صفیر گیلان؛مدیر عامل شرکت توزیع برق گیلان گفت:تجربه گذر از پیک بار سال گذشته نشان داد که برای تأمین برق پایدار در پیک بار سال جاری، باید به سمت مدیریت بار مشترکین حرکت کرد، لذا رویت پذیری و کنترل پذیری مصرف مشترکین از طریق توسعه کنتور هوشمند یکی از مهم‌ترین ابزارها برای پیاده‌سازی طرح های مدیریت مصرف می باشد که از سالیان گذشته در دستور کار صنعت برق قرار گرفته و هم اکنون با سرعت بیشتری در حال پیگیری است.

صفیر گیلان؛ محمد تقی مهدیزاده رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان با حضور در برنامه زنده رادیویی «دریچه» ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه برق در سطح استان و لزوم توجه شهروندان و مشترکان به مدیریت مصرف، به سوالات و درخواست‌های شنوندگان برنامه پاسخ داد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان ضمن تشکر از همراهی و همکاری هم استانی ها و مشترکین اینشرکت گفت : برق در عصر حاضر ،در زندگی فردی و اجتماعی شهروندان وآحاد جامعه یک نقش حیاتی و بسیار مهم و حساس را دارا است و این انرژی شرط اصلی پیشرفت و تحول در فناوری نوین جوامع بشری است، لذا رسالت و وظیفه ای که بر عهده اینجانب و همکارانم در شرکت توزیع نیروی برق گذاشته شده ،بسیار مهم و اثربخش است.

مهدیزاده بیان داشت : این شرکت با بیش از  ۳۰ هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف و فشار متوسط افتخار خدمت رسانی به قریب به یک‌ میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک برق در استان را دارد.

وی گفت: تمامی روستاهای بالای ۱۰ خانوار استان گیلان از نعمت برق بهره مند هستند و تعداد محدودی از آنها تنها به دلیل محدودیت های زیست محیطی و واقع شدن در مناطق جغرافیائی خاص و تحت نظارت سازمان منابع طبیعی و محیط زیست استان امکان واگذاری انشعاب و احداث خطوط توزیع برق در آنها میسر نیست که به همین جهت با استفاده از تکنولوژی نوین فتوولتائیک و پنل های خورشیدی نسبت به برق دار نمودن بسیاری از آنها اقدام شده است .

رئیس هیئت مدیره شرکت توزیع برق گیلان اظهار داشت : در حال حاضر نیز، برق رسانی به روستاهای زیر۱۰ خانوار پس از تامین اعتبار به ترتیب اولویت و در صورت اخذ مجوز از سازمان منابع طبیعی در دست اقدام می باشد و امیدواریم که با فراهم شدن شرایط، این خانوارها نیز از نعمت برق برخوردار شوند.

محمد تقی مهدیزاده افزود : مشترکین خانگی ۷۶ درصد کل مشترکین استان را شامل میگردند که این تعداد از مشترکین ۴۹٫۵ درصد برق مصرفی استان را از آن خود کرده اند و این مهم نقش و اهمیت اصلاح الگوی مصرف مشترکین را بیش از پیش متجلی می سازد.

وی تصریح کرد : علی الرغم همکاری و مشارکت مشترکین و هم استانی های ارجمند این شرکت در سال گذشته نسبت به سال ۹۹ با رشد ۱۳٫۶ درصدی مصرف از سوی مشترکین مواجه بود که از مهمترین عوامل آن می توان به تغییرات اقلیم در کشور و روند روبه رشد مهاجرت به شمال کشور و همچنین رشد جمعیت غیردائم و بروز خشکسالی اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان گفت: بر پایه دستورالعمل ابلاغی از سوی شرکت توانیر، استان گیلان در منطقه گرمسیری چهار قرار دارد و الگوی مصرف برق خانگی در این استان در ماه‌های گرم سال (۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور) تا ۴۰۰ کیلووات ساعت و برای ماه‌های عادی یا غیر گرم سال، تا ۲۰۰ کیلووات ساعت تعیین شده است.

