به گزارش صفیر گیلان؛در گیلان به عنوان استانی حادثه خیز، جمعیت هلال احمر همواره بازویی پر توان برای دولت در زمینه ارائه خدمات امدادی محسوب می شود. پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان گفت و گویی با مهدی ولی پور مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ترتیب داده است تا در جریان گوشه ای از خدمات و […]

به گزارش صفیر گیلان؛در گیلان به عنوان استانی حادثه خیز، جمعیت هلال احمر همواره بازویی پر توان برای دولت در زمینه ارائه خدمات امدادی محسوب می شود. پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان گفت و گویی با مهدی ولی پور مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ترتیب داده است تا در جریان گوشه ای از خدمات و فعالیت های این مجموعه قرار بگیریم.

ابتدا برای ما کمی از سوابق شغلی خود بگویید.

من از سال ۱۳۶۶ به عنوان نیروی داوطلب به خدمت جمعیت هلال احمر در آمدم و توفیق داشتم که در حوادث مختلفی از جمله زلزله دلخراش منجیل و رودبار نقش کوچکی در امداد رسانی به مردم حادثه دیده ایفا کنم.

رسما از سال ۱۳۷۲ استخدام این مجموعه شدم و از آن زمان مسئولیت های مختلفی را بر عهده گرفتم که از بین آن ها می توان به حوزه امور بین الملل و معاونت برنامه و بودجه سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر اشاره کرد. قبل از قبول مسئولیت در استان گیلان، از سال ۱۳۹۰ به عنوان مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مازندران مشغول خدمت رسانی بودم.

در چه تاریخی به عنوان مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان منصوب شدید و چه دغدغه هایی برای پیشرفت در این حوزه و ارتقاء شاخص ها داشتید؟

در خرداد سال ۱۳۹۵ مسئولیت جمعیت هلال احمر گیلان به من واگذار شد. ماموریت اول ما امداد و نجات در هنگام وقوع حوادث است که در کنار آن جمع آوری، هدایت و توزیع کمک های مردمی را نیز انجام می دهیم. ارائه آموزش‌های همگانی در زمینه کمک های اولیه، کمک به تهیه و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی و ارائه خدمات درمانی و توانبخشی نیز از جمله وظایف ما به شمار می آیند.

همچنین این مجموعه خدمات رسانی اجتماعی و حمایتی به افراد آسیب پذیر جامعه که تحت پوشش نهادهای حمایتی خاصی نیستند را نیز در دستور کار دارد.

جذب، سازماندهی، آموزش جوانان و آماده سازی آن ها برای قبول مسئولیت در سنین بالاتر نیز از دیگر وظایف اصلی ما محسوب می شود.

در بخش امداد و نجات و پاسخگویی به حوادث و سوانح باید حداقل در ۳۰ نقطه حادثه‌خیز استان حضور فیزیکی داشته باشیم. با ایجاد پایگاه های امداد و نجات در حال حاضر در ۱۳ نقطه حضور داریم و از این ۱۳ نقطه تنها در ۸ نقطه دارای ساختمان ثابت هستیم و بقیه پایگاه ها در قالب کانکس هستند. این ها نشان دهنده وجود مشکلات زیرساختی در این حوزه بود که خوشبختانه با حمایت استاندار گیلان و توجهی که دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور در سفر به گیلان نسبت به رفع این مشکلات نشان دادند، بخشی از آن ها به زودی برطرف خواهند شد. ما جزء ۵ استان اول حادثه خیز کشور و در عین حال بیست و نهمین استان در زمینه تجهیزات امداد هوایی هستیم که برای رفع مشکل در این زمینه از سال گذشته شروع به ساخت پایگاه امداد هوایی کردیم. اگر بخواهم به بحث ناوگان امدادی که یکی از ابزارهای اصلی خدمات رسانی ما است اشاره کنم نیز باید بگویم وضعیت خوبی نداشتیم. به دلیل این وضع نامناسب برای حضور به موقع در مناطق وقوع حادثه و انتقال کمک ها و نیروهای امدادی دچار مشکل بودیم. ۵۰ درصد از ناوگان امدادی ما فرسوده بود که در نتیجه تنها در سال گذشته حدود ۶۰ دستگاه خودروی امدادی و پشتیبانی ما از رده خارج شد. با تلاش های صورت گرفته توانستیم ۲۵ خودرو به ناوگان اضافه کنیم و امروز ناوگان پشتیبانی عملیات امداد و نجات هلال احمر گیلان کاملا نوسازی شده است.

