شبستان بزرگ بقعه متبرکه خواهر امام رضا (ع) در رشت با وسعت ۵۴۰ مترمربع و اعتبار هفت میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال امروز پنجشنبه با حضور جمعی از مسئولان و خیرین گیلان در رشت تکمیل و بهره‌برداری شد.

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان به نقل از ایرنا؛ مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان درباره عملیات ساخت این شبستان گفت: ساخت مجموعه خواهر امام به ویژه شبستان دهه ۸۰ انجام شد اما آیینه‌کاری و گچ‌کاری ها انجام نشده بود که از سال گذشته این امر در دستور کار قرار گرفت.

حجت السلام ستار علیزاده  در حاشیه افتتاح این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برای شبستان این بقعه اقداماتی اعم از گرمایش از کف، آیینه کاری و کاشی‌کاری، گچ‌بُری و ساخت و نصب در حرم، لوستر، مفروش کردن، رنگ‌آمیزی درها، تعمیرات دامنه سقف شبستان انجام شد.

به گفته وی، در داخل ایوان نیز سنگ کاری دیواره، پوشش ستون‌ها، گچ‌بری و نورپردازی انجام شد.

وی با بیان اینکه برای افتتاح شبستان در فاز اول در مجموع هفت میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان هزینه شده‌ است، اضافه کرد: برنامه دیگری در دیواره ضلع شرقی حرم در دست اقدام است که احداث و راه‌اندازی سرویس بهداشتی مناسب است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان عنوان کرد: برای طرح توسعه حرم در ۲ فاز برنامه ریزی شده که از طریق کمیسیون ماده پنج پیگیری می‌شود تا آزادسازی حریم حرم صورت گیرد و بتوانیم در آینده نزدیک حریم قابل توجهی برای حرم در نظر بگیریم.

به گفته وی، هم اینک وسعت حرم مطهر سه هزار و ۵۰۰ متر است که در طرح توسعه قرار است ۴ هزار متر به این میزان افزوده شده و در مجموع به ۷ هزار و ۵۰۰ متر برسد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی در امامزادگان گیلان اظهار کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، برنامه‌های بسیار خوبی در امام‌زادگان استان از جمله حرم مطهر خواهر امام رضا (ع) رشت انجام می‌گیرد.

حجت‌الاسلام علیزاده با بیان اینکه در امامزادگان گیلان در طول سال و مناسبت‌های مختلف دینی، مذهبی، انقلابی و ملی برنامه داریم، اضافه کرد: در ایام ماه مبارک رمضان برنامه هایی اعم از بیان معارف دینی، احکام، سخنرانی، قرائت قرآن، دعا و مناجات برگزار می‌شود.

وی با اشاره به قرائت دعای ابوحمزه ثمالی در ۳۰ شب ماه مبارک رمضان و برگزاری خیمه‌های معرفت و اتاق کودک با حضور مبلغان اظهار کرد: ارائه خدمات اجتماعی شامل تهیه بسته‌های معیشتی با عنوان “با عنوان قرار دوازدهم” از دیگر کارهایی است که در امامزادگان گیلان از جمله بقعه متبرکه خواهر امام رشت انجام می شود.

بقعه خواهر امام رضا (ع) در رشت، یکی از مشهورترین بقاع متبرکه گیلان در محله ساغریسازان رشت واقع شده است، بر اساس شجرنامه موجود ایشان دختر امام موسی کاظم (ع) و خواهر امام رضا (ع) و خواهر کوچکتر حضرت معصومه (س) است، بنای این حرم مطهر به مساحت حدود ۲ هزار مترمربع در ۲ طبقه زیرین و فوقانی، دارای شبستان، مسجد، تربت خانه، سالن اجتماعات، موزه، کتابخانه و مکانی برای عرضه محصولات فرهنگی، سالن غذاخوری و سرویس بهداشتی و وضوخانه است.

استان گیلان دارای افزون بر ۹۴۰ بقعه متبرکه است.