مهدیزاده خاطرنشان کرد: بر این مبنا اگر مشترکان برق بتوانند در ماه‌های گرم سال مصرف خود را نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داده و به زیر الگوی مصرف برسانند، به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف معادل قیمت تامین برق یعنی ۳۰۰ تومان پاداش گرفته و از دولت بستانکار می‌شوند.

رئیس هیئت مدیره شرکت توزیع برق گیلان گفت: مشترکینی که الگوی مصرف را رعایت کنند شامل هیچ‌گونه افزایش نرخی نخواهند شد .

وی درخصوص افزایش بهای برق پرمصرف‌ها نیز اظهار داشت: برای مثال اگر مشترک خانگی تا ۱.۵ برابر الگو مذکور در ماه مصرف داشته باشد (برای مصارف مازاد بر الگو) ملزم به پرداخت ۱.۵ برابر قیمت تامین برق می‌باشد و اگر از ۱.۵ تا ۲ برابر الگو برق مصرف کند (برای مصارف مازاد بر الگو) ۲.۵ برابر قیمت تامین برق برای وی محاسبه می‌شود و اگر میزان مصرف برق او از ۲ برابر الگو بیشتر باشد، (برای مصارف مازاد بر الگو) ۳.۵ برابر قیمت تامین برق برای او محاسبه خواهد شد.

مهدیزاده افزود : تجربه گذر از پیک بار سال گذشته نشان داد که برای تأمین برق پایدار در پیک بار سال جاری، باید به سمت مدیریت بار مشترکین حرکت کرد، لذا رویت پذیری و کنترل پذیری مصرف مشترکین از طریق توسعه کنتور هوشمند یکی از مهم‌ترین ابزارها برای پیاده‌سازی طرح های مدیریت مصرف می باشد که از سالیان گذشته در دستور کار صنعت برق قرار گرفته و هم اکنون با سرعت بیشتری در حال پیگیری است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان بیان داشت: با اجرای این طرح امکان ارسال فرمان قطع و وصل و همچنین اخطار پیش از قطع به مشترک مقدور می باشد به نحوی که قابلیت محدودیت بار از طریق کنتور هوشمند انجام می شود و با کنترل پذیر کردن مشترکین پرمصرف از راه دور، قابلیت اعمال محدودیت بار مصرفی برای آنها در ایام پیک فراهم می شود که می تواند کمک بسزایی به پایداری شبکه و عدم قطع سایر مشترکین داشته باشد.

وی تصریح کرد: با تمهیدات اندیشیده شده وزارت نیرو وشرکت توانیر برای مدیریت بار اوج مصرف در تابستان امسال کاملا آماده‌ایم و تلاش بر این است با پشتوانه برنامه‌های تدوین شده، ناترازی‌های تولید و مصرف جبران شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت توزیع برق گیلان در ادامه به سامانه “برق من” اشاره و بیان کرد: مشترکان برق با نصب اپلیکیشن برق من و ورود به این سامانه می‌توانند علاوه بر امکان پرداخت آنلاین صورتحساب از تمامی خدمات شرکت توزیع نیروی برق گیلان بدون نیاز به مراجعه حضوری به ادارات و امورهای توزیع برق بصورت غیرحضوری بهره‌مند شوند.

مهدیزاده تصریح کرد : این شرکت اقداماتی را در راستای افزایش پایداری شبکه و استمرار آن بعمل آورده است که از آن جمله می توان به اجرای منظم و صحیح طرح تاب آوری بر روی خطوط فشار متوسط و جایگزینی شبکه های سیمی فرسوده سیمی با کابل خودنگهدار اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان در انتها مزایای شبکه با کابل خودنگهدار را ارتقاء مبلمان شهری، جلوگیری از استفاده برق‌های غیر مجاز و عدم امکان سرقت انرژی از شبکه، کمک به محیط زیست و اکوسیستم و همچنین پایداری  شبکه در بحران های احتمالی دانست .