صفیر گیلان؛نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور گفت: قیمت مرغ برای مصرف کننده نباید بیشتر از ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان باشد و فروش مرغ با قیمت های ۴۰ هزارتومان و یا چند نرخی شدن آن در بازار سودجویی است و دستگاه های نظارتی باید به آن ورود کنند.

صفیر گیلانحبیب اسدالله نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: بعد از اینکه قرارگاه ساماندهی مرغ کشور قیمت مرغ زنده را ۱۷هزار و۱۰۰ تومان و قیمت مرغ گرم برای مصرف کننده را ۲۴هزار و۹۰۰ تومان مصوب کرد شاهد افزایش قیمت مولفه های تولید از سوی دولت و بازار بودیم که میزان اثر این افزایش قیمت مولفه‌های تولید به ازای هرکیلو گرم مرغ حدود ۲۰ درصد بود.

 

وی ادامه داد: به همین دلیل مرغداران درخواست کردند که قیمت مرغ به منظور پایداری تولید و ایجاد انگیزه برای تولید و جوجه ریزی اصلاح شود.

 

تاخیر در ارسال نهاده های خریداری شده

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور اضافه کرد: در کنار افزایش قیمت مولفه های تولید، مرغداران در تامین به موقع نهاده های دامی نیز با چالش های بسیاری همراه هستند.   هنوز برخی از واحدهای تولیدی ذرت و سویای مورد نیاز خود را که دو ماه پیش خریداری کرده بودند، دریافت نکرده اند. همین منجر می شود تا مرغداران نهاده های مورد نیاز خود را در این بازه از بازار آزاد با قیمت های بالا تهیه کنند.

 

به گفته وی  واحدهای مرغداری در سراسر کشور با توجه به سازوکارهایی که برایشان تعریف شده مرغ هایشان را به کشتارگاه با قیمت ۱۷ هزار و۱۰۰ تومان تحویل می دهند. نهایت ممکن است قیمت آن با توافق هزار تومان بیشتر  شود که البته با توجه به افزایش هزینه‌های تولید منطقی است. ولی بیش از ۱۸ هزارتومان مرغ به کشتارگاه ها عرضه نمی شود.

 

اسدالله نژاد تصریح کرد: بنابراین قیمت مرغ برای مصرف کننده نباید بیشتر از ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان باشد و فروش مرغ با قیمت ۴۰ هزار تومان و یا چند نرخی شدن آن در بازار سودجویی توسط برخی افراد است.  به نظر می‌رسد در سیستم توزیع انحرافاتی صورت می‌گیرد و دستگاه‌های مربوطه بایستی هر چه سریعتر به این موضوع ورود و جلوی این سودجویی‌ها را بگیرند.

 

وی در پایان با بیان اینکه بایستی در آمارهای تولید راستی آزمایی صورت گیرد، افزود: حجم مرغی که در بازار وجود دارد با حجم جوجه‌ریزی انجام شده همخوانی ندارد. بر اساس گزارش‌ها در خردادماه ۱۱۶میلیون قطعه جوجه ریخته شده است اگر این آمار ها درست باشد نباید در بازار با این حجم مرغ با کمبودی مواجه شویم.