صفیر گیلان،نهادینه سازی فرهنگ حجاب و عفاف به عنوان یکی از ضرورت های باورهای دینی مستلزم برنامه ریزی صحیح در سه حوزه فرد، خانواده و جامعه است.

اختصاصی/صفیر گیلان؛نهادینه سازی فرهنگ حجاب و عفاف به عنوان یکی از ضرورت های باورهای دینی مستلزم برنامه ریزی صحیح در سه حوزه فرد، خانواده و جامعه است.
نقش حکومت اسلامی در ایجاد و ترویج این باور انکارناپذیر بوده و در نگاهی عمیق تر، ضروری و اساسی است.
پیش از برنامه ریزی صحیح باید عناصر مفهومی چون فرد انسانی، خانواده و جامعه را در زمینه فعالیت علمی و فرهنگی به خوبی شناخته و جایگاه هر یک را بررسی کرد.
سپس در سه مرحله نهادینه سازی (تعمیق)، گسترش فرهنگ (ترویج) و حفظ و پاس‌داری از باورهای ترویج شده (تحفیظ)، با استفاده از ابزار و شیوه های کاملاً مدرن و مؤثر به فعالیت پرداخت.
برای اجرایی و عملیاتی شدن هر یک از مراحل پیش گفته، به حرکت جمعی ِ پویایی در نهادهای فرهنگی – اعم از خصوصی و دولتی – نیاز است که اگر این هم سویی و هم پوشی در سطح فراگیر صورت نگیرد، نتیجه مطلوب بدست نمی آید و گستره عمل فرهنگی هم چون گذشته، به گروه و دوره خاصی محدود خواهد شد. بنابراین، جهت نهادینه سازی، گسترش و حفظ فرهنگ عفاف و حجاب باید از همه توانایی ها، اختیارات و امکانات موجود در نهادهای کشور بهره گرفت. آموزش و پرورش، حوزه ها، دانشگاه ها، نهادهای اقتصادی و فرهنگی و حتی بهداشتی کشور در رسیدن به هدف مورد نظر نقش بسزایی دارند.
“مفهوم حجاب”
حجاب، در لغت به معنای مانع و پرده و پوشش آمده است.حجاب،به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بعد ایجابی و سلبی است.
بعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بعد سلبی آن،حرام بودن خودنمایی به نامحرم است و این دو بعد باید در کنار یکدیگر باشند؛تا حجاب اسلامی محقق شود.گاهی، ممکن است یک بعد باشد ولی دیگری نباشد که در این صورت،‌نمی‌توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب می‌تواند اقسام متفاوتی داشته باشد، از جمله حجاب ذهنی، فکری و روحی، علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می‌کند، نام برده شده است، مثل حجاب و پوشش در نگاه که به مردان و زنان، در مواجهه با نامحرم توصیه شده است.
می‌توان، نتیجه گرفت که طبق فرموده‌ی رهبر معظم انقلاب، چادر به عنوان یک حجاب برتر مطرح شده است.
پوشش، معرّف شخصیت و عفت زن مؤمن است و موجب می‌گردد که افراد لاابالی جرأت نکنند به او جسارت کرده و به دید شهوت و هوسرانی به او بنگرند.این آیه،بیان می‌دارد:زنان مؤمن برای اینکه مورد آزار افراد هرزه قرار نگیرند،به گونه‌ای خود را بپوشانند که زمینه‌ای برای بی‌حرمتی به آنها فراهم نگردد.

“آثار و پیامدهای رعایت حجاب”
الف ـ آثار فردی
در خصوص آثار فردی رعایت حجاب، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱٫احترام به شخصیت زن، به واسطه‌ی رعایت حجاب، ۲٫مصونیت ارتباطات زن با مردان غریبه، ۳٫حفظ اعتقادات مذهبی افراد، ۴٫حفظ عفت زن و جلوگیری از فساد و ناهنجاری.
ب ـ آثار اجتماعی
آثار اجتماعی رعایت حجاب فراوانند که برخی از آنها عبارتند از:
۱٫سلامت نسل جدید جامعه، ۲٫پیشگیری از فساد اخلاقی، ۳٫مبارزه با مظاهر بی‌دینی، ۴٫حفظ کیان خانواده.
در این نوشتار، آیه‌ی ۵۹ سوره‌ی احزاب و نکات پیرامون آن را بررسی کردیم، اما در مورد انواع حجاب، با مطالعه‌ی کتب تفسیری و آیات قرآنی دیگر، مشخص می‌شود که انواع حجاب در قرآن، به سه بخش تقسیم شده است.
انواع حجاب قرآنی
۱٫حجاب چشم

