به گزارش اختصاصی صفیر گیلان, استاد محمد روشن از مفاخر برجسته گیلان و ایران در حوزه زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه دیروز زادروزم بود و امروز و امروز در جوار شما هستم گفت:من شیفته و دلباخته گیلان و گیلانی و ایران و ایرانی هستم. به گرارش صفیر گیلان از رشت، مراسم […]

 

به گزارش اختصاصی صفیر گیلان, استاد محمد روشن از مفاخر برجسته گیلان و ایران در حوزه زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه دیروز زادروزم بود و امروز و امروز در جوار شما هستم گفت:من شیفته و دلباخته گیلان و گیلانی و ایران و ایرانی هستم.

به گرارش صفیر گیلان از رشت، مراسم تجلیل از استاد محمد روشن، از مفاخر برجسته گیلان و ایران در حوزه زبان و ادب فارسی عصر امروز(۲۲ آذر) در سالن دکتر رحمدل مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا( صلی الله علیه و آله وسلم) رشت برگزار شد.

در این مراسم پس از سخنرانی دکتر فاضلی، مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، فرهاد طاهری، استاد دانشگاه و پژوهشگر، استاد جعفر شجاع کیهانی، عضو هیأت علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، استاد محمد روشن بر روی سن آمد و متواضعانه، قطعه شعر یکی قطره باران ز ابری چکید، خجل شد چو پهنای دریا بدید را قرائت کرد.

این استاد برجسته و پژوهشگر مطرح پس از اظهار تشکر از برگزاری این مراسم تجلیل، اظهار داشت: شیفته و دلباخته گیلان و گیلانی و ایران و ایرانی هستم.

وی تاکید کرد: ایران وطن ماست و ما دلباخته این مرز پر افتخار هستیم.

استاد روشن خاطرنشان ساخت: هیچ تحفه‌ای برایم گرانبهاتر از این نیست که دیروز، زادروزم بود و امروز در جوار شما هستم.

این استاد برجسته تصحیح متون ادب فارسی در پایان اعلام کرد: از همسر گرامی خود، احمد اداره چی و دکتر فاضلی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تشکر می‌کنم.

در پایان این مراسم از کتاب نامه روشن، که ارج نامه استاد محمد روشن بوده و به کوشش احمد اداره چی گیلانی و دکتر طهمورث سجادی منتشر شده است رونمایی شد.

اهدای لوح تقدیر و یک جلد شاهنامه نفیس از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از دیگر بخش های این مراسم بود.

از استاد محمد روشن بیش از ۵۰ اثر ارزشمند در حوزه زبان و ادب فارسی منتشر شده که تصحیح تاریخ طبری، جامع التواریخ رشیدی، حدیقه الحقیقه سنایی، دیوان سید حسن غزنوی و منشات خاقانی از آن جمله است.
استاد محمد روشن در سال ۱۳۱۲ ش.در رشت به دنیا امد وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در رشت به پایان و به تحصیل در دانشگاه ادبیات در دانشگاه تهران پرداخت.
وی دوره فوق لیسانس را در پژوهشکده فرهنگ ایران گذرانید. محمد روشن از سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۸ به دبیری در دبیرستانهای رشت اشتغال داشت.
و از سال ۱۳۵۰ به هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ ایران پیوست. از اسفندماه ۱۳۴۸ که به تهران منتقل گردید با بنیاد فرهنگ ایران همکاری کرد که تا انقلاب اسلامی همکاری خودرا در بخش ‹‹ فرهنگ تاریخی زبان فارسی›› این موسسه ادامه داد.
وی به سال ۱۳۵۰ از وزارت آموزش و پرورش به فرهنگستان ادب و هنر منتقل گشت.و از آن پس دربیشتر فعالیتهای فرهنگی داخلی و خارجی اعم از کنگره ها ، سمینارها ، بزرگداشت ها و….حضور داشته است . کتاب”جامع التواریخ”تصحیح ،محمد روشن ، در دوره سیزدهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد.
گروه : علوم انسانی رشته : زبان و ادبیات فارسی تحصیلات رسمی و حرفه ای : محمد روشن تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در رشت به پایان برد و بر اثر تشویقهای استاد پورداود به تحصیل در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران پرداخت.

وی دوره فوق لیسانس را در پژوهشکده فرهنگ ایران گذرانید. استادان و مربیان : محمد روشن از محضر استادانی همچون استاد پورداود و دکتر محمد معین استفاده برد.

هم دوره ای ها و همکاران : محمد روشن با سیدمحمد تقی مدرس رضوی از روزگار دانشجویی همکاری داشت.
مشاغل و سمتهای مورد تصدی : همکاری محمد روشن پس از انتقال به تهران از اسفند۱۳۴۸ آغاز گردید و این همکاری با بنیاد فرهنگ ایران همکاری آغاز کرد که تا انقلاب اسلامی در آن موسسه، در بخش ‹‹ فرهنگ تاریخی زبان فارسی›› ادامه داشت.