزشمندی را در مجلات متعدد به چاپ رسانید.

سمیعی کار ترجمه را با برگرداندن رمان دلدار و دلباخته، از ژرژ ساند شروع کرد و بعداً آثاری را از نویسندگان بزرگی مانند ژرژ پرک و گوستاو فلوبر به فارسی برگرداند. او تا خرداد ۱۳۹۸ سردبیری نشریهٔ نامهٔ فرهنگستان را بر عهده داشت و هم­اکنون عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.

درباره پروفسور مجید سمیعی

پروفسور مجید سمیعی در ۲۹ خرداد ۱۳۱۶ از خانواده‌ای گیلانی در تهران زاده شد. پس از عزیمت خانواده از تهران به رشت در محله تلفنخانه اقامت کرد.  وی تحصیلات ابتدایی و دوره متوسطه را در دبیرستان شاهپور رشت به پایان رسانید و سپس عازم آلمان شد. رشته‌های زیست‌شناسی و پزشکی را در دانشگاه یوهانس گوتنبرگ شهر ماینتس به پایان رساند و سپس دوره تخصص جراحی مغز و اعصاب را زیر نظر کورت شورمن شروع کرد و در سال ۱۳۴۹ به اخذ درجه تخصص در این رشته نایل آمد

وی کار علمی را با سمت استادیاری و معاونت بیمارستان جراحی مغز و اعصاب آغاز کرد. پس از چندی سرپرستی بخش جراحی مغز و اعصاب اطفال را به عهده گرفت. در سال ۱۳۵۱ به اخذ درجه استادی جراحی مغز و اعصاب از دانشگاه یوهانس گوتنبرگ نایل گردید. در سال ۱۳۵۰ اولین دوره از دوران آموزشی جراحی میکروسکوپی را آغاز کرد و در سال ۱۳۵۶ نخستین آزمایشگاه تمرین جراحی میکروسکوپی آلمان را با کمک بنیاد فولکس واگن تأسیس نمود.

در سال ۱۳۵۶، ریاست بیمارستان جراحی مغز و اعصاب را در شهر هانوفر به عهده گرفت در همین سال، کرسی جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه لیدن هلند به وی اعطا شد و در سال ۱۳۶۶ دانشگاه ماینتس تصدی کرسی جراحی مغز و اعصاب را به وی پیشنهاد کرد. در سال ۱۳۶۷ با قبول تصدی کرسی جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه هانوفر به کار پرداخت. از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۱ ریاست انجمن بین‌المللی قاعده جمجمه را به عهده داشت و در سال ۱۳۷۱ به ریاست فدراسیون جهانی انجمنهای قاعده جمجمه انتخاب شد.

برچسب ها
نوشته های مشابه
۳۲ تخت بستری به آسایشگاه معلولین و سالمندان رشت اهدا شد
برخورداری از نیروی انسانی توانمند جزء مزیت های شرکت است
بازدید شهردار رشت از روند کاشت درختان اصیل و بومی در ورودی شهر رشت
۲۵درصد سرمایه گذاری خارجی ۲۰ ساله اخیر گیلان در دولت سیزدهم بوده است/۱۵۰ تقاضای سرمایه گذاری در استان
٨٠ میلیون جایزه در پویش «با انرژی
تمامی دستگاه های متولی باید در تسهیل شرایط کار و تولید در کشور احساس مسئولیت کنند
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شما باید وارد سایت شوید تا بتوانید نظر دهید.