به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان؛ ساخت بزرگترین سد لاستیکی کشور صبح امروز در روستای خانه های آسیاب آستارا با حضور دکتر نجفی آغاز شد. این سد لاستیکی که برروی رودخانه ملاهادی به مدت ۱۸ ماه ساخته می‌شود حجم مخزن یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب دارد. سد لاستیکی آستارا با قدرت تنظیم آب […]

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان؛ ساخت بزرگترین سد لاستیکی کشور صبح امروز در روستای خانه های آسیاب آستارا با حضور دکتر نجفی آغاز شد.

این سد لاستیکی که برروی رودخانه ملاهادی به مدت ۱۸ ماه ساخته می‌شود حجم مخزن یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب دارد.

سد لاستیکی آستارا با قدرت تنظیم آب سالیانه ۱۰ میلیون مترمکعب با هدف توسعه و بهبود آبیاری اراضی شالیزاری به وسعت بیش از ۱۰۰ هکتار  تأمین آب شرب روستاهای محدوده‌ی سد و فراهم آوردن جاذبه‌های گردشگری ساخته می‌شود.

براساس برآورد اولیه هزینه‌ی ساخت این سد ۱۲ میلیارد تومان است.

کلنگ زنی سد لاستیکی استارا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان به نقل ازاستانداری دکتر محمدعلی نجفی در آیین آغاز عملیات اجرایی بزرگترین سد لاستیکی کشور در روستای خانه های آسیاب شهرستان آستارا با بیان اینکه خداوند متعال را شاکرم که مجدداً توفیق حضور در جمع مردمان خوب و شریف آستارا را نصیب بنده کرد افزود : مردم عزیز و با فرهنگ، متدین و شریف شهرستان آستارا همیشه با حضور آگاهانه خود در مواقع مورد نیاز از نظام و انقلاب پشتبانی و حمایت می‌کنند.

وی اظهار داشت : مردم خوب آستارا با حضور در پای صندوق‌های رأی نیز  به عملکرد دولت در ۴ سال گذشته رأی اعتماد دادند.

دکتر نجفی با بیان اینکه خوشبختانه در سال جاری در بخش مدیریت آب استان با کمترین تنش و مشکل مواجه بودیم افزود : با مدیریت خوب صورت گرفته در آب ورودی به سد سفیدرود و همچنین پایین دست سد و همکاری خوب مدیران منابع آب و بخش عمرانی استان در بخش تأمین منابع آب استان در سال جاری با کمترین مشکل و تنش مواجه بودیم.

وی با اشاره به هماهنگی خوب بخش عمرانی در پیشرفت امور استان اظهار داشت : الحمدا… هماهنگی و صمیمیت خوب در بخش عمرانی استان در جهت خدمت رسانی به مردم وجود دارد.

وی توفیقات حاصل شده در بخش عمرانی استان را حاکی از پشتکار و جدیت دست اندرکاران آن دانست و افزود : باید با همت، تلاش، پاک دستی ، اخلاق نیک ، مردم داری و حفظ احترام در جهت خدمت رسانی هر چه بیشتر به مردم تلاش کنیم.

وی با اشاره به صمیمیت موجود در بخش‌های مختلف استان برای خدمت به مردم افزود: تحمل کم کاری مدیران را نداشته و با هیچ مدیری در جهت خدمت به مردم و تلاش برای توسعه استان تعارف نداریم.

وی با اشاره به بارش ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ میلی متری در استان و وجود منابع آبی سرشار در گیلان گفت : میزان بارش بالای استان گیلان موجب شده تا برخی مسئولان کشوری دچار اشتباه محاسباتی شوند که این استان از لحاظ آب مشکلی ندارد در حالیکه با مطالعات انجام شده طی برخی سال‌ها در تامین آب زراعی مشکل داشته و با خشکسالی روبرو بودیم.

دکتر نجفی با بیان اینکه در طی ۴ سال گذشته خوشبختانه با مدیریت خوب صورت گرفته در منابع آب با مشکل در این بخش مواجه نبدویم افزود : هرگزاز مدیریت منابع آبی غافل نشدیم.

دکتر نجفی با یادآوری در دستور کار قرار گرفتن ساخت سدهای پلرود و شفارود در سال‌های ۷۱ تا ۷۶ و در دوره معاونت استانداری خود اظهار داشت : در آن زمان برنامه‌ریزی و پیگیری لازم درخصوص احداث این ۲ سد در کنار سایر مسئولین و مدیران ذیربط صورت گرفته بود و یکی از نگرانی‌های جدی ما بود.

وی در ادامه با بیان اینکه در زمان ورود خود به گیلان به عنوان استاندار هرگز گمان نمی کردم که این سدها به بهره‌برداری نرسیده باشد افزود : خوشبختانه با اقدامات خوب صورت گرفته در طی ۴ سال پیشرفت سدپلرود از ۱۹ درصد به حدود ۶۰ درصد رسید.

استاندار گیلان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دولت تدبیر جهت احداث سد شفارود اظهار داشت : با تلاش های صورت گرفته در روزهای پایانی سال ۹۲ موفق شدیم پروژه احداث سدشفارود به عنوان تنها پروژه فاینانس در آن سال معرفی شود و در فروردین سال ۹۳ عملیات اجرایی آن آغاز شد که علی‌رغم مطالعات صورت گرفته در این پروژه از گذشته و صدور مجوزهای محیط زیستی و منابع طبیعی در آن سال‌ها اما بنا به سفارشات رهبر معظم انقلاب و حساسیت خاص دولت در حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و تأکیدات رئیس جمهور مبنی بر آنکه هیچ کار توسعه‌ای نباید بدون پیوست زیست محیطی در کشور صورت پذیرد اقدامات لازم جهت تحقق این مهم در این پروژه شکل گرفت.

وی با بیان اینکه احداث سد شفارود از جمله مطالباتی بود که نمی‌شد از آن دست کشید با اشاره به تلاش ویژه و برگزاری جلسات مکرری که در این راستا اظهار داشت : در سفر مقامات کشوری به استان، احداث این سد از جمله مطالبات به شمار می‌رفت که بعد از تعدیل‌های صورت گرفته در احداث این سد جهت کاهش آسیب  به جنگل این کار بزرگ شکل گرفت و هم اکنون این سد از پیشرفت ۳۷ تا ۳۸ درصدی برخوردار می‌باشد.

وی با بیان اینکه امروز سد سفیدرود جوابگوی نیاز آبی ۲۳۸ هزار هکتار زمین زراعی گیلان نیست افزود : از جمله مباحث‌ها در تأمین منابع آبی استان احداث سدهای لاستیکی می‌باشد.

وی افزود : در سفر نخست رئیس جمهور به گیلان جلسات مشترکی برگزار و جمع‌بندی شد تا به فوریت تأمین اعتبار ۱۱ سد لاستیکی در استان صورت پذیرفت.

وی با بیان اینکه نگاه ما به شهرستان آستارا به دلیل حساسیت خاص این شهرستان و مرزی بودن آن نگاه ویژه‌تری است افزود : خدمت به همه مردم گیلان و مسافرین این استان در جهت رفاه و آسایش آنان را وظیفه خود می دانیم.

استاندار گیلان گفت : زیبنده نیست در شهرستان آستارا با رودخانه‌های جاری و دریای آن با مشکل تأمین آب مواجه باشیم و بهره برداری از این پروژه ها نیز به منظور تامین مطمئن منابع آبی شهرستان است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در گیلان با بحران آب مواجه نیستم افزود : باید با جدیت در جهت حل مشکلات مربوط به بخش شبکه توزیع آب تلاش کنیم.

دکتر نجفی با بیان اینکه خوشبختانه گیلان بیش از ۲ برابر مصرف متوسط خود برق تولید می کند افزود : تنها در توزیع با مشکل مواجه هستیم که اقدامات خوبی در جهت بازسازی تمامی انشعابات ۳۵ سال گذشته در حال شکل گیری است.

استاندار گیلان با اشاره به مشکلات مردم این شهرستان با کشور همسایه (جمهوری آذربایجان) در بحث گذرنامه افزود: تعهدات دو طرفه است و برخی کارها به ویژه در امور خارجی زمان‌بر است.

وی با اشاره به راه آهن آستارا تصریح کرد: به جد پیگیر راه آهن رشت – آستارا هستیم زیرا این پروژه از تعهدات دولت است که باید راه‌اندازی شود.

دکتر نجفی خاطرنشان کرد: طی ماه‌های آینده شاهد بهره برداری راه آهن قزوین- رشت هستیم و در حوزه انزلی به آستارا هم اتفاقات خوبی رخ می‌دهد.