سال گذشته با دستور مستقیم دکتر نوبخت و پیگیری های استاندار گیلان، ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار در قالب استاد خزانه به هلال احمر استان تخصیص پیدا کرد و از آن محل حدود ۳ میلیارد تومان در زمینه ساخت آشیانه مرکز امداد هوایی هزینه شد که در دهه فجر امسال مورد بهره برداری قرار می گیرد. ۱۳ دستگاه خودروی امدادی نیز طی یک ماه آینده به ناوگان اضافه می شود.

از محل اعتبار یاد شده، یک ساختمان اداری و امدادی برای جمعیت هلال احمر در شهرستان رضوانشهر خریداری و همچنین به احداث شعبه شفت اقدام شد. لازم به ذکر است که پیش از این جمعیت هلال احمر این شهرستان ها در ساختمان هایی استیجاری و غیر استاندارد مشغول به خدمت بودند.

اشاره داشتید به مرکز امداد هوایی که مدت ها مردم استان انتظار آن را می کشیدند و این مهم در دولت تدبیر و امید محقق شد. با توجه به اینکه استقرار دائم بالگرد امدادی نیز از دیگر مطالبات استان بوده ، آیا این امر اتفاق افتاده است؟

از همان زمان که برای ساخت مرکز امداد هوایی مساعدت صورت گرفت و بودجه لازم تامین شد، رئیس وقت جمعیت هلال احمر دستور حضور دائم بالگرد در استان گیلان را صادر کرد. در حال حاضر نیز این بالگرد در فرودگاه رشت مستقر است و در هنگام حوادث و سوانح مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

مرکز امداد هوایی جمعیت هلال احمر گیلان  چقدر پیشرفت دارد؟

این پروژه نزدیک به ۸۰ درصد پیشرفت کار دارد و مشکل خاصی برای ادامه آن وجود ندارد و مصمم هستیم که آشیانه را در دهه فجر امسال به بهره برداری برسانیم.

البته مرکز امداد هوایی تاسیسات مختلفی دارد که یک بخش از آن آشیانه است. باند پرواز، انبارهای روباز و سوله های انبار پشتیبانی از دیگر بخش های این پروژه هستند که در فازهای بعدی افتتاح می شوند.

جمعیت هلال احمر چه تعداد امدادگر رسمی و داوطلب در گیلان دارد؟

ما در سه حوزه جوانان، داوطلبان و امداد و نجات سامانه‌هایی داریم که اطلاعات اعضا و داوطلبانی که با ما همکاری دارند در آن ثبت می شود.

در حال حاضر جمعیت هلال احمر گیلان از وجود ۲ هزار و ۵۰۰ امدادگر و نجاتگر آموزش دیده درجه بندی شده بهره مند است که از این تعداد حدود یکهزار نفر طی سال در پایگاه های ما فعال هستند و مابقی به تناسب حوادثی که اتفاق می افتد فراخوان می شوند .

در زمینه تعداد اعضا و داوطلبان نسبت به استان های دیگر دچار کمبود هایی هستیم که در راستای رفع آن اقدام به تدوین برنامه ای ۴ ساله کردیم. مطابق این برنامه یک درصد از جمعیت ساکن استان باید در حوزه داوطلبان و خدمات اجتماعی جذب و سازماندهی شوند و آموزش ببینند.

در حوزه جوانان نیز باید جذب ۵ درصدی داشته باشیم. در حال حاضر ۲۰ هزار نفر در حوزه جوانان، داوطلبان و امداد و نجات جذب شده و آموزش دیده اند.

این جذب ها از طریق اطلاع رسانی عمومی انجام می گیرد؟

هم از طریق اطلاع رسانی عمومی و هم بوسیله تفاهم نامه های همکاری که با دستگاه ها و نهادهای مختلف از جمله آموزش و پرورش ، دانشگاه ها و کانون های جوانان منعقد می شود اقدام به جذب نیرو می کنیم.

حتی درمهدهای کودک و پیش دبستانی ها نیز تحت عنوان طرح “غنچه های هلال” خدمات آموزشی ارائه می دهیم.

همچنین در راستای جذب نیرو اقدام به تشکیل کانون های روستایی ، کانون طلاب و نیز شاخه آزاد کرده ایم. درمجموع جمعیت هلال احمر گیلان هم اکنون حدود ۵۶۰ کانون فعال در سطح استان دارد که تا پایان برنامه چهارساله ای که در دست اجرا قرار دارد، این تعداد به هزار کانون افزایش می یابد.

