صفیر گیلان؛مهدی‌زاده با اشاره به اینکه شناخت زمان پیک بسیار حائز اهمیت است ابراز داشت: مدیریت مصرف برق فرمول پیچیده ندارد و اینکه مردم بدانند زمان پیک‌ روزانه مصرف برق از ساعت ۱۲ الی ۱۶ و پیک شبانه ۱۹ الی ۲۳ است بسیار اهمیت دارد.

اختصاصی/صفیر گیلان؛ محمدتقی مهدی‌زاده صبح امروز در نشست خبری شرکت توزیع برق استان گیلان که با حضور بیش از ۸۰ رسانه در سالن جلسات برگزار شد با اشاره به مشکلات برق در سال‌های گذشته اظهار داشت: میزان اختلاف بین مصرف و تولید در سال‌های گذشته همواره مشکلاتی ایجاد کرده بود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان با اشاره به اینکه شرکت توزیع برق استان گیلان خدمات‌رسان یک میلیون و ۵۶۰ هزار مشترک در استان است افزود:شرکت توزیع برق گیلانمدیریت محور و انسان محور نبوده زیرا  در جامعه آماری جز ۵ شرکت بزرگ کشور در تعداد مشترکین بوده ولیدر شاص برورداری به جایگاه خود نرسیده است.

مهدی زاده به بحران برف در طول ۵۰ سال که ۱۴ بحران برف شدید  داشتیم و ۸ بحران در این ۱۰ سال با خسارت همراه بوده اشاره و افزود:از سوی دیگر بارش برف در گیلان به‌دلیل رطوبت زیاد، چسبندگی همراه با کولاک همواره مشکل‌ساز بوده است تا جایی‌که فرسوده‌ترین شبکه را داریم.

وی تصریح کرد : این بارش ها در استانهای دیگر به اندازه گیلان تخریب نداشته و در این زمینه اقدام لازم برای رفع مشکلات شبکه‌ها آغاز شده تا چیزی که حق مردم گیلان است محقق شود.

 شبکه برق گیلان فرسوده ترین شبکه

مهدی‌زاده با بیان اینکه ما در گیلان فرسوده ترین شبکه را داریم گفت:باید همه دقت و حرکت کنیم وتلاش خود را  با تبیین  و مطالبه گری با قدرت برای پیشرفت صنعت برق گیلان بکار گیریم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اساسی که در حال حاضر شرکت توزیع برق با آن رو به رو هستیم در واقع سرقت‌های متعدد تاسیسات شبکه است که نیاز به اهتمام جدی همه دستگاه‌های متولی برای حل این موضوع دارد.

وی با بیان اینکه ۷۷ درصد مشترکان توزیع برق استان خانگی هستند تصریح کرد: امسال مشوق‌هایی برای بخش خانگی در نظر گرفته شده است لذا مشترکان نسبت به سال گذشته به ازای هر کیلووات ساعت که مصرف خود را کاهش می‌دهند تا ۵۰۰ تومان پاداش به آنان اختصاص می‌یابد.

مدیریت مصرف برق فرمول پیچیده ندارد

مهدی‌زاده با اشاره به اینکه شناخت زمان پیک بسیار حائز اهمیت است ابراز داشت: مدیریت مصرف برق فرمول پیچیده ندارد و اینکه مردم بدانند زمان پیک‌ روزانه مصرف برق از ساعت ۱۲ الی ۱۶ و پیک شبانه ۱۹ الی ۲۳ است بسیار اهمیت دارد.

وی از مشوق‌های جدید در بخش کشاورزی و سایر بخش‌ها خبر داد و بیان کرد: کسانی‌که ‌پمپاژ آب کشاورزی دارند می‌توانند تفاهم‌نامه‌ای با امور توزیع برق در شهرستان‌ها امضا کنند و طبق این تفاهم‌نامه به ازای عدم مصرف بین ساعت ۱۲ تا ۱۷ در ۱۹ ساعت دیگر مصرف رایگان خواهند داشت چراکه لزومی ندارد پمپاژهای آب به‌طور دائم در مدار باشند.

تعرفه بندی با هدف توزیع عادلانه انرژی در گیلان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان با اشاره به راه‌اندازی اتاق پایش در شرکت توزیع برق که رویت‌پذیر و کنترل‌پذیز است گفت: ۶۰ درصد مشترکان صنعتی ما اکنون رویت‌پذیر هستند و از داخل اتاق پایش رفتار مصرفی آنان طبق تفاهم‌نامه کنترل می‌شود و به ازای رعایت الگوی مصرف و رعایت مفاد تفاهم‌نامه پاداش دریافت می‌کنند.

مهدی‌زاده افزود: تاکنون مشترکان برق در گیلان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲.۵ درصد رشد مصرف داشتند و عدم رعایت الگوی مصرف می‌تواند خاموشی‌ها را در پی داشته باشد و امسال به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که خاموشی به سمت مشترکان عادی کشیده نشود و مشوق‌های در نظر گرفته شده نیز بر اساس نگاه زیست محیطی، اقتصادی و نوع دوستی لحاظ شده است.

وی با اشاره به لزوم رعایت الگوی مصرف توسط ادارات و دستگاه‌ها بیان کرد: ادارات، دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی غیردولتی موظف هستند در ساعت اداری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد کاهش مصرف داشته باشند و در ساعت غیر اداری نیز ۶۰ درصد کاهش مصرف داشته باشند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان با بیان اینکه مصرف بار پایه در گیلان بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ مگاوات است ابراز داشت: پیش‌بینی می‌شود حداکثر نیاز مصرف شرکت توزیع نیروی برق گیلان در سال ۱۴۰۱ بار ۱۴.۷ درصد به ۲ هزار و ۳۵۹ مگاوات برسد.

مهدی‌زاده با اشاره به اینکه مشترکان گیلانی اعم از سازمان‌ها و مردم بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان به شرکت توزیع برق استان بدهکار هستند گفت: عدم وصول این مطالبات چرخه اصلاح و بهینه را کُند می‌کند چراکه تنها منبع درآمد شرکت توزیع برق از طریق فروش انرژی و پرداخت‌های به‌موقع مشترکان است.

سرقت ۲۰ میلیارد تومان تجهیزات شبکه برق در گیلان

مهدی زاده پدیده سرقت تجهیزات شبکه‌های توزیع برق در گیلان را  یکی از مشکلات اساسی دانست که نه تنها به شرکت‌های توزیع برق، بلکه برای مشترکین نیز مشکلات جدی ایجاد می‌کنند.

وی به سرقت لوازم و تجهیزات برق به سبب افزایش قیمت مس خبر داد و افزود:   ۴۷ دستگاه ترانس و ۶۱ تُن سیم برق سال گذشته در استان گیلان سرقت شد که ارزش ریالی آن‌ها به بیش از ۲۰ میلیارد تومان می‌رسد و بسیاری از سارقان هم دستگیر شدند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان با بیان اینکه سرقت تجهیزات شبکه‌های توزیع برق از جمله سرقت ۴۷ دستگاه ترانس  به یکی از مشکلات اساسی این صنعت  مبدل شده، تصریح کرد: این واقعه و ناهنجاری اجتماعی شوم، نه‌تنها به این صنعت زیر بنایی مستقیماً آسیب‌های جدی می‌رساند بلکه به مشترکین و تولیدات کشاورزی، صنعتی، تجاری و به‌طورکلی افراد جامعه نیز زیان‌های عمده‌ای وارد می‌کند.

مهدی زاده با بیان اینکه شماری از سارقان حین سرقت فوت نیز کرده‌اند، گفت: هرگونه اقدام جهت کاهش و مهار نمودن این جرم و بزه اجتماعی بیش از همه به نفع کل آحاد جامعه خواهد بود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان با اشاره به اجرای اقدامات پیشگیرانه جهت کاهش سرقت‌ها و افزایش پایداری شبکه افزود: اجرای طرح‌های جهادی تعویض شبکه‌های سیمی فرسوده با کابل خود نگهدار و همچنین استفاده از بست‌های ضد سرقت شبکه فشار ضعیف و پست‌های هوائی و نیز ایمن‌سازی درب پست‌های توزیع و ایجاد گشت‌های تلفیقی ازجمله این اقدامات بوده است.

تعویض۲۰۰ کیلومتر سیم مسی به کابل خودنگهدار

محمدتقی مهدی‌زاده مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان در پاسخ به سوال خبرنگار صفیر گیلان در خصوص اینکه در حوزه زیر ساخت صنعت برق گیلان زیر ساختی قدیمی دارد و تیر برق چوبی هنوز بر مدار است  ولی در بخش مشترکین و تقاضا با فراوانی مواجه است و گفت:زیر ساخت حاصل سالهای متمادی است  برای برق دار کردن همه ی روستاها و مراکز  در گذشته بدون رعایت برخی عوامل ولی حرکت حرکت قابل تقدیر است و امروز باید بازسازی و اصلاح شبکه اجرایی شود که این کار انجام شده و می شود ولی سرعت لازم را نداشته  و ما به شدت پیگیر هستیم.

وی از برنامه ریزی تغییر شبکه که ۲۰۰ کیلومتر سیم برق به کابلی ظرف ۲ ماه تبدیل شد ولی این سرعت کای نیست زیرا ما ظرف ۱۰ روز ۳۰% شبکه استان را برای تبدیل شدن برداشت کردم و این کار با هزینه همراه است زیرا هم سیم و هم کابل ود نگهدار و هم نیروی کار ماهر  و دستگاه و …. نیازمند است.

مهدی زاده هزینه زیر ساخت در گیلان را بیشتر از استانهای دیگر خواند و گفت:شبکه های شاخص باید اصلاح  و فاصله شبکه با مشترکین کاهش یتبد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان  همچنین در بحث باغ ویلا و ساکنین یر بومی خطاب به خبرنگار این رسانه گفت:مصارف برقی این صاحبان باغ ویلاها در زمان حضور کمی زیاد و بی اندازه  است  و باید این مشترکین در زمره پر مصرف ها دیده شوند.

وی افزود: ۷۶% مردم گیلان الگوی مصرف را رعایت می کنند و افرادی که از استانهای دیگر امده اند کمی الگوی مصر را رعایت نمی کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان در بخش دیگری از پاسخ به سوالات در خصوص خانه های نسقی گفت:خانه های نسقی باید الزامات را رعایت کنند و در شهر شهرداری و در روستاهها بخشداری ها   با استعلام از جهاد و منابع طبیعی و بنیاد مسکن برای این مشترکین مجوز دریافت کنتور  صادر می شود.

  • نویسنده : تنظیم،زلیخا صفری راسته کناری