صفیر گیلان؛نیکویی نپرداختن به این موضوع را از طرف فرمانداران و نمایندگان در طی سالها  مثل دیگر شهرهای تازه تاسیس، که با  انباشت مشکلات زیرساختی در سایه یک تغییر نام  دست و پنجه نرم می کنند مورد نقد قرار داد و  افزود:عمق کمبود امکانات در شهرستانهای تازه تأسیس استان بیشتر دیده می شود ولی شهر احمد سر گوراب فقط نام شهر را یدک می کشد.

اختصاصی/صفیر گیلان؛احمدسرگوراب شهری از توابع  بخش احمدسرگوراب شهرستان شفت در استان گیلان در شمال ایران و در محرومترین  و کم برخوردارترین نقطه استان و کشور  است.

این شهر با ٬۸۵۰خانوار در بخش احمدسرگوراب  ۱۹ سال  است که در لیست شهر قرار دارد.

کوهستان جنگلی سیاهمزگی که میان روستاهای سیاهمزگی و خرمکش واقع شده از نقاط دیدنی این شهر است. بقعه امامزاده ابراهیم و بقعه امامزاده اسحاق و خواهر او خیرالنسا بر نوک قله سیاه کوه بخش احمدسرگوراب از نقاط دیدنی دیگر در پیرامون این شهر است.

 مردم این شهر گیلک هستند و به گویش بیه‌پس زبان گیلکی سخن می‌گویند. خواننده و نوازندهٔ موسیقی سنتی ایرانی، سعید جعفرزاده احمدسرگورابی (پرواز همای)متولد شهر احمدسرگوراب است .

شهر احمد سر گوراب در سال ۱۳۸۰  با محدوده ۵۳۰ هکتار تاسیس شد و حتی از شهر شفت و فومن از لحاظ وسعت جلوتر بوده تا جایی که با حریم این شهر ۸۳۰ هکتار است که نیازمندی تعریض و بازگشایی معابر  و ایجاد امکانات رفاحی برای ماندگاری مسافر آن اولویت است.

در آستانه روز «شهرداری‌ها و دهیاری‌ها» رضا نیکویی، شهردار احمدسرگوراب  که  طی۱۹ سال به غیر از یک دوره که نتوانسته رای شورا را جذب کند و سالهاست بر مسند شهرداری تکیه زده در نشست با رسانه ها با اشاره به توسعه شهر احمدسرگوراب طی سالها، گفت: با توسعه شهر، خدمات ارایه شده نیز در شهر توسعه یافته و مستلزم ارایه گزارش به مردم است اگر چه شهر کوچک است و مردم خود خدمت را می بینند.

وی با بیان اینکه کل بودجه سال گذشته شهرداری احمدسرگوراب هشت میلیارد تومان بوده، افزود: هفت میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان از این بودجه به علاوه دو میلیارد تومان قیر رایگان، تحقق یافته است.
شهردار احمدسرگوراب از پیش‌بینی بودجه ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی این شهر در سال جاری خبر داد و گفت: در سه ماهه امسال حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از این بودجه محقق شده است.

نیکویی یکی از اقدامات شهرداری احمدسرگوراب را اجرای عملیات تعریض و زیرسازی معابر شهر خبر داد و خاطرنشان کرد: یک هزار و ۸۵۰ متر از معابر شهری با عرض متوسط ۵.۵ متر زیرسازی شده که نمونه‌های آن در خیابان‌های شهید احمری، رحیمی، نیکویی، بوستان و همچنین کوچه‌های معین، نسترن و رسالت به ارزش دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح آسفالت در معابر شهری احمدسرگوراب نیز گفت: آسفالت خیابان‌های شهید احمری، رحیمی، نیکویی و کوچه‌های معین، نسترن و رسالت به مبلغ دو میلیارد و ۴۸۶ میلیون تومان از دیگر اقدامات خادمان مردم در شهرداری احمدسرگوراب بوده است.