به این دلیل که احساس می شد حضور جمعیت هلال احمر در روستاها کمرنگ است، طرحی در دستور کار قرار گرفت که با اجرای آن تا پایان اردیبهشت ماه سالجاری در ۱۲۰ مرکز دهستان و روستاهای بالای ۲۰ خانوار، “خانه هلال” راه‌اندازی گردید.

وظیفه این مراکز، سازماندهی و آموزش روستاییان برای کاهش آسیب‌های ناشی از حوادث و سوانح است. در همین راستا تیم‌های تخصصی امداد و نجات در روستاها برای خدمات رسانی مناسب تر در بحران های احتمالی تشکیل شدند.

جمعیت هلال احمر همواره در هنگام بحران و مواقعی که نیاز به کمک رسانی وجود دارد، حضور فعالی داشته و خدمات متعددی ارائه می کند. به طور خلاصه در یکسال گذشته چه تعداد عملیات و در چه حوزه هایی داشته اید؟

در زلزله کرمانشاه جزو هفت استانی بودیم که در منطقه به عنوان مسئول عملیات پشتیبانی حضور داشتیم. سر پل ذهاب به ۸ منطقه تقسیم شده بود که مدیریت دو منطقه آن به امدادگران استان گیلان واگذار شد. در این عملیات با تلاش ۱۲۰ نفر امدادگر و دو تیمی که مسئولیت حمایت روانی آسیب دیدگان را بر عهده داشتند، اقدامات خوبی از سوی هلال احمر گیلان انجام شد که مورد تقدیر مدیران کشوری و استانی قرار گرفت.

امدادرسانی در جریان بحران برف سال ۹۵، مشارکت در مهار آتش سوزی گسترده جنگل های استان و خدمات رسانی همزمان با به راه افتادن موج سفرها به گیلان در اوایل سال جاری از دیگر اقدامات ما بوده است. اخیرا نیز سیل کاکرود را در مقطعی که انتظار آن نمی رفت پشت سر گذاشتیم. در این حادثه که متاسفانه موجب جان باختن ۴ نفر از هم استانی های ما شد، هلال احمر گیلان به مدت یک ماه برای خدمات رسانی و همچنین جستجوی مفقودان در منطقه مستقر بود. امروز با اطمینان می توانم بگویم که اگر حادثه ای در گیلان رخ دهد نیازی به کمک سایر استان ها برای امدادرسانی نخواهیم داشت.

در اغلب استان ها هم اکنون مراکز جامع توانبخشی در حال فعالیت هستند و با توجه به اینکه جای آن در گیلان احساس می شود، یکی از برنامه های ما تهیه مکانی برای راه اندازی این مرکز در استان تا پایان سال است.

یک مرکز فیزیوتراپی و کاردرمانی را نیز در رودسر به کمک یکی از خیرین تاسیس کرده ایم و قابل ذکر است که جمعیت هلال احمر به عنوان مجموعه ای مردم نهاد بدون حمایت خیرین قطعا نخواهد توانست آنطور که باید انجام وظیفه کند.

جمعیت هلال احمر در سواحل گیلان نیز حضوری فعال دارد. در این مناطق چه خدماتی ارائه می کنید؟

ما در کنار دستگاه‌های مسئول مانند اورژانس و هیئت نجات غریق در ۹ شهرستان ساحلی گیلان مشغول خدمات رسانی هستیم.

در شرایط عادی باید حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت مجموعه هلال احمر از جمله نیروی کار، ماشین آلات و تجهیزات آماده کار باشند یعنی در حال فعالیت نباشند و این در حالی است که به دلیل گردشگرپذیر بودن استان و وقوع حوادث متعدد ما در حال حاضر از ۱۰۰ درصد ظرفیت استفاده می کنیم. با این وجود ما در حد بضاعت در سواحل خدمات ارائه می کنیم.

یکی از اقداماتی مثبتی که هلال احمر انجام می دهد، اعزام تیم پزشکی به روستاها و مناطق محروم است. در این زمینه چه طرح هایی را به اجرا گذاشته اید؟

در برنامه پنج ساله ای که از سوی جمعیت هلال احمر تدوین شده، یکی از اهداف ما کاهش آسیب های اجتماعی و خدمات رسانی در این حوزه در کنار دستگاه های مسئول است.

