صفیر گیلان؛کلاس آموزشی دبیر برای ۳۰۰ مربی کشتی گیلان  در راستای دانش افزایی تخصصی در خانه کشتی خدابنده لو در شهر فومن برگزار شد 

اختصاصی/صفیر گیلان؛اولین کلاس آموزشی دبیر برای ۳۰۰ مربی کشتی گیلان  در راستای دانش افزایی تخصصی در خانه کشتی خدابنده لو(سالن تختی) در شهر فومن با حضور علیرضا دبیر رئیس فدارسیون کشتی برگزار شد 
در این کلاس ۳۰۰ مربی از شهرستانهای استان گیلان حضور داشتند و شیوه جدید آموزشی کشتی با حضور حسن یوسفی افشار مشاور عالی رئیس فدراسیون در امور فنی برگزار شد.

این کلاس به صورت تئوری و عملی و همچنین آموزش علیرضا دبیر رئیس فدراسیون و یوسفی افشار مشاور عالی فنی برای عده پرشماری از ستاره های گوش شکسته چه آنها که مدال روی سینه شان هست و چه آنهایی که سنگ زیر آسیاب کشتی بودند و دستشان از مدال خالی مانده جهانی است . جایی که قهرمانان پرشماری منطبق و حتی فراتر از دایره اخلاق مداری ، نشان دادند هنوز خون تختی در رگ های کشتی ما جاری است چه آنهایی که روی تشک ، پهلوانی شان را ثابت کردند و چه بزرگانی که بیرون تشک در کسوت مربی داور و یا مدیر و مجری و رئیس یادشان نرفت گوش شکسته حرمت دارد.

در ابتدای این کلاس علیرضا دبیر با اشاره به اهمیت بالای کشتی در گیلان گفت:تاکتیک در کشتی مهمترین است تا سواد و امروز با آموزش صحیح تاکتیک می توان در سطح
قهرمانی جهان و المپیک گیلان حرفی برای گفتن داشته باشد.

دبیر مهمترین چالش پس روی کشتی گیلان را نداشتن مربی با تاکتیک و فنی خواند و گفت:مگر
مازندارن چی بیشتر از گیلان دارد اگر چه گیلان در گذشته حرفی برای گفتن در کشتی داشت.

وی با اشاره به اینکه ما نیامدیم تا کلاس فن بزاریم بلکه بدون تعارف بگم تا خدا خوشش بیاد و بعد خلق خدا ما امده ایم تا چطور فن یاد دادن را یاد بدهیم .

دبیر با ابراز گلایه مندی از مربیانی که خود هیچ فن و فنونی بلد نیستند و امده اند تا فن یاد بدهند که بعد هم به غلط یاد می دهند گفت: کسی که فن کشتی بلد نباشد جاش در مربیگری نیست  و دور از شما اشتباه مربی شده است.

رئیس فدارسیون کشتی  بزرگترین عامله فیتله پیچ شدن کشتی کشور را یک رئیس هیئت تنبل و … خواند و دوم  مربیان بی سواد که البته سواد از نظر فنی نه سواد نوشتن.

ایشان رکود کشتی را ۸۰ درصد به مربی  و مربیان نصبت داد و گفت: ۲۰ درصد هم مشکل از رئیس هیئت های کشتی است.

ادبیر به مربیان خوب کشوری از جمله روح الله میکائیلی اشاره و گفت: این مربی یک تنه کشتی قم را بالا کشیده است.

رئیس فدارسیون کشتی کشور در خانه کشتی خدابنده لو در شهر فومن  با بیان اینکه امروز سال کشتی و تشک کشتی در همه ی استانها هست و ببینید همین سالن چه امکاناتی دارد اما متاسفانه کشتی ایران  با داشتن سالن خوب وضعیت خوبی ندارد.


استراتژی و تکنیک و تاکتیک در کشتی مهم است
کشتی را یاد بگیرید زیرا گیلان  از پتانسیل بالایی برای قهرمان پروری برخوردار است و حضور کشتی گیران این استان در تیم های ملی بیانگر این موضوع است.

وی ادامه داد: اگر نگاهی به گذشته کشتی از دهه های پیش تاکنون بیاندازید می بینید که در اکثر استان هایی که قهرمان پرور و کشتی خیز بودند شاهد افت شدیدی بودیم و دیگر نامی از مدال آوران جهان از خط سبز گیلان نمی بینیم و این یعنی به درآمدن زنگ خطر برای کشتی کل کشور که من آن را از لحظه ورود به فدراسیون کشتی اعلام کردم.

رئیس فدارسیون کشتی هدف از برگزاری این کلاس را آموزش صحیح و اصولی مربیان دانست و گفت: رمز موفقیت در کشتی بستگی به آموزش کشتی گیران دارد. اگر یک کشتی گیر در رده ی خردسالان یا نونهالان الفبای کشتی را به صورت اصولی فرا بگیرد و در هر رده ای که بالا می آید مانند یک دانش آموز که از ابتدایی به مرحله بعد و بعد از آن به دانشگاه راه می یابد، رشد کند، در بزرگسالان شاهد شکوفا شدن آن خواهیم بود.

وی ادامه داد: برای ما مسائل اخلاقی به خصوص آن چیزی که مردم از یک کشتی گیر انتظار دارند مانند جوانمردی و مرام پهلوانی، احترام و مردم داری بسیار مهم است و یک قهرمان بد اخلاق و زشت کردار هرگز در دل مردم جایی ندارد، پس اولین چیزی که اولویت است اینکه قهرمانی پرورش دهیم که در آینده باعث سرافرازی کشتی شود نه سرافکندی آن.

دبیر در مورد مربیان سازنده و فعال در استان  گفت: مربیگری قواعد و اصولی دارد، همانطور که یک من نمی توانم به راحتی گیلکی صحبت کنم یا یک ترک زبان نمی تواند به راحتی گیلکی صحبت کند  پس هر کس نمی تواند در کشتی یک مربی باشد و یک قهرمان کشتی چراکه هر دوی آن ها نیازمند یک هنر است، پس در مربیگری نیز باید همین اتفاق بیفتد و مربی رده ی پایه در رده ی بزرگسالان نباشد و بالعکس، البته برای ما مربیان پایه از اهمیت بسیار بالاتری برخوردارند چراکه آن ها هستند که باعث شکل گیری یک کشتی گیر در آینده می شوند و می توانند کاری کنند که کشتی گیری به قهرمانی و درجات بالاتر برسد.

وی افزود: مربیان پایه چندین مورد را باید در نظر داشته باشند، اول اینکه نباید به خاطر قهرمانی به دنبال وزن کم کردن باشند، قهرمانی در نونهالان چه ارزشی دارد، تابحال دیده اید که برای قهرمانی در نونهالان و یا نوجوانان و حتی جوانان کشتی گیری در بین مردم کشور مطرح شود. قطعا کسانی که مدال المپیک و جهانی کسب می کنند در کشتی اسمی از خود به جای می گذارند، اما همان کشتی گیر قهرمان المپیک و جهان با افتخار می گوید که  مربی سازنده من که بوده و این برای آن مربی باعث افتخار است.

دبیر تصریح کرد: دومین مسئله مهم این است که بتوانیم مباحث ابتدایی کشتی و فنون آن را به درستی به کشتی گیر انتقال دهیم، بارها شاهد بودیم که کشتی گیران در رده بزرگسالان حتی نحوه گارد گرفتن و یا اجرای فنی خاص را غلط اجرا می کنند که این ریشه در آموزش اولیه دارد و سومین مسئله نیز پرداختن به بدنسازی و آماده سازی جسمانی با فشار زیاد و استفاده از وزنه است که این مورد نیز برای یک کشتی گیر نونهال سم است چرا که کشتی گیر باید در این سن تاکتیک و تکنیک را یاد بگیرد و آن را برای خود تبدیل به یک مهارت کند.

پی نوشت/

کشتی همیشه آبرودار ورزش ایران بوده و هست و این منش و فرهنگ غنی پهلوانی آن است که سینه به سینه از نسل تختی به امروز و ما رسیده است . هنوز آوازه تختی ، نامش ، رفتارش ، خاطراتش و دلاوری هایش الگوی همه ورزشکاران بخصوص کشتی گیران به شمار می رود. خیلی ها برای تختی شدن او را تقلید می کنند و شبیه او رفتار می کنند و عده ای هم هستند که از تختی ، فقط بازیگر یک نمایش صرف اند و بس!

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری