سعید محمد با ارائه تحلیلی از فرصت ها و چالش های پیش روی مناطق آزاد و عملکرد این مناطق در گذر زمان، تصریح کرد: مناطق آزاد باید به ریل توسعه بازگردد و با شتاب بیشتری به اقتصاد و معیشت مردم کمک نمایند

به گزارش صفیر گیلان؛دکتر سعید محمد مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با آیت ا… رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت دیدار کرده و در خصوص مسائل مناطق آزاد و راهکارهای دست یابی این مناطق به اهداف تعیین شده به گفتگو پرداخت.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه مسائل ومشکلات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور ریشه یابی شده و راهکارهای برون رفت از آن نیز احصاء گردیده اظهار داشت: در این میان یکی از مهمترین سازوکارها و ابزار تحقق شرح وظایف مناطق آزاد را باید اجرای دقیق قوانین مشخص شده برای آن بیان کرد و این مهم در دستور کار دبیرخانه شورایعالی و دولت قرار دارد.

وی با ارائه تحلیلی از فرصت ها و چالش های پیش روی مناطق آزاد و عملکرد این مناطق در گذر زمان، تصریح کرد: مناطق آزاد باید به ریل توسعه بازگردد و با شتاب بیشتری به اقتصاد و معیشت مردم کمک نمایند تا دغدغه های مقام معظم رهبری و مردم نسبت به بهره برداری حداکثری از این فرصت و مزیت اقتصادی کشورمان بر طرف شود.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت در این دیدار با بیان اینکه احداث منطقه آزاد انزلی در استان گیلان هم ظرفیت بود هم تهدید اضافه کرد: توسعه فضای کسب و کار، تولید ملی و رونق صادرات و راه یافتن به اروسیا که بهمراه خود افزایش ضریب اشتغال را در استان به وجود می آورد را می توان از مهمترین ظرفیت های منطقه آزاد انزلی برای استان و کشور عنوان کرد.

آیت ا…فلاحتی با اشاره به اینکه در محورهای فوق منطقه آزاد انزلی می تواند بیش از گذشته بدرخشد و تولیدات ملی بیشتری را صادر نماید،افزود: مناطق آزاد نیازمند به کار گیری نیروهای جوان و خوش فکر به منظور تقویت تولیدات،عدم واردات محصولات بی کیفیت و مشابه تولیدات داخلی است و در عین حال شناسایی ظرفیت ها، و هدف گذاری مشخص جهت تعیین مأموریت های عملیاتی جهت توسعه صادرات در مناطق آزاد باید در اولویت خود قرار دهد.

مهندس علی اوسط اکبری مقدم، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این دیدار از جذب ۲۴۶ میلیون دلار طرح سرمایه گذاری در منطقه متبوع خود خبر داد و اضافه کرد: در حوزه زیرساختی بعد از طرح ملی اتصال این منطقه به خط ریل سراسری که تا پایان سال مورد بهره برداری قرار می گیرد، هم اکنون در بندر کاسپین ۴ پست اسکله فعال و دو پست اسکله در حال احداث وجود دارند که ساخت یک پست اسکله رو رو از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی با بیان اینکه به منظور توسعه فعالیت شرکت های فناور و نو آور عملیات ساخت سومین شهرک صنعتی منطقه آزاد انزلی آغاز می شود افزود: از سوی دیگر در زمینه توسعه زیر ساخت های گردشگری توسط بخش خصوصی برنامه های متعددی در حال احداث می باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در پایان تصریح کرد: با برنامه ریزی ها و پیگیری های صورت گرفته تا پایان سال ۲۸ پروژه با اعتبار بیش از ۱۳۸۰ میلیارد تومان مورد بهره برداری قرار می گیرد.