سال گذشته حدود ۳۰۰ نفر پزشک و اعضای کادر درمانی که از نیروهای داوطلب جمعیت هلال احمر گیلان هستند را در ۱۳ تیم بهداشت محیط و شش تیم درمان اضطرار سازماندهی کردیم . این تیم ها در مقاطع زمانی مختلف بر اساس نیازی که اعلام می شود و همچنین دستورالعمل های ابلاغی، در قالب کاروان های سلامت و کاروان های حمایتی به مناطقی که عمدتا دور افتاده و محروم هستند اعزام می شوند.

ویزیت رایگان و ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی از جمله اقدامات این کاروان ها است. در چند هفته گذشته تیمی ۳۰ نفره از استان گیلان به سیستان و بلوچستان که به دلیل بحران خشکسالی با مشکلاتی مواجه است، اعزام شد و به مدت یک هفته به ارائه خدمات معیشتی، دارویی و درمانی پرداخت.

بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، در آذر ماه همزمان با روز جهانی داوطلبان، نیروهایی از جمعیت هلال احمر گیلان مجددا در سیستان و بلوچستان حضور پیدا خواهند کرد. به علاوه حضور مجدد در منطقه کاکرود رودسر در برنامه قرار دارد. صفر تا صد کار از تهیه دارو تا ارائه خدمات از سوی نیروهای داوطلب هلال احمر صورت می گیرد و ما تنها نقش هماهنگ کننده داریم.

استاندار گیلان در بدو ورود، بخشنامه ای مبنی بر بکارگیری بانوان و جوانان در رده های مدیریتی صادر کرد. جمعیت هلال احمر گیلان در راستای اجرای این بخشنامه چه اقداماتی انجام داده است؟

در مجموعه هلال احمر گیلان ۶ معاونت داریم که مسئولیت نیمی از آنان بر عهده بانوان است و همچنین ۳۰ درصد از سایر پست ها نیز در اختیار بانوان قرار دارند.

با توجه به اینکه یکی از ماموریت های اصلی ما جذب جوانان است، در واگذاری مسئولیت ها این موضوع مورد توجه قرار گرفته است. واگذاری دو پست مدیریتی به جوانان در دو شعبه جمعیت هلال احمر گیلان در شهرستان ها نیز تا یک ماه آینده انجام می شود.

معاون جوانان و معاون امداد جمعیت هلال احمر گیلان نیز از جوانان شاغل در مجموعه هستند.

چقدر اهل فضای مجازی و استفاده از شبکه های اجتماعی هستید؟

از طریق فضای مجازی پیگیر اخبار و اطلاعات هستم و از شبکه های اجتماعی نیز به این منظور بهره می گیرم. به علاوه، از این شبکه ها برای برقراری تبادل اطلاعات و انجام هماهنگی های لازم با معاونین و روسای شعب استفاده می کنم.

اگر انتقادی از مجموعه هلال احمر گیلان صورت بگیرد، واکنش شما به عنوان مدیرعامل چیست؟

به هر حال بروز خطا در هر مجموعه ای طبیعی و غیر قابل اجتناب است. ما به مناسبت های مختلف با اصحاب رسانه نشست می گذاریم و پذیرای انتقادات و پیشنهاداتشان هستیم. از نقد سازنده استقبال می کنیم و سعی ما بر این است که اگر اشکال در سیستم وجود دارد حتما اصلاح شود.

جمعیت هلال احمر یک تشکل مردم نهاد هست و به همین دلیل جلب اعتماد عمومی سرلوحه کار ما است.

تنها در جریان زلزله کرمانشاه حدود شش و نیم میلیارد تومان کمک مردمی و ۶۰۰ تن انواع اقلام مصرفی از طریق هلال احمر گیلان توزیع شد که نشان از اعتماد مردم به این مجموعه دارد. ما برای پاسخگویی به این اعتماد، انتقاد پذیری را وظیفه خود می دانیم.

و سخن آخر…

از نگاه حمایتی استاندار جوان گیلان به جمعیت هلال احمر تشکر ویژه دارم . باید بار دیگر یادآور شوم که گیلان جزو ۵ استان اول حادثه خیز در کشور است و از اینرو بهره مندی از تجهیزات امدادی ضرورت ویژه ای در این منطقه دارد.

از مردم نیز تقاضا داریم توجه بیشتری به رعایت مسائل ایمنی داشته باشند . ما در جمعیت هلال احمر گیلان این آمادگی را داریم که از ظرفیت همه افراد با تخصص های مختلف در قالب نیروهای داوطلب بهره بگیریم.