صفیر گیلان/مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی گیلان با اشاره به عدم خرید چند سال پیش ” روسیه از محصول ” کیوی ” باغ داران گیلان ، تصریح کرد : عدم خرید این محصول توسط کشور روسیه ، سبب افت قیمت و ایجاد ضرر بزرگ به باغ داران ، سردخانه داران و سورتینگ داران میوه و سبد سازی های استان شد که چندین هزار نفر در این واحدها کار می کردند و دچار آسیب شدند و النهایه سبب راه اندازی خوشه صنعتی ” کیوی ” توسط شرکت شهرک های صنعتی استان ” شد

به گزارش صفیر گیلان؛ مهدی محبوبی حسن کیاده ” در نشست خبری با جمعی از خبرنگاران با بیان این که شرکت شهرک های صنعتی گیلان دارای حجم و تنوع کاری بسیار زیادی می باشد ، افزود : این شرکت دارای ماموریت اصلی ایجاد زیر ساخت ها و توان مند سازی صنعتی و اقتصادی علی رغم تعداد نیروهای بسیار کم است.

وی با بیان این که حجم کارهای شرکت شهرک های صنعتی گیلان در برگیرنده نرم افزاری و سخت افزاری می باشد ، خاطر نشان کرد : در بحث نرم افزاری ، توان مند سازی واحدهای صنعتی ، اصلی وجود دارد که بر اساس آن جلو می رویم که به آن : ” خوشه صنعتی ” گفته می شود.
این مسوول به تعریف واژه : ” خوشه صنعتی ” پرداخت و اظهار کرد : “یک خوشه صنعتی مجموعه ای از بنگاهای تجاری و غیر تجاری متمرکز در یک مکان جغرافیایی در یک منطقه اقتصادی را شامل می شود که برای تولید یک یا چند محصول نهایی مشابه و مرتبط برای کسب صرفه های اقتصادی بیرونی با یکدیگر ارتباطات عمودی و افقی برقرار نموده و ضمن رقابت با یکدیگر در بسیاری از موارد همکاری جمعی و اقدامات مشترک دارند “.
محبوبی حسن کیاده ” ، اضافه کرد : ارتباط درونی این بنگاهها کاهش دهنده هزینه ها و تسهیل کننده دسترسی به نهادها،دانش و فناوری تولید،بازار های فروش و تامین نیازهای مشترک مشتری خواهد بود.
وی متذکر شد : در سالهای اخیر توجه فزاینده ای به کوچک سازی شده و روند توسعه بنگاههای کوچک و متوسط به طور چشمگیری افزایش یافته است. این بنگاهها دارای مزایای زیادی نسبت به صنایع بزرگ هستند که از آن جمله می توان از ارزش افزوده ،‌ نوآوری ، اشتغال آفرینی و انعطاف پذیری بیشتر نسبت به صنایع بزرگ نام برد. بنابراین، توجه به این بخش از اقتصاد ضروری است.
رئیس هیات مدیره شرکت شهرک های صنعتی گیلان ، یاد آور شد : یکی از راهکارهای اساسی که در محافل علمی برای ساماندهی به بحث صنایع کوچک و متوسط مورد توجه قرار گرفته است،‌ تجمیع این بنگاهها و سازماندهی آنها در قالب خوشه های صنعتی(Industrial Clusters) است.
محبوبی حسن کیاده ” ادامه داد : تمرکز تعدادی از بنگاههای کوچک و متوسط در یک حوزه جغرافیایی،‌موجب ایجاد مزایایی برای بنگاههای درون خوشه می شود.
به گفته محبوبی حسن کیاده “، با تجمیع شرکتهایی که در زمینه های مشابه یا مرتبطی فعالیت می کنند، این شرکتها می توانند از مزایایی از قبیل صرفه جویی های ناشی از مقیاس و تنوع، انتقال دانش و فناوری،‌ افزایش رقابت پذیری و … برخوردار شوند.
وی بیان کرد : ” امروزه توسعه از طریق ابداء خوشه ای نقش محوری و بارزی در سیاستهای اقتصادی و صنعتی کشورهای توسعه یافته ایفا می نماید. اگر رویکرد های گذشته تمرکز بیشتری بر اقتصاد کلان داشته اند، اینک کسب و کار خرد، احساس مسئولیت نسبت به افزایش قابلیت رقابت واحدهای کوچک و متوسط، بهبود ارتباطات شبکه ای، تاکید بر حمایتهای غیر مستقیم در مقابل پرداخت یارانه، ترکیب رقابت و همکاری به منظور تقویت یادگیری و نوآوری، ارتقاء سطح همکاری واحدهای کوچک و بزرگ و تقویت مثلث همکاری خوشه ها، دولت و دانشگاه مورد تاکید و توجه بیشتری قرار می گیرد.
این مسئول خوشه های صنعتی یکی از الگوهای موفق سازماندهی صنایع کوچک و متوسط عنوان کرد که کاستی های صنایع کوچک و متوسط را رفع و مزیتهای مختلف صنایع کوچک، چون انعطاف پذیری و تنوع را تقویت می بخشند.
محبوبی حسن کیاده ” ، متذکر شد : خوشه صنعتی مجموعه ای از بنگاه های تولیدی و خدماتی در یک رشته صنعتی است که با تکیه بر سرمایه های قوام یافته اجتماعی در مناطق مختلف جغرافیایی در کنار نهادهای پشتیبان و از طریق روابط متراکم میان بنگاهی شکل می گیرد.
وی خاطر نشان کرد :سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران در راستای یکی از مأموریتهای خود با هدف شناسایی و توسعه خوشه های صنعتی کشور، دفتر خوشه های صنعتی را از نیمه دوم سال ۱۳۸۰ دایر نمود.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی گیلان ” ، گیلان را یک استان زرخیز و وابسته به بسیاری از صنایع غذایی دانست و در تبیین آن ، ابراز کرد : مواد اولیه بسیاری از واحدهای صنعتی به خود استان و محصولات کشاورزی باز می گردد به طوری که تعدادی سرد خانه و سورتینگ میوه در شهرک های صنعتی : تالش ، رودسر ، لنگرود و… فعالیت دارند که مواد اولیه آنها محصولات کشاورزی می باشد و وجود و فعالیت این واحدها برای ما دارای اهمیت است.
محبوبی حسن کیاده ” ، تاکید کرد : شهرک های صنعتی دارای یک زنجیره تامین و ارزش می باشد از شروع به کار واحد صنعتی و تولیدی تا زمان فروش محصول در کنار واحدهای صنعتی بوده و با آنان هم خانواده است و این خصوصیت در هیچ یک از وزارت خانه ها دیده نمی شود.
وی با اشاره به عدم خرید چند سال پیش ” روسیه از محصول ” کیوی ” باغ داران گیلان ، تصریح کرد : عدم خرید این محصول توسط کشور روسیه ، سبب افت قیمت و ایجاد ضرر بزرگ به باغ داران ، سردخانه داران و سورتینگ داران میوه و سبد سازی های استان شد که چندین هزار نفر در این واحدها کار می کردند و دچار آسیب شدند .
این مسوول با اشاره به راه اندازی ” خوشه صنعتی ” کیوی ” توسط ” شرکت شهرک های صنعتی گیلان ، شهرستان تالش به لحاظ اقلیمی دارای اراضی حاصلخیز است و به عنوان قطب کشاورزی در صنعت تولید کیوی به شمار می رود.
محبوبی حسن کیاده ” با بیان این که یکی از مشکلات تولیدکنندگان به خاطر مشکلات کشور روسیه می‌باشد ، متذکر شد : برای رفع این مشکل با متخصصان بخش صادرات نشست‌هایی برگزار شده و تصمیم گرفتیم خوشه صنعتی ” کیوی “ایجاد کنیم و بازار ی مجزا از بازار روسیه در هندوستان ایجاد کرده ایم.
وی به تبیین دلایل راه اندازی خوشه کیوی در گیلان پرداخت و گفت : بر اساس طرح مطالعه فراگیر شناسایی و اولویت بندی خوشه های کسب و کار در سطح گیلان که توسط شرکت شهرکهای صنعتی استان در سال ۱۳۹۷ انجام شد در رتبه اول از بین ۱۲ خوشه شناسایی شده قرار گرفت .
رئیس هیات مدیره شرکت شهرک های صنعتی گیلان ” ، یاد آور شد : ذینفعان خوشه کیوی : ” شامل واحدهای سردخانه ای و سورتینگ و بسته بندی ، شرکت های صادراتی و باغداران ، مسئولین محلی و استانی ” می باشند .
به گفته محبوبی حسن کیاده ” : آشنایی فعالان خوشه با فعالیت های یکدیگر و یاد دادن فنون جدید این صنعت به یکدیگر – آشنایی مردم با صنعت متنوع کیوی از قبیل کیوی تازه خوری، نوشیدنی کیوی ، مربای کیوی، کیوی خشک و … – تماس نزدیک فعالان خوشه با مسئولین برای رفع چالش ها و تقویت این صنعت ، از اهداف راه اندازی خوشه مذکور است.
وی با خودداری از اعلام میزان صادرات کیوی و تعداد باغ داران ، سورتینگ ها ، سردخانه داران و سبد سازی ها در استان گیلان ، تاکید کرد : کیفیت کار برای ما اهمیت دارد
این مسوول از دستور کار قرار داشتن بیش از ۳۰ برنامه عمل برای خوشه صنعتی ” کیوی ” خبر داد و خاطر نشان کرد : دولت از طریق شرکت شهرک های صنعتی گیلان هزینه های خوشه صنعتی ” کیوی ” را می پردازد و با دعوت از باغ داران ، سردخانه و سورتینگ داران ، انواع آموزش های لازم را به سمع و نظر آنان می رساند.
محبوبی حسن کیاده ” نقش آموزش به باغ داران ، سردخانه و سورتینگ داران در افزایش میزان صادرات این محصول بسیار مهم را دارای اهمیت بسیار زیاد و به سزایی در فرآیند تولید ، اشتغال و از بین نرفتن سرمایه ها دانست و تاکید کرد : ” آموزش ” حرف اول را می زند.
وی از انجام مطالعات بازارهای کشورهای روسیه ، آذربایجان ، ترکمنستان ، امارات متحده عربی ، قطر و عمان توسط شرکت شهرک های صنعتی استان گیلان خبر داد .
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی گیلان ، خاطر نشان کرد : چندی پیش بازار روسیه به دلیل جنگ با اوکراین دچار مشکل گردید و این امر سبب کاهش قیمت کیوی شد و هم اکنون باغ داران کیوی ، سورتینگ ها ، سردخانه داران و سبد سازی ها استان ، این محصول کشاورزی را به هندوستان صادر می کنند.
محبوبی حسن کیاده ” با ادعا بر این که گیلان دارای رتبه اول در حوزه ” کیوی ” می باشد به فعالیت شورای راهبری ” کیوی ” به ریاست شرکت شهرک های صنعتی استان با عضویت واحدهای تولیدی ، سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاهیان ” برای بررسی و حل مشکلات به منظور کمک به اشتغال پایدار و… اشاره و تاکید کرد : اتمام فعالیت خوشه صنعتی ” کیوی ” پایان سال ۱۴۰۳ شمسی است .