دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور با بیان اینکه امروزه عفاف و حجاب نماد تقابل فرهنگ غربی با فرهنگ ایرانی اسلامی شده است گفت: دشمنان معتقدند اگر دیوار عفاف و حجاب در جمهوری اسلامی فرو بریزد مابقی دیوار ها قابل فرو ریختن است.

صفیر گیلان؛ سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور در نشست تخصصی تبیین شاخص های عفاف و حجاب که در قالب رویداد فرهنگی گوهرشاد در مرکز همایش ها و نمایشگاهی منطقه آزاد انزلی برگزار شد با بیان اینکه دستگاه های دولتی باید شورای امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند گفت: این دستور به کلیه دستگاه‌های دولتی ابلاغ شده و باید گشت ارشاد مسئولین راه اندازی شود.
وی با اشاره به اینکه۴۱ درصد افرادی که در خیابان ها توسط نیروی انتظامی دستگیر شده اند از پرسنل دستگاههای دولتی می باشند، گفت: هنگامی که آمران به معروف به پرسنل دستگاهی تذکر می دهند مدیر حق ندارد اعلام کند تنها به وظیفه کاری می پردازم بلکه طبق قانون مکلف است مقوله امر به معروف و نهی از منکر را در دستگاههای دولتی احیا کند و همه دستگاه های دولتی باید شورای امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه دستور فوق به همه دستگاه‌های دولتی ابلاغ شده اما برخی دستگاه از این امر سر باز زده اند که با آنها برخورد می‌شود، اضافه کرد: نمی توان مردم را به حجاب و عفاف و امر به معروف و نهی از منکر دعوت کرد در حالیکه آنقدر بی مهری نسبت به فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و حجاب و عفاف وجود دارد؛ در عین حال مردم هرجا عفاف و حجاب را نامناسب دیدند اطلاع داده تا برخورد مناسب انجام شود؛ از سویی نباید مردم را در خیابانها دستگیر کرد ولی در بخش های دولتی افراد با بدحجابی مشغول فعالیت باشند.
هاشمی گلپایگانی با اشاره به اینکه کسی اجازه ندارد مدیر باشد و امر به معروف و نهی از منکر نداشته باشد، افزود: شاخص های عفاف و حجاب در بهمن ۱۴۰۰ ابلاغ شد اما دستگاه ها و مدیران میانی در بسیاری موارد این ابلاغیه را کنار گذاشته اند که با بهره گیری از جامعه مردمی تحت عنوان تشکل های مردم نهاد نظارت خود را از بالا و جامعه مدیران و در بدنه انجام می دهیم تا امر به معروف و نهی از منکر اجرا شود.
وی با بیان اینکه در صورتی که مردم در بانک با متصدی بدحجابی مواجه شدند، رییس شعبه را مطلع ساخته و اگر برخوردی صورت نگرفت، ما اقدام می کنیم، گفت: بانک نباید ویترین بی عفتی باشد و مردمی که می خواهند امر به معروف کنند نیز نباید متحمل سختی شوند و از مردم می خواهیم به ما اعتماد داشته باشند.
هاشمی گلپایگانی با تصریح براینکه اگر مدیری با این ستاد همراهی نکرد ابتدا نصیحت و سپس برخورد مناسب انجام خواهد شد؛ اضافه کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر طرحی را در ۱۱ عرصه برای حجاب و عفاف تدوین کرده که اولین عرصه، دستگاه‌های دولتی است و سپس فضاهای مجازی، مراکز آموزشی لباس و پوشاک،مراکز تفریحی،خدماتی و معابر عمومی و سایر عرصه ها که دولت موظف است بر آن نظارت کند.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با بیان اینکه اگرچه دولت باید معیشت مردم را تأمین کند اما این به معنای آن نیست که سال به سال رعایت حجاب و عفاف کاهش یافته و در مناطق آزاد مراودات تجاری آزاد است اما این در حجاب و عفاف و نوع شکل پوشش نیست.
وی اضافه کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر طبق شورای انقلاب فرهنگی به دستگاههای دولتی ابلاغ شده اما برای کارآمدی بهتر نباید منفعل عمل کرد؛ در نتیجه ضرورت رعایت حجاب و عفاف ابتدا باید در عرصه مدیران و دستگاههای دولتی برای کارمندان و مدیران باشد و مدیر هر مجموعه موظف است حجاب مجموعه خود را اصلاح کند.
وی خواستار راه اندازی گشت ارشاد مسئولان شد و افزود: امر به معروف و نهی از منکر باید از مدیران شروع شود اگر این بار کوتاه آمده و عقب نشینی کنیم و ترس از هجمه های دشمنان باعث شکست شود دیگر نمی توان سربلند کرد.
وی با تأکید براینکه ستاد امر به معروف هرجا اختلاسی دید با آن برخورد می کند و در این راستا ۱۲ قاضی برکنار شدند، و اینکه برخورد با فساد را باید از خودمان شروع کنیم؛ افزود: همانطور که در دولت سیزدهم رییس جمهور سواحل را بعد از۴۰ سال در۲۰ روز آزاد کرد چرا عفاف و حجاب آزاد نشود؟
وی با بیان اینکه امروزه عفاف و حجاب نماد تقابل فرهنگ غربی با فرهنگ ایرانی اسلامی شده است گفت: دشمنان معتقدند اگر دیوار عفاف و حجاب در جمهوری اسلامی فرو بریزد مابقی دیوار ها قابل فرو ریختن است.