صفیر گیلان؛علی باستی با اشاره به مراکز رشد واحدهای فناور در حال فعالیت در استان اظهار کرد: هم اکنون واحدهای رشد شهرستان‌های رشت، رودبار، تالش، بندر انزلی و آستانه اشرفیه با اخذ مجوز در حال فعالیت هستند، همپنین در آستارا و رودسر نیز واحدهایی داریم که به دنبال مجوز برای آن‌ها هستیم. وی تصریح […]

 

صفیر گیلان؛علی باستی با اشاره به مراکز رشد واحدهای فناور در حال فعالیت در استان اظهار کرد: هم اکنون واحدهای رشد شهرستان‌های رشت، رودبار، تالش، بندر انزلی و آستانه اشرفیه با اخذ مجوز در حال فعالیت هستند، همپنین در آستارا و رودسر نیز واحدهایی داریم که به دنبال مجوز برای آن‌ها هستیم.

وی تصریح کرد: از میان این واحدها عملکرد بندر انزلی بسیار رضایت بخش است و رودبار نیز وضعیت خوبی دارد.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با تاکید بر اینکه وظایف ذاتی پارک علم و فناوری ایجاب می‌کند که ارتباط تنگاتنگی بین این مجموعه با نخبگان و دانشگاهیان برقرار شود، گفت: ظرفیت دانشگاه‌های استان بسیار بالاست؛ استان گیلان یکی از بیشترین مراکز تحقیقاتی و پژوهشی را در کشور دارد و سیاست ما برگزاری جلسات مستمر با دانشگاهیان است.

باستی ادامه داد: تاکید بر این است که از ظرفیت همه دانشگاه‌ها اعم از دولتی، پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی، علمی کاربردی و حتی دانشگاه‌هایی که شاید مشهور نباشند اما ظرفیت‌های خوبی دارند، استفاده شود. همچنین برقراری ارتباط با کارآفرینان از دیگر سیاست‌های ما محسوب می‌شود .

وی با اشاره به استقرار و فعالیت دبیرخانه پارک‌های علم و فناوری کشورهای اسلامی در گیلان گفت: استقرار دبیرخانه پارک‌های علم و فناوری کشورهای اسلامی یکی از ظرفیت‌های خوبی است که برای گیلان ایجاد شد. این دبیرخانه ارتباطاتی با کشورهای اسلامی دارد.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با بیان اینکه موظف به برگزاری سالانه دو کارگاه توانمند سازی هستیم و ارتباطاتی نیز با بانک توسعه اسلامی داریم افزود: هدف ما توسعه روابط با پارک‌های علم و فناوری کشورهای اسلامی است. به دلیل دشواری هایی که برای رفت و آمد به سایر کشورها وجود دارد، بنا داریم حضور فیزیکی در سمینارها را غیر الزامی کرده و از کارگاه‌های مبتنی بر وب استفاده کنیم .

باستی با بیان اینکه نمایشگاه‌های زیادی سالانه در حوزه پارک علم و فناوری برگزار می‌شود گفت: تلاش می‌کنیم حضور فعالی در نمایشگاه‌ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که وجود دارد این است که بسیاری از مخترعان با روش‌های ثبت اختراع و حفظ مالکیت معنوی آشنا نیستند گفت: تشکیل تیم مشاوره خبره برای کمک به مخترعان یکی از برنامه‌های در دست اقدام است. در این راستا به کمک این تیم مشاوره، زمینه آشنایی مخترعان با روند حقوقی ثبت اختراع و چگونگی تجاری سازی آن را فراهم می‌کنیم که اکنون یک برنامه مشترک با فرابورس داریم .

رئیس پارک علم و فناوری گیلان افزود: پارک علم و فناوری گیلان با وجود همه ظرفیت ها و برتری هایی که نسبت به رقبا دارد، ساختار فیزیکی خوبی ندارد و پارک‌های دیگری که خیلی دیرتر از گیلان شروع به فعالیت کردند، ساختار فیزیکی به مراتب بهتری دارند اما پارک علم و فناوری گیلان دارای ساختمان‌های متعدد و پراکنده است.

باستی اذعان کرد: در این راستا، زمینی به مساحت ۳۰ هکتار که از موقعیت مناسبی برخوردار است تهیه شده و در حال برنامه‌ریزی برای احداث ساختمان هستیم که البته از مشارکت خیرین نیز استفاده می کنیم. کلنگ یک ساختمان هزار متری نیز زده شده و امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم از آن بهره برداری کنیم.

وی با بیان اینکه در زمینه ایجاد شرکت‌های دانش بنیان نسبت به استان‌های دیگر رتبه خوبی نداریم ادامه داد: از مجموع ۳ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان موجود در کشور، سهم گیلان تنها ۴۴ شرکت است. باید برای ارتقاء جایگاه استان به دنبال راهکار باشیم.

یکی از روش هایی که می‌تواند با صرف هزینه بسیار کمی موجب ایجاد کارآفرینی شود، توسعه پارک‌های علم و فناوری است و با توجه به اهمیت موضوع اشتغال، انتظار داریم اقدامات حمایتی لازم از این مجموعه صورت بگیرد.

باستی افزود:هدف گذاری پارک علم و فناوری گیلان، مبدل شدن به یک شهرک علمی و تحقیقاتی است که بتواند به عنوان یک شبکه کار آفرینی بین گیلان، سایر استان‌ها و همچنین کشورهای خارجی عمل کند.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با تاکید بر اینکه افزایش فضای فیزیکی در حال حاضر مهمترین اولویت ما محسوب می‌شود گفت: مدت ۱۰ سال است که فضای فیزیکی پارک علم و فناوری گیلان رشد پیدا نکرده است.

وی با اشاره به اقدامات پارک علم و فناوری گیلان در مسیر رفع موانع تولید و رسیدن به توسعه پایدار گفت: برای رفع موانع تولید تسهیلاتی را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهیم و با وجود اینکه ممکن است رقم آن قابل توجه نباشد، می‌تواند کمکی به واحدها برای تامین سرمایه در گردش باشد.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان اضافه کرد: از دلایل اینکه تبدیل شرکت‌ها به شرکت‌های دانش بنیان، این است که دولت می‌تواند از این طریق۱۲۰ خدمت به این شرکت‌ها ارائه کند. در این راستا انجام فراخوان برای دعوت از شرکت هایی که می توانند دانش بنیان شوند، در برنامه های آتی ما قرار دارد .

وی در پایان با تاکید بر اینکه یکی از ظرفیت‌هایی که می‌تواند موجب بهبود و توسعه فضای کسب و کار در استان با کمترین هزینه و بیشترین راندمان کاری شود، خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت پارک علم و فناوری است و از اینرو انتظار داریم توجه بیشتری به این مجموعه صورت بگیرد.