به گزارش صفیر گیلان؛ فرهاد دلق پوش؛ در جلسه بررسی مشکلات صنایع شهرستان تالش، ساختار جغرافیایی و اقلیمی استان گیلان را برای گسترش صنایع سلولزی مناسب دانست و گفت؛ صنایع چوب و سلولزی با هویت گیلان عجین است و شرایط اقلیمی تامین مواد اولیه و فرآوری آن در کل استان بویژه شهرستان تالش مهیا و […]

به گزارش صفیر گیلان؛ فرهاد دلق پوش؛ در جلسه بررسی مشکلات صنایع شهرستان تالش، ساختار جغرافیایی و اقلیمی استان گیلان را برای گسترش صنایع سلولزی مناسب دانست و گفت؛ صنایع چوب و سلولزی با هویت گیلان عجین است و شرایط اقلیمی تامین مواد اولیه و فرآوری آن در کل استان بویژه شهرستان تالش مهیا و فراهم است.

به گزارش صفیر گیلان به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استاد گیلان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در سلسله بازدیدهای شهرستانی از صنایع چوب اسالم و کارخانه پالت سازی مسلم رضایی نیا، فعالیت موثر صنعتی را در گرو اراده مدیریتی استان دانست و اظهار داشت: برای ساخت انواع پالت و صنایع چوبی وابسته به آن در تالش اقدامات خوبی انجام شده و تعداد۷۰ واحد برای تولید پالت در شهرستان تالش و اسالم فعالیت دارند.

555

فرهاد دلق پوش با اشاره به ویژگی ها و ظرفیت های موجود تالش تاکید کرد: که باید نگاه ویژه ای به تالش داشته باشیم و صنایع متناسب با زراعت چوب و صنایع مادر را در آن فعال تر نمائیم.

دکتر دلق پوش با اشاره به اینکه در کشور چین صرفا با بامبو صنعت ایجاد کرده اند ، اضافه کرد: چینی ها به خوبی از یک محصول بهره برداری می کنند، چرا ما در استان گیلان از ظرفیت زراعت صنعتی چوب برای تامین مواد اولیه کارخانجات صنایع چوب برای تولید انواع محصولات متنوع چوبی به نحو مطلوب استفاده نکنیم قطعا ما از ظرفیت های خدادادی این صنعت به مراتب بهتر از سایر استان ها می توانیم بهره مند شویم.

متولی بخش صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با اشاره تاریخی به آرزوی پطر کبیر روسیه در دسترسی به آب های آزاد برای رونق اقتصادی جوامع مهم و مورد تاکید بوده است گفت: هم اکنون با اتصال مسیر راه آهن به کشور های اروپایی و اوراسیا متصل شده ایم و این امکان برای استان گیلان و کشور ایجاد شده است. لذا اگر سرمایه گذاران را برای تولید صادرات محور سوق دهیم، به سهولت می توانند به بازار های صادرات به ویژه به ظرفیت بازار ۴۰۰ میلیون نفری کرانه خزر دست یابند.

دلق پوش عزم و اراده مدیران و همگرایی و وحدت را برای رسیدن به رونق اقتصادی استان حائز اهمیت دانست و گفت: در راستای نامگذاری هفته وحدت اعتقادم بر این است که همه ما در یک مسیر و هم هدف هستیم و آن رونق اقتصادی و توسعه اشتغال استان است. بنابر این باید از تمام توان و ظرفیت استان برای نیل به این هدف متعالی بهره گیری نمائیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با توجه به حجم سرمایه گذاری و فراهم شدن امکانات زیرساختی در شرکت های نظیر صنایع چوب اسالم و چوکا به عنوان یک امتیاز ویژه اشاره نمود و گفت: با وجود ۱۳ هزار متر تاسیسات زیرساختی بناشده و دارا بودن ماشین آلات و سایر امکانات زیربنایی با اندکی حمایت، این شرکت می تواند به یکی از بهترین صنایع استان در صنعت سلولزی تبدیل شود و حتی نیاز سایر صنایع و کارخانجات مرتبط و وابسته را فراهم و تامین نماید.

وی آسیب شناسی بخش صنعت و تولید در استان را اولویت برنامه کاری سازمان دانست و تصریح کرد: ضمن شناسایی چالش ها و مشکلات باید راهکارهای برون رفت از مشکلات نیز اتخاذ شود و بایستی به درستی برای ایجاد و استقرار صنایع، مطالعه و امکان سنجی شود و اهلیت سرمایه گذار ملاک عمل باشد. چراکه واحد صنعتی صرفا مالکیت خصوصی ندارد، بلکه متعلق و وابسته به معیشت مردم منطقه است.

دلق پوش با بیان اینکه هفت درصد ثروت دنیا را در اختیار داریم ولی نتوانسته ایم آن را به یک درصد اقتصاد تبدیل کنیم گفت: معتقدیم که باید رویه ها و موانع اصلاح و مرتفع شود و بروکراسی زائد را باید از بین ببریم و حمایت ها باید دوچندان شود. در بخش صنعت چوب به لطف خدا جانمایی درست انجام شده است و فقط باید با تکنولوژی و فناوری روز هماهنگ شود و یقینا سرمایه گذاری در صنعت چوب بازدهی سرمایه را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به مشکلات فراروی فعالیت صنایع چوب اسالم گفت: احیاء و تقویت این شرکت نیاز ضروری منطقه تالش است و فعالین زراعت چوب و صنایع وابسته به صنعت چوب به فعالیت و تولید شرکت صنایع چوب اسالم امیدوارند و این شرکت باید از رکود اقتصادی و مشکلات تولیدی خارج شود.

ایشان از اصل ۴۴ قانون اساسی به عنوان یک تکلیف برای سهامداران و مدیران شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) در استان گیلان یاد آور شد: شرکت شستا و مجموعه مدیران استان تکلیف و تعهد داریم برای خروج از رکود این صنعت که زیر ساخت و مواد اولیه آن به خوبی در استان مهیاست، تلاش نمائیم و از بروز مشکلات اجتماعی و اقتصادی و تبعات بیکاری مردم منطقه جلوگیری کنیم

دلق پوش با بیان اینکه کسی حق ندارد بی تفاوت از کنار مشکلات جامعه عبور کند، گفت: شستا نیز نباید نسبت به سرمایه گذاریهای و تعهدات خویش در گیلان بی تفاوت باشد.

این مسئول، تولید و صنعت چوب را به عنوان یک صنعت واسطه برشمرد و اذعان نمود: بسیاری از صنایع که با تکنولوژی روز همگام نشده اند دچار شرایط سختی هستند ولی این صنعت یک صنعت مادر است که می تواند زنجیره تامین مواد اولیه خود را از طریق کشت و زراعت صنعتی چوب در استان و سپس فرآوری در قالب قطعات و پس از آن با ایجاد ارزشی افزوده در صنعت مبلمان و سایر ملزومات چوبی کامل نماید.

وی حمایت مالی جهت تامین نقدینگی برای تولید و فعالیت صنایع چوب اسالم را موثر دانست و اظهار داشت: می توان از طریق طرح موضوع در کارگروه رفع موانع تولید استان، تسهیلات سرمایه در گردش مورد نیاز واحد را تامین کرد و با تغییر در سیاست های تولید و حمایت از فاز جدید تولید ورق های یو وی های گلاس و مبلمان سازی این شرکت بزرگ را از چالش و باتلاق مشکلات نجات داد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان تحرک و جوشش اقتصادی را جهت خروج از وضعیت فعلی استان اجتناب ناپذیر دانست و گفت: صرف نظر از مشکلات موجود باید ابتکار عمل داشته باشیم و دغدغه ما باید ایجاد تحول در استان باشد.

گفتنی است شرکت صنایع چوب اسالم هم اکنون با ظرفیت محدود به صورت تولید ۹۰ مترمکعب در روز در زمینه نئوپان و صنایع مبلمان و تخت خواب فعالیت دارد