۱۳ فروردین هیچ زمانی نحس نبوده و نخواهد بود اما زباله ریختن در طبیعت همیشه نحس است. سیزدهم فروردین از دیرباز به عنوان روزی بوده که در سنن کهن ایرانی مردم را به دامن طبیعت می کشاند تا بقولی نحسی خود ساخته ی افکار مان را در بیشه و جنگل و دشت وانهیم و بر […]


۱۳ فروردین هیچ زمانی نحس نبوده و نخواهد بود اما زباله ریختن در طبیعت همیشه نحس است.

سیزدهم فروردین از دیرباز به عنوان روزی بوده که در سنن کهن ایرانی مردم را به دامن طبیعت می کشاند تا بقولی نحسی خود ساخته ی افکار مان را در بیشه و جنگل و دشت وانهیم و بر آینه ی نوروزمان رنگ زنگار ، بزداییم.
اما دریغ و صد افسوس که ره آورد این روز ، نحسی ای است که انسان اشرف مخلوقات به آن پیشکش می کند.
انبوه زباله بجای مانده در دامن طبیعت، خورشید روز چهاردهم فروردین را شگفت زده خواهد کرد و تو چه میدانی که چه زمان این اشرف مخلوقات از دیدن این همه فجایع محیط زیستی خود ساخته خجالت زده خواهد شد.
استان گیلان به عنوان یکی از مقاصد گردشگری همواره نه تنها موجبات توجه و اقبال مسافران را از سایر نقاط کشور و منطقه فراهم کرده بلکه به عنوان بستری امن و آرام برای صیقل دادن روح نا آرام انسان شهر نشین و فراری از غوغای زندگی ماشینی تعیین شده و اوج این بهره برداری در فصول گردشگر پذیر همچون نوروز و تابستان است . متاسفانه علی رغم تمام توصیه های علاقمندان به طبیعت و مسوولین مبنی بر مدیریت پسماند، کماکان استان گیلان با معضل زباله دست به گریبان است و تا زمانی که مردم به این باور نرسند که مسوول زباله تولید کرده خودشان هستند این نحسی دامن گیر سیزدهمین روز از فروردین خواهد بود. همه ساله و در هر فرصتی که پیش آید اداره کل حفاظت محیط زبست گیلان به عنوان دبیر کمیته مدیریت پسماند استان وظیفه خود می داند تا با اطلاع رسانی و آموزش بارها و بارها عظمت معضل زباله در استان را پر رنگتر از همیشه تابلوی چشمان گردشگران و طبیعت روها نماید. اینجانب به عنوان متولی حفاظت محیط زیست استان از همه هموطنان عزیز که روز طبیعت را در کنار خانواده ودر مناطق زیبا و چشم اندازهای بی بدیل استان گیلان سپری می کنند در خواست می کنم تا نسبت به جمع آوری و مدیریت پسماند خود اقدام نمایند و جمله ی نخ نما و ناصواب ” پس وظیفه شهرداری چیه؟!” را کاملا از ذهن خود پاک نمایند و یکبار برای همیشه با همت خود نشان دهند که ” ریختن زباله در طبیعت شایسته ایرانی بودنمان نیست. ” امیدوارم بهار امسال و همزمان با روز دوم اردیبهشت ، روز زمین پاک ، شاهد طبیعتی پاک و عاری از زباله باشیم.
پیشنهاد کم هزینه متولیان محیط زیست در این روزها ، به همراه داشتن کیسه مخصوص زباله برای هر خانواده و انتقال آن به جایگاه های جمع آوری زباله است. حتی تجزیه پذیرترین پسماندهای انسانی می تواند حداقل برای مسافران و گردشگران آلودگی منظر ایجاد کند پس خود را با جمله ” این زباله در طبیعت تجزیه می شود ” گول نزنیم.
مجموعه حفاظت محیط زیست گیلان سفر و خاطره خوشی را برای همه هموطنان عزیزی که گیلان و مناطق زیبا و طبیعیش را مقصد گردشگری خود انتخاب کرده اند آرزو میکند.
قربانعلی محمدپور ، مدیرکل حفاظت محیط زبست گیلان