ضرورت احداث مسیرهای جایگزین و موازی برای تامین نیاز مکان های حیاتی

صفیر گیلان؛محمود دشت بزرگ مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان و ریاست کارگروه انرژی و تامین نیازهای ضروری شورای پدافند غیر عامل استان گیلان با اشاره به اهداف مهم این کارگروه شامل تامین انرژی و نیازهای ضروری، گفت: تامین انرژی متناسب با تقاضای موجود، باعث ایجاد امنیت در بخش انرژی خواهد شد. اگر به هر دلیلی در حوزه برق، تهدیدات طبیعی یا انسان ساخت موجب ناترازی در تامین نیازها شود با بحران و چه بسا با بحران های اجتماعی روبه رو خواهیم شد که چالش زا خواهد بود و هدف مهم پدافند غیر عامل هم جلوگیری از بحران و تبعات آن است.
وی با تاکید بر حفظ امنیت گفت: هدف از پایش مستمر خطوط واقع در مناطق جنگلی و لزوم پاکسازی در مسیر حریم خطوط چه به صورت روتین و چه به اضطرار، خدمت به مردم، حفظ پایداری انرژی الکتریکی و تامین امنیت است و انتظار می رود با توجه به حساسیت موضوع، تعامل و درک مناسب وجود داشته باشد.
محمود دشت بزرگ با اشاره به ضرورت انسجام بین دستگاه ها گفت: باید با همدلی و همکاری و اجتناب از بوروکراسی های اداری، از تهدیداتی که برای خطوط برق ایجاد می شود جلوگیری کنیم تا شبکه سراسری برق از دسترس خارج نشود و تبعات جبران ناپذیری به همراه نیاورد.
دشت بزرگ با بیان اینکه شرکت برق منطقه ای گیلان، در تامین منابع مالی پیشرو است، خاطر نشان کرد: باید با مطالعه و کار کارشناسی، از ظرفیت های بودجه برای به روز رسانی زیرساخت ها استفاده برده و تنها به منابع نقدی بسنده نکنیم و به ظرفیت های غیر نقدی موجود هم توجه داشته باشیم.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان با اشاره به اینکه باید سبد متنوعی برای تامین منابع مالی پروژه ها داشته باشیم، تصریح کرد: از جمله این منابع، فاینانس ها هستند که باید از این ظرفیت بالقوه نهایت استفاده را کرد و از فرصت سفر ریاست جمهور به استان جهت ترغیب بانک های عامل برای پرداخت تسهیلات به صورت فاینانس استفاده نماییم.
دشت بزرگ به تامین منابع مالی از بانک ها اشاره کرد و گفت: برای توسعه متوازن و پایدار در بخش انرژی باید از پتانسیل های بانک های در سطح ملی استفاده کنیم.
وی افزود: البته جهت دریافت تسهیلات نباید فقط به بانک های داخلی اکتفا کنیم و باید بانک های خارجی را هم مد نظر قرار دهیم. با توجه به اینکه کشورمان ایران، دومین تامین کننده منابع مالی بانک توسعه اسلامی است، اخذ تهسیلات از این بانک نیز باید در اولویت قرار بگیرد.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان همکاری دستگاه های امنیتی در اخذ تسهیلات را کارآمد عنوان کرد و گفت: تامین انرژی برق مطمئن و با کیفیت در پایداری اجتماعی و توسعه، نقش محوری و کلیدی دارد و دستگاه های امنیتی باید با تکیه بر این مهم و انعکاس آن و ایجاد حساسیت، تسهیل کننده اخذ تسهیلات از بانک ها باشند.
وی با برشمردن بخشی از وظایف کارگروه ها تصریح کرد: کارگروه، وظیفه هماهنگی و انعکاس فعالیتهای انجام شده را بر عهده دارد. وی در ادامه گفت: با توجه به ماموریت و وظیفه مهم این کارگروه در تامین نیازهای ضروری، انتظار می رود دستگاه های اجرایی عضو کارگروه به جد پیگیر منابع مالی پروژه های مصوب این کارگروه باشند.
وی با اشاره به اینکه وظیفه تمامی دستگاههای اجرایی، خدمت به مردم است، گفت: تعامل و درک مناسب دستگاه های اجرایی عضو کارگروه، موجب تسریع در انجام وظایف محوله کارگروه خواهد بود و با توجه به اینکه وظیفه کارگروه، خدمت و ارائه سرویس مناسب به مردم است باید از پیچیده و سخت کردن امور و فرایندهای طولانی پرهیز کنیم.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان با تاکید بر احداث مسیرهای موازی برای ارائه خدمت گفت: زیرساخت های تامین نیاز های ضروری باید در شرایط اضطرار و مواقع بحرانی قابل اعتماد بوده و آسیب پذیر نباشند و ضروری است برای مکان هایی که شریانی و حیاتی است مسیرهای جایگزین و موازی برای ارائه خدمت احداث و موجود باشد.
دشت بزرگ با اشاره به دوپروژه بزرگ و منحصر به فرد شرکت برق منطقه ای گیلان، گفت: پروژه احداث پست ۲۳۰ کیلوولت غرب رشت که بسیار مهم و بی نظیر است ، بزرگترین پست GIS در تاریخ صنعت برق گیلان است.
وی افزود: پروژه ملی و زیربنایی دیگر، پروژه خط چهارمداره مختلط ۲۳۰و ۶۳ کیلوولت رشت شمالی-انزلی-پره سر است که از حبس تولید برق نیروگاه پره سر جلوگیری خواهد کرد.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان با تاکید به مشارکت و همراهی دستگاه های اجرایی در انجام پروژه های مختلف، افزود: ناهماهنگی دستگاه های اجرایی یکی از عوامل اصلی طولانی شدن روند احداث

پروژه ها است که هم موجب هدر رفت منابع می شود و هم موجب می شود که مردم عزیز دیرتر از منافع پروژه ها بهره مند شود.

دشت بزرگ با ارائه پیشنهاد مبنی بر تشکیل جلسات کارگروه هر ۴۵ روز یکبار، گفت: با توجه به اهمیت این کارگروه، انتظار می رود مدیران عامل عضو کارگروه شخصا در این جلسات حضور داشته باشند.
«ویشکایی» مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری گیلان با اشاره به اینکه کارگروه در طول فعالیت خود کارهای مهم و حساسی را انجام داده است، گفت: مسایل مطرح شده در کارگروه باید به گونه ای باشد که منجر به خروجی و حصول نتیجه شود.
ویشکایی گفت: انشا ا… با اقدامات انجام شده به زودی شاهد شروع به کار اولین دانشکده پدافند غیر عامل در کشور در استان گیلان خواهیم بود.
گفتنی است که در پایان این نشست، حکم انتصاب ریاست کارگروه انرژی و تامین نیازهای ضروری شورای پدافند غیر عامل استان گیلان که به امضای استاندار گیلان رسیده بود به دشت بزرگ مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان اهدا شد.