شهردار احمدسرگوراب به ایجاد و توسعه شبکه روشنایی معابر در شهر طی یک سال اخیر نیز اشاره کرد و افزود: طی یک سال اخیر چهار برج نوری در سطح شهر به ارزش ۱۸۵ میلیون تومان نصب و راه‌اندازی شده است.
نیکویی همچنین به اقدامات شهرداری در زیباسازی فضا و منظر شهری احمدسرگوراب اشاره کرد و گفت: با هدف توسعه و افزایش سرانه فضای سبز شهری در سطح شهر اقدام به درختکاری با هزینه‌ای بالغ بر ۳۵۲ میلیون تومان کرده‌ایم.

وی، خط کشی معابر و سرعتگیرها در آستانه سال نو، بهسازی و زیباسازی به صورت لکه‌ای با هدف اصلاح سیما و منظر شهری در دو نقطه ابتدایی و انتهایی بازارچه شهر، تامین اعتبار و سفارش ساخت تابلو یادمان شهدا و سفارش ساخت المان شهری در سطح شهر احمدسرگوراب را از دیگر اقدامات صورت گرفته شهرداری طی یکسال اخیر دانست.

شهردار احمدسرگوراب همچنین تهیه طرح توجیهی برای لزوم بازنگری پیش از موعد طرح جامع شهر احمدسرگوراب و نیز طرح مطالعاتی بازآفرینی بافت فرسوده داخل بازار را در کنار تعمیر اساسی و خرید تجهیزات و بیمه ماشین آلات شهرداری را از دیگر اقدامات یک سال اخیر در این شهر عنوان کرد.

نیکویی همچنین به رایزنی‌ها و نشست‌های ملی خود در راستای توسعه زیرساخت‌های شهری در احمدسرگوراب اشاره کرد و گفت: طی دیداری که با وزیر وقت راه و شهرسازی داشتیم، چهار بانده کردن محور شفت به احمدسرگوراب و همچنین بازنگری در طرح جامع شهر در دستور کار قرار گرفته است.
وی از اختصاص اعتبار یک و نیم میلیارد تومانی کمیته برنامه‌ریزی شهرستان شفت به شهر احمدسرگوراب خبر داد و خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد از این مبلغ تخصیص یافته و مبلغ ۷۵۰ میلیون تومان جهت اجرای پروژه هدایت آب‌های سطحی به حساب شهرداری واریز شده و بایستی در کوچه طبیعت و ادامه بلوار کشاورز تا چهارراه چوکا هزینه شود.

شهردار احمدسرگوراب در ادامه از تهیه دوربین‌های محیطی و مداربسته و عقد قرارداد با پیمانکار و نصب آن در سطح شهر بر اساس مصوبه شورای ترافیک شهرستان از محل اعتبارات جرایم راهنمایی رانندگی و همچنین پرداخت هزینه جمع آوری، حمل و دفن زباله به شرکت کود آلی خبر داد.

نیکویی به موضوع مهم مدیریت پسماند و اجرای طرح تفکیک زباله در شهر اشاره کرد و تبلیغات محیطی، آموزش شهروندان، توزیع پلاستیک، تعبیه باکس های دپوی موقت زباله و همچنین جمع‌آوری زباله های تفک شده هر دو هفته یکبار درشهر را نمونه‌ای از این اقدامات برشمرد.

به گفته وی، طی سال گذشته ۹۰ مورد پروانه ساختمانی و همچنین ارجاع پرونده‌ها به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری احمدسرگوراب انجام و منتج به صدور رأی شده است.

شهردار احمد سر گوراب از عدم استقرار ادارات در این شهر ابراز تاسف نمود و گفت: ما کمترین برخورداری  ادارات را در مرکز شهر در مقایسه با دیگر شهر های تازه تاسیس  استان داریم .

نیکویی با بیان اینکه در سال ۱۳۷۵ احمد سر گوراب تبدیل به بخش شد  و تا امروز به تعداد انگشت یک دست اداره یا نماینده ادارات را در این شهر و بخش با ۲۷ سال سبقه مستقر  نداریم گفت:حتی کمیته امداد که نماینده آن اینجا مستقر بود رفت  در حالی که تحت پوششی های این نهاد انقلابی در این شهر زیاد است.

وی نپرداختن به این موضوع را از طرف فرمانداران و نمایندگان در طی سالها  مثل دیگر شهرهای تازه تاسیس، که با  انباشت مشکلات زیرساختی در سایه یک تغییر نام  دست و پنجه نرم می کنند مورد نقد قرار داد و  افزود:عمق کمبود امکانات در شهرستانهای تازه تأسیس استان بیشتر دیده می شود ولی شهر احمد سر گوراب فقط نام شهر را یدک می کشد.

نیکویی گفت: احمد سر گوراب که چند سال است به عنوان شهر شناخته شده است هنوز یک درمانگاه شبانه روزی مطلوب که نیاز بیماران این شهر و بخش کمتر برخوردار را تامین کند ندارد و هنوز تعدادی از ادرات استان  مثل کمیته امداد،شرکت گاز، و یا ثبت احوال در اینجا مستقر نشده اند در حالی که شهرستان شفت  و  احمد سر گوراب شهری کمتر توسعه یافته و محروم و کم برخوردار از نگاه وزارت کشور است.

شهردار احمد سر گوراب گفت:  این شهر از مشکل اشتغال و کمبود طرح های صنعتی رنج می برد و در کل باید گفت این شهر در حال حاضر حداقل امکانات شایسته یک شهر  را برای شهروندان ندارد و ما هم به دلیل عدم تخصیص اعتبارات نمی توانیم پروژه بزرگ را در شهر اجرایی کنیم..

بعد از اتمام نشست و خروج از ساختمان شکیل شورا که در زیباترین و بزرگترین پارک شهر  قرار دارد به میان شهروندان رفتیم  که شهروند احمد سر گورابی در گفتگو با خبرنگار این رسانه گفت:آیا بهتر نیست بعد از تصویب کردن تبدیل یک بخش به شهر  نسبت به ایجاد امکانات در آن اقدام کرد تا اگر روزی رهگذری از این شهر عبور کرد، با کمبود امکانات رفاهی اولیه مواجه نشود؟!

وی گفت:ممکن است شهر شدن از ابعاد مختلفی برای توسعه استان و خود آن منطقه مفید باشد ولی در صورتی این تحقق پیدا می کند که مسئولان استانی و شهرستانی اقدامات قابل توجهی در آن شهر انجام دهند نه اینکه در حال حاضر شهر احمد سرگوراب  با قبل از خود یعنی بخش بودن  تفاوت چندانی نداشته باشد.

شهروند این شهر کمتر توسعه یافته گفت: شهردار این شهر در طی سالها تلاش زیادی برای شناساندن شهر نموده ولی دست خالی نمی شود و هیاهو و جریان زندگی روستا و آبادی کاملا در شهر احمد سر گوراب برقرار است.

وی تاکید کرد؛“ اینجا” تبدیل به شهر شده است اما انگار خودمان هم باور نداریم و همچنان در حال و هوای روستا سیر می کنیم، البته پر بیراه هم نیست، همه چیز اینجا رنگ و بوی دوست داشتنی روستا را می دهد و تنها یک نام عوض شده، “شهر” به “روستا” تغییر یافته است.

شهروند احمد سر گورابی گفت: این شهر بزرگان زیادی دارد و اما مشکلات روستایی همچنان پابرجاست، معابر خاکی و تا حدودی آسفالت شده  است، خانه ها و شکل منازل خبری از شهرنشینی نمی دهد، اکثر افراد فاصله نسبتا کمی با زمین کشاورزی خود دارند  و این تغییر نیازمند نگاه ویژه مسئولان سطح کشور و استان است.

//حال که شهرهای تازه تاسیس تا این اندازه مشکل زیرساختی و حتی اداری و تشکیلاتی دارند پس چرا باید به شهرهایی تغییر یابند که تنها، نامی از آن را یدک می کشند و با اصل شهرسازی و شهرنشینی مدرن فاصله دارند؟ ملاک تغییر یک بخش به شهر چیست؟

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری