حسینی با اشاره به شروع عملیات اجرایی ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان صومعه‌سرا اظهار داشت : این اقدام، اتفاق خوشایندی به سبب زیست محیطی برای تالاب بین المللی انزلی نیز خواهد بود

اختصاصی/صفیر گیلان؛در نخستین برنامه از سفر یک روزه دکتر حسینعلی امیری معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری به گیلان ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب صومعه‌سرا در روستای چوبه شهرستان آغاز می‌شود.

سید محسن حسینی روز پنجشنبه در آئین آغاز عملیات اجرایی احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان صومعه‌سرا  افزود: احداث تصفیه خانه در آستارا ، بخش شرقی انزلی، مسکن مهر رشت و صومعه سرا در حال اجرا است.

وی با اشاره به شروع عملیات اجرایی ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان صومعه‌سرا اظهار داشت : این اقدام، اتفاق خوشایندی به سبب زیست محیطی برای تالاب بین المللی انزلی نیز خواهد بود چرا که به هر اندازه که فاضلاب جمع آوری شود از ورود فاضلاب به این تالاب پیشگیری می شود.

سید محمد حسینی  در این مراسم با بیان اینکه تالاب انزلی در سطح بین المللی جایگاه خاصی دارد افزود: شش هزار و ۳۵۰ متر مکعب در شبانه روز فاضلاب در فاز نخست این پروژه تصفیه خواهد شد.

مدیر عامل آب و فاضلاب گیلان در ادامه با اشاره به اینکه در فاز دوم این ظرفیت به بیش از ۱۲ هزار متر مکعب خواهد رسید، گفت: در مجموع فاز اول و دوم اجرای این طرح بیش از ۱۲۰ هزار نفر تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی به پیشرفت فیزیکی ۳۷ درصدی این پروژه اشاره و اضافه کرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته این طرح طی دو سال و نیم اجرایی و بهره برداری و هزینه آن ۱۰۳ میلیارد تومان برآورد شده است.

حسینی با بیان اینکه این پروژه به صورتEPC ساخته می‌شود، ادامه داد: در مجموع دو پروژه تصفیه خانه‌ای دیگر نیز در حال حاضر در آستارا و انزلی در حال اجرا است که با بهره برداری از آنها گام مؤثری در حفظ محیط زیست برداشته خواهد شد.

ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب صومعه‌سرا به روش EPC بوده و در فاز نخست با ظرفیت ۶ هزار و ۳۵۰ مترمکعب در شبانه‌روز ۴۳ هزار نفر از جمعیت شهرستان صومعه‌سرا را تحت پوشش قرار می‌دهد.

گفتنی است ؛جلوگیری از ورود فاضلاب به آب‌های سطحی و تالاب بندرانزلی ، تبدیل فاضلاب شهری به آب قابل استفاده در زمین‌های کشاورزی، فضای سبز و شست‌وشوی معابر، افزایش قدرت خودپالایی رودخانه‌های محلی، افزایش سطح سلامت شهروندان و کمک به نجات تالاب بندرانزلی از جمله مزایای اجرای این طرح است.

عملیات اجرایی احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان صومعه‌سرا صبح امروز پنجشنبه با حضور حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهور و استاندار گیلان آغاز شد.

  • نویسنده : زلیخا صفری