به گزارش اختصاصی صفیر گیلان از رشت؛نشست کار گروه  تخصصی آب سازمان پارکها و فضای سبز کلانشهر های کشور از امروز در تالار گفتگوی عمارت تاریخی شهرداری رشت برگزار شد. دبیر آب کلانشهر های کشور و مدیر آب شهرداری کلانشهر مشهد در نشست تخصصی آب سازمان پارکها و فضای سبز با اشاره به اینکه […]

 

به گزارش اختصاصی صفیر گیلان از رشت؛نشست کار گروه  تخصصی آب سازمان پارکها و فضای سبز کلانشهر های کشور از امروز در تالار گفتگوی عمارت تاریخی شهرداری رشت برگزار شد.

دبیر آب کلانشهر های کشور و مدیر آب شهرداری کلانشهر مشهد در نشست تخصصی آب سازمان پارکها و فضای سبز با اشاره به اینکه نگاه اول ما باید به برطرف نمودن مشکلات فاضلاب شهری و سامان دههی آب رودخانه ها باشد گفت: ساماندهی فاضلاب از الودگی آب رودخانه هایمان جلوگیری می کند.

سلطان احمدی؛فرهنگ سازی در بین مردم به منظور استفاده از آب باران برای آبیاری فضای سبز بسیار مهم است

وی در رابطه با برگزاری این نشست تخصصی گفت: در این نشست، مدیران و کارشناسان سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری های کلانشهر های ۱۵ استان از جمله  تهران، کرج، قم، اصفهان، شیراز، اراک، مشهد، تبریز، ارومیه، کرمان، ایلام، اهواز، بندرعباس، همدان و رشت شرکت دارند.photo_2017-02-17_00-21-28

ایشان برای استانها اقلیم متفاوت را مد نظر خواند و گفت: به طبع تفکرات منطقه و محلی می تواند راهگشا باشد.

وی از به اشتراک گذاشتن نظرات  در این نشست خبر داد و تصریح کرد؛ با توجه به تجربیات و تبادل آن و وجه مشترک می توان خروجی خوبی را شاهد باشیم.

.
عبدالله سلطان احمدی در این نشست با اشاره به اینکه : انتقال تجربیات و ایجاد راهبرد به منظور بهینه سازی و توسعه فضای سبز، برنامه ریزی و سیاستگذاری های لازم در حوزه آب برای فضای سبز شامل تامین ، توزیع و مصرف آب و استفاده از الگوهای کاشت گیاهان کم نهاده از اهداف برگزاری این نشست است گفت:بررسی قانون بهینه سازی مصرف آب ، مصوبه هیات وزیران و ماده ۳۲ قانون توزیع عادلانه آب ، حق آبه و حق نظارت ، استحصال آب باران برای آبیاری فضای سبز از برنامه های نشست کارگروه تخصصی آب سازمان پارک ها و فضای سبز کلانشهر های کشور در رشت است.
سلطان احمدی با بیان اینکه این سومین نشست است که امروز در گیلان و شهر رشت برگزار می شود گفت:۲ نشست قبلی کارگروه تخصصی آب سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کلانشهر کشور به ترتیب در مشهد و اصفهان برگزار شده است.
ایشان گفت و گو  و فرهنگ سازی در بین مردم به منظور استفاده از آب باران برای آبیاری فضای سبز را بسیار مهم خواند و افزود: در تامین و توزیع آب برنامه های مختلفی داریم که استفاده از تکنولوژی های جدید در این رابطه مد نظر است

بشر دانش؛با استفاده از روش استحصال آب باران برای فضاهای سبز صرفه جویی در مصرف آب خواهیم داشت

بشردانش مدیر عامل سازمان  سیما و  منظر فضای سبز شهری رشت در این نشست گفت:این نشست در واقع جهت توزیع عادلانه مصرف آب و استحصال آب باران و نیز ایجاد کمربندی سبز در این کلان شهر است.

وی افزود: ما تمام تلاش خود را خواهیم  کرد تا فضای سبز به شهروند برسد و نتیجه نشست به بهبود سرانه  و فضای سبز  منجر شود.

مدیر عامل سازمان سیما و منظرفضای سبز شهری رشت با اشاره به اینکه ما در این شهر ۱۵۴ هکتار فضای سبز داریم گفت: از این فضا ۶۸ هکتار مربوط به پارکهاست.

وی از اجرای لوله گذاری به طول ۱۸ کیلومتر در سال جاری برای هدایت آب خام شهری در استفاده برای ابیاری مکانیزه فضای سبز خبر داد و گفت: ما در این لوله گذاری به بحران  به ویژه برای استفاده در آتش نشانی نیز در طرح مذکور توجه داشتیم.

پیشگر؛با استفاده از مدیریت صحیح و ارائه راهکارها استفاده بهینه از برف داشته باشیم

فرانک پیشگر، عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهرضمن تقدیر از حضور میهمانان از استانهای دیگر در این بحران برف گفت:این برف امروز نعمت است و علارغم بحرانهایی که در آب داریم با راهکارهای عملی می توان به درستی بحران را مدیریت و استفاده بهینه و ذخیره منابع آبی را داشته باشیم.

وی برفهای اخیر که در گیلان باریده از ظرفیتهای استان خواند و گفت: از مشارکتهای مردم و کار گروها برای استفاده از این نزولات الهی بهره ببریم.

پیشگر عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه در خصوص فضای سبز در حال گذر از روش سنتی به روشهای علمی و نوین هستیم گفت: شاید به علت وجود فراوانی آب در استان ما از دانش و علم هدایت آب سطحی برای پارکها کمتر بهره بردیم و این گفتمانها و نشستها  بیشتر در مناطق خشک  کشور برگزار شده و ما کم تجربه هستیم.

پیشگر تصریح کرد، چون به علت بارشهای مکرر با با چالش کم آبی کمتر دست و پنجه می زنیم گفت: در زمینه هدایت آب استانهای دیگر پیش رو هستند .

وی از طرح شبکه آبیاری و مطالعات آن در کلان شهر رشت که از سال ۹۳ آغاز شد خبر داد و گفت: با در نظر گرفتن اعتبار ما در سال ۹۶ ۱۸ کیلومتر لوله گذاری فضای سبز را خواهیم داشت.

نشست کارگروه تخصصی آب سازمان پارک ها و فضای سبز کلانشهر های کشورکه از امروزسه شنبه  سوم اسفند آغاز شد  تا فردا (چهارشنبه) در رشت ادامه دارد.

تهیه گزارش زلیخا صفری
photo_2017-02-17_00-21-23 photo_2017-02-17_00-21-17 photo_2017-02-17_00-21-40 photo_2017-02-17_00-21-45 photo_2017-02-17_00-21-23 photo_2017-02-17_00-21-33