به گفته معاون بهره‌برداری شرکت توزیع برق گیلان میزان مصرف برق در گیلان ۱۸ و در کشور ۲۲ درصد نسبت به مشابه سال گذشته با افزایش برق مواجه بوده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صفیر گیلان از رشت، با تداوم گرمای هوا در کشور مصرف برق بیش از بیش شده و میزان مصرف برق در گیلان رکود مدت‌زمان مشابه سال گذشته را زده‌ است.

قطع مکرر و خارج از برنامه برق طی روزهای اخیر در اقصی نقاط کشور مشکلات متعددی را برای شهروندان ایجاد کرده است. معضلی که می‌تواند خسارات غیرقابل بازگشتی را برای بیمارانی که در مراکز درمانی بستری هستند و حیاتشان به دستگاه‌های الکترونیکی وابسته است، به بار آورد.

شرکت توزیع برق جدول زمان‌بندی‌شده‌ای را در خصوص ساعات قطعی برق در کشور تعیین کرده است قطعی ناگهانی و بدون خبر برق در روز گذشته باعث شد یک بار دیگر اعتبار جدول‌های خاموشی شرکت توانیر مورد تردید قرار بگیرد.

مسؤولان شرکت توانیر علت این اتفاق افزایش بی‌سابقه گرما و در تبعه آن مصرف زیاد برق عنوان کردند زیرا ظرفیت قابل‌تولید نیروگاه‌ها حدود ۵۴ هزار مگاوات و نیاز مصرف برق به ۶۵ هزار مگاوات رسیده است.

روز گذشته در برخی مناطق کشور ازجمله گیلان برق به‌طور میانگین چهار الی هشت سال قطع شد که این امر خارج از‌‌ زمان‌بندی اعلام‌شده بوده و مشکلاتی را برای بیماران کرونایی و تنفسی ایجاد کرده است.

همواره یکی از منابع تولید برق در گیلان از طریق آب‌های پشت سد سفیدرود بوده است ولی کاهش نزولات جوی، کاهش ذخیره آب پشت سد سفیدرود منجر به کاهش تولید نیروگاه برق‌آبی در گیلان شده است.

به گفته معاون‌ بهره‌برداری شرکت توزیع برق گیلان میزان مصرف برق در گیلان ۱۸ و در کشور ۲۲ درصد نسبت به مشابه سال گذشته با افزایش برق مواجه بوده است.

بنا بر اعلام‌ جوهری عدم توازن میان تولید و برق مصرفی توسط مردم علت خاموشی‌های گسترده در گیلان بوده است و امر د  حالی صورت می‌گیرد که در گیلان دو هزار مگابایت برق تولیدشده و این استان یکی از صادرکنندگان برق به دیگر استان‌های کشور است ولی وزارت نیرو تاکنون سهم بیشتری از برق را به گیلان اختصاص نداده است.

با این حال صرفه‌جویی در مصرف برق به‌ویژه در ساعت پیک مصرف یعنی بین ساعات ۱۴ الی ۱۶ می‌تواند بخش قابل توجه‌ای از مشکل برق را برطرف کند به این منظور مسؤولان شرکت توزیع برق گیلان از مردم درخواست دارند در ساعات پیک به مدت ۱۵ دقیقه وسایل سرمایی خود را خاموش کنند.