نوروزی می‌گوید: در این استان ۲۱۶ مجوز بی‌نام برای سهولت در روند سرمایه‌گذاری صادر شده؛ اما مشکلات و بروکراسی اداری، اجازه استفاده از مجوزها را به سرمایه‌گذار نمی‌دهد.

اختصاصی/صفیر گیلان؛علیرضا نوروزی بهمبری پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گیلان جذب فعالان اقتصادی در عرصه‌های مختلف اعم از گردشگری، صنعت،معدن و تجارات،ساحتمان ، ساخت و سازو ، زیربنایی و کشاورزی را رسالت سازمان امور دارایی دانست و گفت: نقش جذب و جلب سرمایه گذار و نیز تسهیل گری فضای اقتصادی استان بر عهده این اداره کل است.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان با بیان اینکه این اداره کل نقش تأمین منابع بودجه‌ای استان در فضای کسب و کار و نقش تخصیصی و توزیعی آن را در قالب اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی بر عهده دارد تاکید کرد:  اداره کل دارایی موظف است مدیریت تزریق نقدینگی برای اجرای برنامه‌ها و پروژه‌ها را اجرا  و پیگیری و رفع اختلال و موانع  را در برنامه خود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه این سازمان در حوزه جلب و جذب سرمایه گذار و تسهیل گری فضای کسب و کار و بعد هم تامین و توزیع منابع فعالیت گسترده دارد گفت:در حوزه جذب منابع  و سرمایه گذاری از  استان‌های پیشرو هستیم.

جذب سرمایه ۷ میلیون دلاری خارجی

وی در ادامه از ازدیاد طرح سرمایه گذاری خبر داد  و گفت: از ابتدای امسال بابت طرح‌های سرمایه گذاری خارجی که از سال‌های قبل تا امروز انجام شده، ۷ میلیون دلار سرمایه خارجی از کشورهایی نظیر کره جنوبی، اتریش و هلند جذب کردیم که به عنوان سرمایه گذاری جذب شده  که سرمایه گذاری اثربخش است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان با بیان اینکه در حوزه حمایت از فعالان اقتصادی نیازمند منابع بانکی هستیم گفت:از اواخر سال ۱۴۰۰ مطابق قانون بودجه طبق بند الف تبصره ۱۸ با اجرای ۱ تا ۹ شیوه حمایت دولت می توانیم از تسهیلات یارانه دار  و وام کم بهره نام ببریم

پرداخت هزار و ۹۲ میلیارد تومان تسهیلات یارانه دار به ۵۷۲ طرح در گیلان

نوروزی با بیان اینکه در قانون بودجه شیوه حمایت دولت در قالب تسهیلات یارانه دار (وام‌های کم بهره) تبیین شده تا فعالان اقتصادی کشور از آن برخوردار شوند، گفت: این تسهیلات مشارکتی است و دولت آورده خود را با منابع بانکی منزوج می‌کند و این ترکیب به عنوان تسهیلات یارانه دار از فعالان اقتصادی حمایت می‌کند و هدف اصلی این که در حوزه تولید و اشتغال با توجه به عقب ماندگی در رفع بیکاری و اشتغالزایی گام بردارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان افزود: عملکرد استان در حوزه تسهیلات یارانه دار را قابل دفاع خواند  وگفت: از محل اعتبارات تخصیص یافته سال ۱۴۰۰ تاکنون به ۵۷۲ طرح در استان تسهیلات یارانه دار بند الف تبصره ۱۸ را به مبلغ هزار و ۹۲ میلیارد تومان پرداخت کنیم و ۴۴ طرح دیگر نیز در مراحل پیش قرارداد هستند که ارزش آنها ۶۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه مبلغ پرداختی تسهیلات یارانه دار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است، تصریح کرد: ۸۸ درصد از مبلغ اختصاص یافته برای تسهیلات یارانه دار در گیلان پرداخت شده است.

نوروزی با اشاره به اینکه برای ۲۱۶ طرح به مبلغ ۵۸۸ میلیارد تومان جذب منابع داشتیم، بیان کرد: ۶ درصد مازاد از رقم مصوب را جذب کردیم زیرا گفته شده اگر استانی علاوه بر سهم اولیه، منابع مازاد موجود را جذب کند می‌تواند از منابع ملی استفاده کند.

نوروزی با بیان اینکه در بخش صنعت،معدن و تجارت ۱۷ طرح  سرمایه گذاری شناسایی و ۲۱۴ میلیارد تومان جذب داشتیم گفت: در حوزه صمت ۷۶ درصد جذب سرمایه گذار و منابع داشتیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان با بیان اینکه در بخش پارک علم و فناوری امسال حمایت از فعالیت‌های نوپا و دانش بنیان داشتیم افزود: با ۹ طرحی که به مرحله قرارداد رسیده، ۳۱ میلیارد تومان جذب داشتیم .

وی به حوزه ارتباطات که با ۱۰ طرح و ۹ میلیارد تومان از جذب ۲۳ درصدی خبر داد و گفت: در حوزه گردشگری به ۸۸ طرح تسهیلات ۶۵ میلیارد تومانی پرداخت کردیم گفت:در این بخش ۶۱ درصد جذب داشتیم.

وی با بیان اینکه در حوزه بهزیستی ۱۵ طرح با یک میلیارد تومان معادل ۵۵ درصد تحقق داشته ایم، بیان کرد: در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ۳۰ طرح به مبلغ ۸ میلیارد تومان با ۴۴ درصد تخصیص داشتیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان از یک طرح ۵۰۰ میلیون تومانی در شرکت گاز و ۱۱۰ طرح با مجموع ۱۴۱ میلیارد تومان در بنیاد مسکن خبر داد و گفت: همچنین در کمیته امداد ما ۳۷ طرح را با تسهیلات ۹ میلیاردی جذب کردیم.

صدور ۲۱۶ مجوز بی نام برای سرمایه گذاری در ویترین سرمایه گذاری گیلان

نوروزی شناسایی عرصه‌های مختلف برای سرمایه گذاری،تسهیل گری  و صدور مجوز اولیه  را مورد اشاره قرار داد وگفت: تاکنون ۳۱۹ عرصه شناسایی شده که دستگاه‌های عرصه محور مانند راه و شهرسازی، شرکت شهرک‌های صنعتی ،امور اراضی و منابع طبیعی هستند و می‌توانند زمین برای سرمایه گذاری تخصیص دهند و دستگاه‌های مجوز محور مانند صمت، جهاد کشاورزی و میراث ۲۱۶ مجوز بی نام که معتبر هستند تهیه کرده و در اختیار سرمایه گذاران قرار دادیم.

وی ادامه داد: بسیاری از مجوزها نیاز به استعلام ندارد و کافی است با تعهد دادن درخواست صدور مجوز شود و این مجوزها اعلام محور بوده که در راستای کاهش بروکراسی اداری است و عمدتاً کسب و کارهای خانگی از این نوع هستند.

نوروزی  با اشاره به اینکه مخاطب ما خاص است و باید بداند که با این اداره چه مطالبه ای دارد گفت: نظارت در ابتدا و انتهای این پنجره سرمایه گذاری هست که البته بشرایط هر دستگاه نظارت ها هم متفاوت است.

ثبت ۹ هزار ۹۳۱ درخواست سرمایه گذاری در پنجره واحد گیلان

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان بیان کرد: امسال ۹ هزار و ۹۳۱ درخواست درقالب ۴۲۹  نوع مجوز ثبت درخواست شده که از سوی ۹ هزار و ۹۰۰ نفر اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی است

وی با اشاره به اینکه نسبت مجوزهای صادر شده به درخواست‌ها ۲۸ درصد است گفت: از ۹ هزار ۹۳۱ درخواست، ۳ هزار و ۶۱۱ درخواست یعنی ۳۶ درصد به دلایل مختلف رد شده است لذا به دستگاه‌های مجوز محور توصیه می‌شود  تا در راستای اطلاع رسانی درست و به روز کردن سامانه‌ها  برای حساس سازی فعالان اقتصادی اقدام کنند تا مراجعه هدفمند به دور از اشغال فضای مجازی  با بارگذاری اطلاعات درست را داشته باشیم.

نوروزی از انصراف برخی سرمایه گذاران در سامانه ثبت درخواست پنجره واحد در گیلان خبر داد و گفت: تعداد زیادی درخواست نیز در نوبت بررسی است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان با بیان اینکه دولت محترم در مجوز استعلامات که نیازمند نظارت ویژه است تلاش کرده تا مجوز ثبت محور را ازاستعلام محور جدا کند گفت: با این کار هم تعهدات الزامی رعایت و هم کاهش هزینه  و سرعت عمل در دادن مجوز وجود دارد که قابل تحسین است.

وی در پایان با اشاره به اینکه برخی از وظایف و ماموریت ها مقفول مانده گفت: در حوزه اقتصادی و دارایی انقلابی رخ خواهد داد و با مولد سازی املاک و دارایی دولت و آنچه در اختیار دارد به زودی با اختیاراتی که رهبر معظم داده با حضور هیئت ۷ نفر  با مصوبه و آیین نامه اجرایی در تمام عرصه بانکی،دانشگاهی،بنادر،شرکت آب منطقه و برق و …. حتی پروژه نیمه تمام از این دایره خارج نیست و تعیین تکلیف خواهد شد.

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری