صفیر گیلان؛مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در اولین همایش شعر شمیم محمدی در شهرستان شفت با اشاره به اینکه فعل «بعث» به معنای «بیدار شدن از خواب» ١٧ بار در قرآن کریم آمده است، اظهار کرد: بیداری انواع مختلف دارد و از نظر اهل دل، هر روز ما مبعث است و […]

 

 

 

 

صفیر گیلان؛مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در اولین همایش شعر شمیم محمدی در شهرستان شفت با اشاره به اینکه فعل «بعث» به معنای «بیدار شدن از خواب» ١٧ بار در قرآن کریم آمده است، اظهار کرد: بیداری انواع مختلف دارد و از نظر اهل دل، هر روز ما مبعث است و باید بیدار شویم و جالب این است که ٣۵ بار در قرآن به بیداری از مرگ اشاره شده است.

فیروز فاضلی با بیان اینکه در این بیداری هم به موضوع زمان و هم مکان نیز اشاره می شود گفت:اعیاد را با دید شاعرانه نگاه کنید  تا هر روز شما متفاوت باشد.

وی با اشاره به اینکه واژه هایی همانند فطر، قربان، مبعث منبع الهام برای شاعران محسوب می شوند، گفت: در این زمان است که شاعران، عارفان و افراد اهل دل با نگاه خاص خود به درکی دیگر از این مفاهیم و واژه ها دست می یابند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تأکید بر اینکه ریشه یابی واژه ها مهم است، خاطرنشان کرد: دریافتی که شعرا و عارفان و افراد اهل دل از این واژه ها انجام می دهند این قراردادها را شکسته و در درک معانی و حقایق از منظر دیگر به ما کمک می کند.

وی در ادامه همچنین با اشاره به اینکه در قرآن کریم از فعل بعث به معنای بیدار شدن از خواب نیز بکار گرفته است، گفت: بیدار شدن دارای انواع مختلفی است که اگر بخواهیم به این معنا دقت نظر داشته باشیم هر روز برای ما مبعث می باشد.

فاضلی با بیان اینکه ۳۵ بار نیز از این کلمه به عنوان بیداری از مرگ در قرآن استفاده شده است، ادامه داد: گاهی اوقات نیز از این واژه به معانی بیداری از یک خواب اجتماعی، اخلاقی و مردمی نیز استفاده می شود در این زمان است که خداوند پیامبری برای هدایت می فرستد تا مردم از خواب غفلت بیدار شوند.

وی تصریح کرد: مثلا در خصوص واژه «نوروز»، اگر با دید شاعرانه و عارفانه بنگریم، هر روزمان می تواند نوروز باشد؛ و اینجاست که شاعران، معنای قراردادی واژه ها را با چشم دل و الهام الهی دریافت می کنند.

فاضلی با تأکید بر اینکه ریشه یابی واژه ها مهم است، افزود: اما دریافت کاربردی که شعرا و عارفان اهل دل انجام می دهند این قراردادها را می شکند و در درک معانی و حقایق به ما کمک می کنند.

وی با بیان اینکه همانطور که بیداری ما متفاوت است خواب ها هم متفاوت هستند، تصریح کرد: گاهی، خواب اجتماعی، اخلاقی و مردمی است؛ و اینجاست که پیامبران مبعوث می شوند تا انسان ها را از خواب گمراهی برهانند.

فاضلی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به این روایت که «حکیمی به فردی گفت: اگر می خواهی بزرگ شوی باید سه کار را انجام دهی: آنچه در سر داری بنهی، آنچه در کف داری بدهی و هر آنچه بر تو آید نجهی»، گفت: آنچه در سر داریم «غرور» است که باید کنار گذاشت؛ آنچه در کف داریم به غیر از پول و مادیات، توانایی انجام کار نیز هست مثل توان غیبت داشته باشی و نکنی؛ و هرچه بر تو آید نجهی یعنی چقدر می توانی صبور باشی که این صبر خیلی مهم است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره  شب شهادت امام موسی کاظم است گفت:  در جای جای فرهنگ ما، در روز قیامت، صور اسرافیل نواخته می شود تا همه از خواب برخیزند و بیدارگری در ادبیات ما ریشه دارد و در حقیقت اولیای الهی، اسرافیل زمان خود هستند.