اختصاصی صفیر گیلان/هفتاد و دومین جلسه ی شورای کلانشهر رشت شامگاه دوشنبه (۲۴بهمن ماه) ضمن داشتن تاخیر یک ساعته با تلاوتی چند از آیات کلام الله مجید توسط قاری بین المللی قرآن حاج اصلانی در عمارت میرزا خلیل برگزار شد فاطمه شیرزاد بعنوان منشی جلسه ضمن عرض خدا قوت به اصحاب رسانه و قرائت دستور جلسه […]

اختصاصی صفیر گیلان/هفتاد و دومین جلسه ی شورای کلانشهر رشت شامگاه دوشنبه (۲۴بهمن ماه) ضمن داشتن تاخیر یک ساعته با تلاوتی چند از آیات کلام الله مجید توسط قاری بین المللی قرآن حاج اصلانی در عمارت میرزا خلیل برگزار شد

فاطمه شیرزاد بعنوان منشی جلسه ضمن عرض خدا قوت به اصحاب رسانه و قرائت دستور جلسه بخشی از وصیت نامه شهید والا مقام سعید خرسندی را قرائت نمود.

امیرحسین علوی رئیس شورای شهر رشت در ابتدای جلسه با تبریک ولادت حضرت زینب و پاس داشت  روز پرستار گفت: اعضای شورا و دست اندر کاران علوم پزشکی با رصد مشکلات فی مابین این دو حوزه بیشتر ورود و مشکلات را رفع کنند.

علوی با اشاره  به مشکلات دو روخانه زرجوب و گوهرد گفت: مسئله رودخانه های زرجوب و گوهر رود از دغدغه های مهم روز و تبدیل به مطالبه رسانه ها از جمله صدا و سیما شده است که بسیار سبب خرسندی است.

علوی با بیان اینکه باید منابع آلودگی رودخانه شناسایی و در کمیسیون بهداشت مطرح و پیگیری شود گفت:  رودخانه های رشت به علت نداشتن متولی  در سماندهی اعتبارات و بودجه خروجی خوب و مناسب نداشته و همیشه در حد گفتمان باقی مانده است.

رئیس شورای شهر رشت با بیان اینکه برای حذف موضل  آلایندگی های رودخانه های زرجوب و گوهر رود نیازمند بودجه بیش از هزار میلیارد تومانی و کلان  است، گفت: استاندار گیلان برای ساماندهی و احیای رودخانه ها اقدام هایی داشته  و تمام دستگاه ها را پای کار خوانده است.

ایشان با بیان اینکه طرح جامعی در مورد رفع آلودگی ها وجود ندارد، افزود: شورا تنها توانسته است در آزاد سازی حاشیه رودخانه و دیواره‌گذاری اقدام کند که اگر طرح جامع و ملی  صورت بگیرد و  و دیواره گذاری و اقدام کامل استانداری باشد شورا عملکرد مناسبتری در این حوزه انجام خواهد داد.

پویش یک روز بدون خودرو  در رشت

علوی در بخش دوم گفتمان خود  با اشاره به پویش یک روز بدون خودرو  افزود: قرار است سه شنبه‌های بدون خودرو در رشت با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت و ورزش و جوانان  اجرا شود و از همکاران شورایی تقاضا دارم  تا در یک اقدام نمادین واقعی از خودرو استفاده نکنند تا  گامی فرهنگ سازی بشود.

رئیس شورای کلانشهر رشت با بیان اینکه خودروی تک سر نشین در رشت زیاد است گفت: این باعث ایجاد ترافیک می شود که امید است با پویش یک روز بدون خودرو همه موکلف به رعایت ایجاد فرهنگ بهتر در مصرف خودرو باشیم.

محمدحسن علیپور عضو شورای شهر رشت به عنوان اولین ناطق  مدافع حقوق کارگران شد و گفت:مگر کارگران برده هستند و یا ….

وی به حقوق پاکبانان که به دلایلی عقب افتاده اشاره و افزود: مشکل ما امروز با پیمانکار است که به موقع حقوق کارگر را پرداخت نمی کنند .

وی با بیان اینکه بُن برای شب یلدا برای انها مصوب کردیم اما هنوز پرداخت نشده است، افزود: این کارگران هیچ پشتوانه ای ندارند و باید  برای رفاه حال انها بیشتر دقت و گام برداریم.

علیپور در صحن شورا به خواندن برخی پیامک ها از طرف پاکبانان و کارگزان شهرداری پرداخت و گفت: با توجه به اینکه پیامک زیادی به بنده ارسال شده از رئیس شورا  خواستار پیگیری حقوق کارگران هستم و حرف زیاد زده میشود اما عمل کاملا صفر است ولی باید در مورد کارگر حرف عملی شود..

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه کارگز نان و آب ندارد و ما نظارگر هستیم گفت:لباس کارگران شهرداری مثل پوست پیاز است.

علوی:وضعیت مالی شهرداری خوب نیست

امیرحسین علوی در ادامه جلسه شورای شهر رشت به درآمد شهرداری  و توزیع آن در پرداخت ها اشاره و افزود:وضعیت مالی شهرداری خوب نیست و انهایی که برای مطالبات شان نزد بنده می ایند من هیچ جواب برایشان ندارم.

وی انتقال دغدغه را خوب دانست و گفت: متولی این امور کی است و هزینه های بالای شهرداری را نمی توان در حد جمله بیان کرد.

ایشان از اعضای شورای شهر رشت خواست تا با نگاه جدی تر ورود کند  و در انجام امور  و حل و فصل مشکلات  فارغ از جناح و حزب و سیاسی بازی کار کند.

علوی خطاب به شهردار  منطقه یک رشت گفت:  در منطقه یک رشت خواسته مردم  علاوه بر رفع موانع و مشکلات آب سطحی  پارک و زمین ورزشی از دیگر خواسته مردم است.

وی به عدم پرداخت مطالبات شهرداری رشت توسط مخابرات گیلان اشاره کرد و گفت: برای تحقق مطالبات، شهرداری باید فشار بیشتری به مخابرات بیاورد.

فرهاد زاهد: نمی دانم اسناد چه جور تنظیم می شود  و نیاز است تا مدیران مالی را بخواهیم و لایحه و تمام ابعاد شهرداری در این حوزه را بررسی کنیم.

اسماعیل حاجی پور دیگر عضو شورا در ادامه جلسه ضمن تبریک روز پرستار به همسر خود  گفت: آب سرویس بهداشتی برخی از نقاط شهر به علت بدهی به آب و فاضلاب قطع شده اما مدیر سیما و منظر به جای حل مشکل، درب سرویس را قفل می‌کند.

وی با بیان اینکه چنین مدیریتی را در ۴۰ خدمت خود هرگز ندیده‌ام، گفت: مدیر سازمان سیما و منظر به جای حل مسئله، صورت مسئله را پاک کرد و با قفل زدن مشکل را جبران می کند و این درد است دردی که آدم را می کشد .

رمضان پور نرگسی نیز در این جلسه در پاسخ به گفتمان شهردار ناحیه یک رشت در خصوص بهسازی فاز دوم مسیر پیر بازار  گفت: این پروژه بسیار پر تردد و مسیر اتصال رشت به چند شهر است و نیاز است تا همگان کمک کنیم تا این پروژه به سرانجام برسد.

بهراد ذاکری عضو شورای رشت نیز با اشاره به مشکلات سرویس‌های بهداشتی عمومی اظهار کرد: در برخی از نقاط شاهد بروز چنین مشکلاتی هستیم در حالی که در مکان عمومی نباید چنین مشکلاتی وجود داشته باشد..

وی با بیان اینکه در شهرداری منطقه چهار رشت حکم فعالیت برای معاونت خدمات شهری شهرداری رشت ابلاغ شده اما به واسطه اینکه برخی از اعضای شورا قصد دارند فرد دیگری را در این جایگاه معرفی کند، شهرداری منطقه چهار، فاقد معاونت خدمات شهری بوده و در چنین مباحثی فردی برای پاسخگویی وجود ندارد.

ذاکری با تاکید بر اینکه در برخی از مناطق شهرداری رشت در انجام تهاترها برخی تماس و سفارش صورت می‌گیرد، گفت: متاسفانه برخی از اعضای شورا دست به تهدید می‌زنند که چنانچه این موضوع را انجام ندهند با وی نیز برخورد می کنند.

وی ادامه داد: تا زمانی که چنین مشکلاتی را ما در مناطق و شهرداری‌ها برطرف نکنیم، نمی‌توانیم از مدیران کار بخواهیم.

کمک ۴۰۰ میلیونی به خانواده‌ شهدای مدافع حرم

در ادامه جلسه وارد دستور شد. یک فوریت تعریض پل آستاراخان محله هلال احمر تصویب شد. تعیین تکلیف ساخت ورزشگاه سلیمانداراب با قید فوریت به کمیسیون ارجاع پیدا کرد. دو فوریت و اصل لایحه بهسازی و ساماندهی ورودی شهر از جاده پیر بازار با انتقال چهار میلیارد تومان از ردیف ساخت تقاطع های غیر همسطح با اکثریت آرا تصویب شد. یک فوریت لایحه ی تعرفه عوارض و بهای خدمات تصویب شد.

دوفوریت و اصل لایحه ی کمک ۴۰۰ میلیونی شهرداری رشت برای ساخت خانه برای بعضی از خانواده شهدای مدافع حرم که دارای مسکن نمی باشند با کمک سپاه، تصویب شد.

رسانه جزئیات را ننویسد؟

در این زمان بین برخی اعضای شورا مطالبی رد و بدل شد  و برخی خواستار شدند تا رسانه جزئیات را ننویسد و برخی هم از تعیین تکلیف کردن شورا برای رسانه فریاد بلند کردند ، علوی با نگاه به اعضا گفت:سعی کنید بدون اجازه صحبتی نشود  و کسی به کسی توهین نکند و بین حرف ،حرف نزند زیرا این ساخت مسکن برای تمام خانواده مدافعان حرم نیست بلکه انهایی که در اولویت هستند .

علیپور اما به این لایحه اعتراض کرد و با بیان اینکه بنده با این لایحه موافقم و جانم را فدای حضرت زینب می کنم، ادامه داد: ولی ما نمی توانیم برای همه خانه بسازیم. من خودم کارگرم و خانه ندارم. اگر برای آن ها خانه بسازیم از اجرشان کم میکنیم!! البته در ادامه علیپور با نظر زاهد به لایحه ساخت خانه برای خانواده معظم شهدای مدافع حرم که خانه ندارند، رای مثبت داد.

در پایان رئیس شورای شهر رشت هم لایحه کمک مالی به سپیدرود و داماش گیلان را مطرح و گفت: هدف این است که  با توجه به نامه واصله از بازرسی  اگر چه در کمک به این دو تیم دست ما باز است اما نمی خواهیم شورای رشت مورد بازخواست و گرفتار مشکلات رد و بدل مالی شوند.

تهیه و تنظیم/زلیخا صفری