در اثر وزش باد شدید و گرم در شهرستان شفت، بخشی از جنگل‌های بالادست و صعب‌العبور این شهرستان طعمه حریق شده و مدیریت میدانی بحران به دست استاندار گیلان افتاد.

 

آتش در جنگل‌های سمت امامزاده اسحاق (ع) از صبح دیروز شروع‌ شده بود که توسط نیروهای منابع طبیعی شهرستان شفت تا شب گذشته مهار شد.

حضور حداقل ۱۰ گروه اطفا حریق در جنگل‌های درگیر آتش سیاهمزگی

علاوه بر امامزاده اسحاق، آتش‌سوزی سمت جنگل‌های سیاهمزگی در این شهرستان نیز از بعدازظهر روز گذشته آغاز شد و چون این منطقه در بالاترین نقطه کوه واقع‌شده بود، دسترسی به آن و بردن تجهیزات سخت بود اما از صبح امروز، حدود ۱۰ گروه شامل نیروهای مردمی، منابع طبیعی و هلال‌احمر با امکانات قابل‌حمل نظیر کوله‌پشتی تجهیزات و کپسول آتش‌نشانی و غیره وارد منطقه شدند.

دست‌کم ۱۰ هکتار جنگل سوخته است

مهدی نقدی فرماندار شهرستان شفت از حریق دست‌کم حدود ۱۰ هکتار از جنگل‌های سیاهمزگی شفت خبر داده و گفت که آسیبی به تنه درخت‌ها وارد نشده ولی بیشتر علف‌های جنگل سوخته است.

پیکار سخت مردم و آتش در جنگل‌های سیاهمزگی

اما از یک‌سو آتش گسترده و از سوی دیگر وزش باد و ناکافی بودن نفرات و تجهیزات برای اطفای حریق جنگل، کار برای حافظان جنگل بسیار سخت شده و لحظه‌به‌لحظه میزان آتش‌سوزی هرچند به‌صورت سطح در حال گسترش است.

آتش سیاهمزگی استاندار را به ییلاقات کشاند

حریق گسترده جنگل‌های سیاهمزگی و پیشرفت قابل‌ ملاحظه آن، استاندار گیلان را به‌ پای جنگل‌های سیاهمزگی کشاند تا مدیریت میدانی بحران پیش‌ آمده با تمامی ظرفیت‌های موجود پای‌کار بیاید.

به گفته فرماندار شفت، دستور ارسال بالگرد به منطقه سیاهمزگی شفت صادر شده و اعضای ستاد بحران استان نیز در شهرستان حضور دارند.

حضور گسترده مردم منطقه برای اطفا آتش علاوه بر مسؤولان استانی و شهرستان ستاد مدیریت بحران، مردم و گروه‌های خودجوش در روستاهای هم‌جوار نیز خود را به مرزهای آتش در جنگل نزدیک کرده و در تلاشند تا با ایجاد آتش‌بر در محدوده‌های درگیر آتش، از پیشروی آن جلوگیری کنند.

برخلاف خسارت‌های وارد آمده به جنگل‌های سیاهمزگی شفت که علاوه بر درختان، گونه‌های گیاهی و همچنین زیست‌بوم‌های جانوری را نیز تحت شعاع قرار داده، خوشبختانه تلفات جانی و مصدومیت تاکنون از حریق گسترده جنگل‌های شفت گزارش نشده است.

 

  • منبع خبر : فارس