۲٫حجاب در گفتار
۳-حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم

از مجموع این مباحث، به روشنی استفاده می‌شود که مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم،در خلال رتارهای مختلف آنها، مثل نحوه‌ی پوشش، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است.
بنابراین، حجاب و پوشش زن،به منزله‌ی یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرمی است که قصد نفوذ و تصرّف در حریم ناموس دیگران را دارند.

بدن ابزار درآمدزایی و سودآوری!

اما امروز یکی از آسیب های اجتماعی که مثل ویروس و با رشد قارچ گونه به جان جامعه ما دمیده می شود صنعت مدلینگ است و این صنعت تا دل روستاههای ما نیز رفته است.

صنعت مدلینگ با دست گذاشتن روی میل به خودنمایی و عرضه کردن زیبایی‌هایی زنان، از آنان برای کسب سود بیشتر استفاده می‌کند؛ و همچنین یک زن در این دنیای مدرن سطح مشارکت اجتماعی‌اش در جامعه به استفاده از بدن خود و زیبایی‌هایش و کسب درآمد از آن کاهش می‌یابد.

امروز گروه‌های “مدلینگ” با دلارهای آن طرف آب حرمت عفاف و حجاب را نشانه گرفته‌اند و اینجاست که باید همه حواسشان را جمع کنند از من مادر گرفته تا پدر خانواده ،از عمو و دایی تا خاله و خواهر  و مادر بزرگ و پدر بزرگها از معلم تا استاد از مدیر و مسئول تا دولت و نهاد های فرهنگی و……
امروز «در جهان سرمایه‌داری زنانی که در صنعت مدلینگ فعالیت می‌کنند، ابزاری کارآمد و سودآور در تجارت جهانی شناخته می‌شوند. به منظور جذب و جلب مشتری برای تولیدات آرایشی، بهداشتی، پوشاکو.. در حرفه مدلینگ یک مدل موفق باید با فیگور‌های مختلف با تمام وجود تمام دارایی درون و برون خود را به کار گیرد؛ تا دیده شود و محصول مورد نظر را به نمایش درآورد.»

باربی‌های جذاب و آرایش‌های غلیظ!

مدل‌های زیبا و خوش‌اندام مانند باربی‌هایی هستند که لباسی چشم نواز بر تن کرده و توجه‌ها را به خود جلب می‌کنند؛ و با صورت‌هایی آرایش کرده؛ صحنه‌ای جذاب‌تر در نمایش خود به وجود می‌آورند و مخاطبان را بیشتر جذب کالایی می‌کنند که در حال تبلیغ آن هستند؛ و به این صورت فروش را افزایش می‌دهند.

البته باید بدانیم در صنعت مدلینگ دلیل اصلی استفاده از زنان در تبلیغات کالاها، راه رفتن زیبا و قدرت بروز رفتار و حرکات مهیج آنان است. از آنجا که طرز راه رفتن و نشست و برخاست زن عامل جذب و جلب توجه می‌شود، مبانی خاصی در مورد حضور زن در تبلیغات بازرگانی وجود دارد که در این یادداشت نمی کنجد.
در انتها، این نوشتار را با بیان سخنانی از استاد شهید «مرتضی مطهری» که در تبیین فلسفه‌ی حجاب در اسلام، تلاش علمی فراوانی داشت،به پایان می‌رسانیم:«عده‌ای می‌گویند:چون حجاب، به معنی پرده است، اسلام خواسته است زن با حجاب باشد، یعنی همواره پشت پرده بوده و در عزلت و گوشه نشینی باشد، اما باید بدانیم آنچه درباره‌ی پوشش زن است کلمه «ستر» به کار می‌رود.پوشش زن،در اسلام آن است که درمعاشرت با مردان، بدن خود را پوشانده و از جلوه‌گری، پرهیز کند».

  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری