محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در واکنش به این رفتار ضد ملی گفت: ایجاد انشقاق در صفوف بهم‌پیوسته‌ راهپیمایان، طرح شعارهای انحرافی و توهین به رئیس‌جمهوری منتخب ملت در مراسمی که نماد وحدت ملی و یکپارچگی ایرانیان در مواجهه با ناظران فراملی است، ‌اقدامی به غایت غیرمسئولانه، ضدملی، تفرقه‌افکن و البته مجرمانه است.

به گزارش صفیر گیلان؛ پدیده لباس‌شخصی‌ها امری تاریخ‌مند بود و تاثیر این افراد بر فضای سیاسی کشور تا حد زیادی نمایان است. اخیرا عده‌ای موتورسوار با توهین مستقیم به رئیس‌جمهوری، که پشتوانه ۲۴ میلیونی رای مردم و تنفیذ مقام معظم رهبری را دارد، فضای اتحاد مردم در روز ۲۲ بهمن را آشفته کردند. این اقدام با واکنش‌هایی همراه بود. مردمسالاری و جمهوریت با بیان ساده بدان معناست که ملت بر سرنوشت خود حکومت کند. همین امر سبب میشود احترام به خواست و اراده مردم در امری مانند انتخابات تجلی یافته و همه اقشار جامعه با دین، مذهب، عقیده، قومیت، شغل و به طور کلی خاستگاه‌های گوناگون بتوانند در انتخابات‌هایی مانند انتخابات مجلس و دولت از افراد یا فرد مورد‌پسند خود حمایت کنند. گذشته از مشکلات قانونی متعدد انتخابات در ایران، پس از پایان رقابت‌های انتخاباتی همه موظف هستند مطابق قانون، دیدگاه بنیانگذار انقلاب و رهبر معظم انقلاب به نتیجه رای اکثریت احترام گذاشته و از او حمایت کنند. با این وجود این مهم در موارد بسیاری زیر پا گذاشته شده و طیف و دیدگاهی خاص که سابقه دهه‌ها فعالیت در کشور را دارند، چندان علاقه‌ای به تبعیت از ملزومات جمهوریت ندارند. اخیرا عده‌ای موتورسوار در روز پیروزی انقلاب و مظهر اتحاد ملی در خیابان‌های اصفهان شعارهای ناپسندی علیه رئیس‌جمهوری منتخب مردم سر داده‌اند که با واکنش‌های بسیاری نیز همراه بوده است.
فحاشی علیه رئیس‌جمهور
«مرگ بر روحانی» در۲۲ بهمن، شعاری عجیب برای خیلی‌ها بود به‌ویژه برای رسانه‌های خارجی که راهپیمایی ۲۲ بهمن را اساسا راهپیمایی‌های هواداران نظام و کشور می‌دانند، حال آنکه توسط بخشی از همین هواداران، رئیس‌جمهور با چنین شعاری مورد خطاب قرار می‌گیرد. فحاشی علیه رئیس‌جمهور در این روز در تجمعی که به‌رغم شرایط کرونایی کشور صورت گرفت اما موضوع بی‌سابقه‌ای نیست. همانطور که فحاشی به رئیس‌جمهور از سوی طیف خاص اصولگرا که خود را نزدیک‌تر از هر شخصی به انقلاب می‌داند هم همینطور. در ۲۲ بهمن‌ سال‌های گذشته نیز شاهد اتفاقات مشابهی بودیم. به غیر از شعارها علیه رئیس‌جمهوری، طی این چند سال فحاشی‌های متفاوت به سایر مقامات دولتی را دیده‌ایم. نمونه‌اش شعارهای مستقیمی که با مشاهده علی‌اکبر صالحی در راهپیمایی دوسال قبل به او داده شد و یا شبنامه‌هایی که هر سال در راهپیمایی‌های حکومتی علیه حسن روحانی و ظریف پخش می‌شود. بیش از خودسر بودن این اتفاقات می‌توان به هماهنگی‌های گروهی خاص و البته نهادینه شدن آن در راهپیمایی‌هایی مانند ۲۲ بهمن یا روز قدس پی برد. وقتی حسن روحانی از طریق تریبون‌های رسمی کشور مثل تلویزیون پامنقلی خوانده می‌شود و یا عضو ارشد کمیسیون امنیت ملی مجلس اصولگرای یازدهم خواستار اعدام او شده، یا فلان مداحی از روز آزادی مردم در خردادماه و انتخابات آینده می‌خواند همه این‌ها نشان می‌دهد که امروز نه تنها از شعار اخیر در روز ۲۲ بهمن نباید متعجب شد بلکه باید آن را امری عادی و نوعی سیاست از سوی گروهی خاص برشمرد. نکته جالب توجه اینکه گروه خاص و تندروی اصولگرای کشور، در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ و با علم به وضعیت بد کنونی تلاش می‌کند تا با شدیدترین حملات علیه دولت، خود را در کنار مردم ناراضی از وضع موجود ایران قراردهد و از سویی تمام تقصیرها را برگردن دولت بیندازد تا از این طریق به تطهیر سایر ارکان و بخش‌ها و مقامات و مسئولان پرداخته و آن‌ها را از دید انتقادی مردم مصون دارد. غافل از اینکه اساسا خود این گروه و چه بسا برخی از سایر ارکان و بخش‌های غیردولتی باید مسببان تنش‌ها و شرایط امروز در راه کشور تلقی شوند. با این حال هجمه و شعارهای اخیر علیه دولت آنقدر عجیب بوده که واکنش احزاب و مقامات دولتی را دراین‌باره به همراه داشته است.
نامه جهانگیری به رئیسی

معاون اول رئیس‌جمهوری در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه، با اشاره به رفتارهای موهن عده‌ای موتورسوار و سردادن شعارهایی مخرب و غیراخلاقی علیه روحانی در آیین گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب گفت‌: با اقدام قاطع سوءاستفاده مخالفان کشور و نظام مرتفع می‌گردد. «اسحاق جهانگیری» خطاب به آیت‌ا… سید ابراهیم رئیسی اظهار کرد: ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، همانطور که شاهد بودید روز چهارشنبه در مراسم کم‌نظیر و متفاوت بزرگداشت سراسری سالگرد پیروزی انقلاب عده‌ای موتورسوار، با سردادن شعارهای مخرب و غیراخلاقی نسبت به رئیس محترم جمهوری سعی کردند با رفتارهای موهن خود، اصل بزرگداشت این مراسم ملی و ضرورت وحدت و اقتدار یکپارچگی نظام و ملت را در برابر دشمنان این ملک و ملت تحت‌الشعاع قرار دهند. وی افزود: از آنجا که پیشگیری از اینگونه اعمال مجرمانه در سایه اجرای قانون میسر است و اینگونه رفتارهای مجرمانه در روز روشن نسبت به منتخب ملت ریشه در تعلیق تبعیض‌آمیز اجرای مجازات در موارد مشابهی داشته است، خواهشمند است با دستور اقدام و پیگیری قاطع موضوع، زمینه اشاعه مفاسد اجتماعی و سیاسی آن و سوءاستفاده مخالفان ایران اسلامی و نظام مرتفع گردد.
اقدامی ضدملی و مجرمانه
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در واکنش به این رفتار ضد ملی گفت: ایجاد انشقاق در صفوف بهم‌پیوسته‌ راهپیمایان، طرح شعارهای انحرافی و توهین به رئیس‌جمهوری منتخب ملت در مراسمی که نماد وحدت ملی و یکپارچگی ایرانیان در مواجهه با ناظران فراملی است، ‌اقدامی به غایت غیرمسئولانه، ضدملی، تفرقه‌افکن و البته مجرمانه است.
تضعیف جمهوریت
لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهوری از ضابطان دادگستری خواست گزارش اهانت به رئیس‌جمهوری را به مراجع صالح قضائی بدهند. جنیدی در تشریح ابعاد حقوقی توهین به روحانی گفت: این رفتارها علاوه بر ابعاد حقوقی، ابعاد فرهنگی به ویژه فرهنگ سیاسی نیز دارند که به مراتب مهم‌تر است. وی توهین به رئیس‌جمهوری را تضعیف جمهوریت و مذموم خواند و در عین حال گفت: توهین به این نماد در روزی که به‌طور نمادین به عنوان روز حاکمیت اراده جمهور پاس داشته می‌شود علاوه بر اینکه به‌طور مضاعف نکوهیده و مذموم است هشدارآمیز و تامل‌برانگیز هم هست.
وی خاطرنشان کرد: در مورد ابعاد حقوقی، باید توجه داشت که رفتارهای مورد ارتکاب براساس مواد متعددی از قانون مجازات اسلامی از جمله مواد ۶۰۸ ، ۶۰۹ و ۶۱۸ جرم و درخور مجازاتند. مطابق این مواد و باتوجه به نوع رفتار شکل گرفته از سوی آن افراد، جرم‌های توهین، تهدید و هیاهو و اخلال در نظم و آسایش و آرامش عمومی به‌وقوع‌پیوسته که شماری از آنها نیازمند شکایت و شماری دیگر به موجب قوانین کیفری گذشت‌ناپذیر و دارای جنبه غالب عمومی است. جنیدی افزود: آشکار است که، براساس ماده۱۱قانون آیین دادرسی کیفری تعقیب آن دسته از رفتارهای مجرمانه که جنبه عمومی دارند، برعهده دادستان گذاشته شده است. در هر دو فرض، ضابطان دادگستری نیز وظیفه دارند که در آغاز رسیدگی کیفری گزارش این وقایع را به مراجع صالح ارائه کنند.
اهانت به رای مردم
به نقل از ایلنا در ادامه واکنش‌ها حسینعلی امیری معاون پارلمانی دولت نیز گفت: رئیس‌جمهور یک شخصیت حقیقی دارد و یک شخصیت حقوقی، شخصیت حقوقی رئیس‌جمهور می‌گوید او نماینده مستقیم مردم ایران است و نماد جمهوریت نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، بنابراین اهانت به رئیس‌جمهور آن هم در روز ۲۲ بهمن اهانت به یک فرد نیست؛ بلکه اهانت به نماینده مردمی است که حداقل ۲۴میلیون به ایشان رای دادند و با تنفیذ حکم رهبری رئیس‌جمهور کل ملت ایران محسوب می‌شود. او در ادامه اظهار کرد: توهین به رئیس‌جمهور به‌هیچ‌وجه توجیه شرعی و قانونی ندارد؛ آن هم درحالی‌که چند روز بیشتر از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت رعایت ادب و اخلاق نگذشته است. در واقع این کار به نوعی نافرمانی نسبت به فرمایشات رهبر انقلاب محسوب می‌شود.
آتش‌بازی با احساسات عمومی
حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهوری در واکنش به توهین به روحانی در توییتر هشدار داد تجربه نشان داده‌ است از راه‌اندازی جریانات خودجوش! و شعارهای سازمان‌یافته علیه دولت تا سوءاستفاده دشمنان و شکل‌گیری اغتشاش علیه نظام راهی نیست. وی افزود: در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و شرایط حساس سیاست خارجی، آتش‌بازی با احساسات عمومی عواقب دردناکی ‌دارد.
این تسلسل هتاکی‌ها خودسرانه است؟
علیرضا معزی معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهوری هم اظهار کرد: این تسلسل هتاکی‌ها از تریبون‌ها و تلویزیون تا موتورسواران راهپیمایی ۲۲ بهمن، اتفاقی و خودسرانه به نظر نمی‌رسد. این تکرار هتاکی با وجود تذکرات روشن، علنی و چندباره مقام معظم رهبری، نشان از اراده‌ای عیان در جریانی مدعی! دارد که اینک «سرپیچی و سرکشی» را به‌عنوان یک «کنش» برگزیده است. معزی اضافه کرد: نفوذ را باید اینجا جست؛ در ستیز آشکار با نماد اراده ملی و با نافرمانی از دستور «ولی»، آن هم در روز ملی انقلابی که شعارش جمهوری اسلامی بود. این سریال هتاکی‌ها به رئیس‌جمهور، عناد با اصولی است که انقلاب ۵۷ را آفریده، عنادی که به تهی شدن نظام از جمهوریت و جوهره‌ دینی آن می‌انجامد. وی با بیان اینکه این تصویر زشت و شرم‌آور، سزاوار ۲۲ بهمن نبود، تحمل این جفا به جمهوری اسلامی، به ارزش‌های مردم‌سالاری‌اش و به درونمایه‌های اخلاقی‌اش در هر روزی جز ۲۲ بهمن، سهل‌تر از این بود. رخداد امروز هشدار بزرگی است که انتقام از صندوق، نه فقط انتقام از یک فرد یا جریان، که انتقام از آینده است.
پدیده چند دولتی
عباس آخوندی وزیر پیشین راه و شهرسازی هم در واکنش به این رفتار هتاکانه نوشت: شعار زشت مرگ بر رئیس‌جمهور روحانی نشان پدیده چند دولتی است و از کنار آن نباید به‌سادگی گذشت. چنانچه خلیفه‌کشی باب شود، این راه را پایانی نیست. وی خواستار محکومیت این رفتار از سوی روحانیت و جریان‌های سیاسی و نمایندگان مجلس ‌به‌ویژه نمایندگان اصفهان شد و اظهار کرد: همه در برابر این اقدام که به نماد حاکمیت اراده‌ ملی توهین می‌کند، باید بایستیم. این یک شعار ارتجاعی و بازگشت به استبداد است. عطاا… مهاجرانی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص اظهار کرد: اگر آن روزی که طلبه‌ای پلاکارد دستش گرفت و نوشته بود: استخر فرح در انتظار است! و عملا پیام داد که هاشمی رفسنجانی به قتل رسیده است اگر برخورد می شد. در روز ۲۲ بهمن ماه که روز وحدت ملی و بزرگداشت سالروز انقلاب اسلامی است، موتورسواران که در کلانتری آشنا دارند، شعار مرگ بر روحانی سر نمی‌دادند تعدادی از احزاب هم در بیانیه‌هایی این رفتار را تقبیح کردند.
تقابل آشکار با خواست ملت
حزب اعتدال و توسعه در بیانیه‌ای تاکید کرد: سر دادن شعار علیه منتخب ملت از سوی گروهی هر چند قلیل و آلوده کردن ساحت این یوم‌ا… به حاشیه‌هایی ساختارشکنانه، آن هم تنها چند روز پس از توصیه اکید مقام معظم رهبری به پرهیز از توهین به مسئولان، نه تنها هیچ نسبتی با آزادی ندارد، بلکه تقابلی آشکار با خواست ملت است. حزب اعتدال و توسعه یادآور شد: اقداماتی از این دست که متاسفانه مسبوق به سابقه و عمدتا با مدارای تاسف‌برانگیز دستگاه‌های ذیربط همراه بوده است را به‌شدت محکوم کرده و تاکید می‌کند آمران چنین اقداماتی، نه با این دولت یا شخص جناب آقای دکتر روحانی، بلکه با مبانی اصیل جمهوریت و اسلامیت نظام تعارض دارند.
توهین سازمان‌یافته
حزب اتحاد ملت هم در محکومیت توهین افراطیون به رئیس‌جمهوری این رفتار را سازمان‌یافته عنوان کرد و خواستار شناسایی و معرفی عاملان آن شد. در بیانیه اتحاد ملت آمده است: حق اعتراض و شعار علیه مسئولان، امری رایج در کشورهای آزاد و جزئی از حقوق مدنی و شهروندی است و حزب اتحاد ملت همواره بر تمهید شرایطی برای ادای حق اعتراض عمومی مردم به روش‌های قانونی مختلف و لزوم تحمل و مدارای مسئولان تاکید کرده است. اما وقتی این حق به آنها که همواره برابرترند، انحصارا تعلق می‌گیرد و دیگر اقشار به دلیل اعتراض در ابعاد بسیار کوچک‌تر، مورد برخورد فوری و سخت قرار می‌گیرند، عدالت و حاکمیت قانون در جمهوری اسلامی است که به چالش کشیده می‌شود. حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با محکوم کردن این اقدام جمعی از نیروهای تندرو، از مسئولان خواست درباره ریشه‌های احتمالی و سازمان‌دهنده آن و نهاد ذیربط تحقیق کرده و نتیجه را صریحا به اطلاع عموم برساند. چه، آن‌طور‌که از برخی شواهد برمی‌آید، اگر این اقدام از سوی بخشی از نیروهای نظامی و ممنوع از ورود به رقابت‌های سیاسی صورت گرفته باشد، ابعادی فراتر از تندروی شهروندان عادی می‌یابد و انتظار است که با برخورد سخت و قانونی قوه قضائیه مواجه شود. ماجرای اخیر، آزمونی است که عیار بی‌طرفی و قانون‌مداری این قوه و سایر نهادهای مرتبط را در معرض قضاوت افکار عمومی قرار داده است. این رفتار هتاکانه البته واکنش طیف‌هایی از جریانات اصولگرا را در پی داشته است.عباس مقتدایی نماینده اصفهان در مجلس در اظهارنظری قابل تامل گفت: آنطور که پیداست در یک بخشی خارج از مسیر اصلی راهپیمایی این اتفاق رخ داده اما اینکه آیا برنامه‌‌ریزی قبلی بوده یا نه؟ من از کیفیت آن اطلاعی ندارم و فقط تصاویری را مشاهده کردم. وی اظهار کرد: این رخداد مربوط به یک جریان کلی راهپیمایی نیست و در حال حاضر همه باید به فکر وحدت و پیشبرد امور کشور باشیم و شاید این موضوع در قالب شوخی بوده است. جلیل محبی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با تاکید بر اینکه توهین به رئیس‌جمهور قانونی کشور هم حرام و هم جرم است، گفت: کسانی که از این کار حمایت کرده و می‌کنند نیز در جرم آنها شریکند. هرچند بی‌ادبی و هتاکی به رئیس‌جمهوری با واکنش‌هایی مواجه شده است با این حال به نظر می‌رسد هر کدام از جریان‌های سیاسی، دستگاه‌ها و نهادهای مربوط در معرض آزمونی مهم قرار گرفته‌اند واقعیت این است که این نخستین بار نیست که عده‌ای علیه یک مقام دولتی شعارهای هتاکانه سر می‌دهند. شاید اگر در گذشته با این قبیل رفتارها برخورد می‌شد کار به این مرحله نمی‌رسید، اکنون هم اگر بنا باشد دستگاه‌های مسئول با بی‌تفاوتی از کنار این ماجرا عبور کنند بعید نیست هتاکی و بددهنی به سایرین هم کشیده شود. نکته مهم این است که از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب مبنی بر پرهیز از بددهانی و بی‌ادبی در جمع مداحان زمان زیادی نگذشته است، هر چند همان روزها هم گفته شد که مخاطب رهبر انقلاب فقط مداحان نیستند و همه باید خود را مخاطب بیانات رهبر انقلاب بدانند ولی به نظر می‌رسد گوش‌هایی که باید این توصیه‌ها را بشنود خود را به ندیدن و نشنیدن می‌زند و داعیه ولایتمداری هم دارد. همه باید خود را مخاطب کلام رهبر انقلاب بدانند و به طریق اولی کسانی که ادعای ولایتمداری و پیروی از رهبر انقلاب را فریاد می‌زنند در عمل هم پایبندی خود را به توصیه‌های ایشان نشان دهند.

  • نویسنده : مــحمــدهادي عــليمرداني
  • منبع خبر : آرمان ملي