روستای شاه شهیدان در دامنه های شرقی کوه درفک در منطقه البرز غربی در استان گیلان قرار دارد .

صفیر گیلان؛بقعه متبرکه شاه شهیدان در حقیقت مزار مطهر دو تن از نوادگان امام سجاد(ع) میباشد که در روستای زیبای شاه شهیدان رودبار استان گیلان واقع شده است. این روستا در فاصله ۲۰ کیلومتری مرکز بخش خورگام و ۶۰کیلومتری مرکز شهرستان رودبار میباشد.

روستای شاه شهیدان در دامنه های شرقی کوه درفک در منطقه البرز غربی در استان گیلان قرار دارد .

نماد این روستا ، عمارت بلند و زیبایی از امامزاده ای است که به زیبایی در میان دشت و مراتع سرسبز این منطقه خود نمایی می کند و می توان تصاویر زیبایی از آن ثبت کرد .

مردم در این روستا با گویش گالشی صحبت میکنند و این روستا علاوه بر این مکان متبرکه ، صخره بلند اسپهبدان و دشت های سبز و دلباز را در خود جای داده است. از جمله صنایع دستی این منطقه میتوان به شولا بافی و نمدمالی اشاره کرد.

مراسم شاه شهیدان رودبار
آیین قدیمی سوگواری علم واچینی در گیلان همه ساله به یاد امام حسین(ع) و شهدای کربلا در شهادتگاه امامزاده هادی(ع) و محمد(ع) از نوادگان امام سجاد(ع) در یکی از جمعه های اواسط مرداد ماه در روستای شاه شهیدان برگزار می شود.
در این روز در مراسم علم بندی با استفاده از پارچه هایی به رنگ های سبز و مشکی و قرمز که به معنی شهادت، عزا و خون میباشد بر روی علم نصب می شود.
مراسم علم واچینی بدون توجه به گردش ماه های قمری در فصل تابستان برگزار می شود چرا که بنا به روایات متعدد، امامزادگان در همین زمان به شهادت رسیده اند.
شاه شهیدان کجاست؟
اگر میخواهید به این روستا سفر کنید ، میتوانید از مسیرهای زیر به آن دسترسی داشته باشید:
– مسیر رستم آباد، دفراز، پس طالکو، گلنگش به شاه شهیدان
– مسیر بره سر، گوفل، سی‌بن، گلنگش، شاه شهیدان
– مسیر سیاهکل، دیلمان، آسیابر، شاه شهیدان

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری