شور انتخاباتی در گیلان/

فضای حقیقی و مجازی در هیجان است/ مشارکت بیش از ۶۰ هزار نفر از عوامل اجرایی و نظارتی/پرهیز رسانه‌های انقلابی از جانبداری در انتخابات

  پرینت
فضای حقیقی و مجازی در هیجان است/ مشارکت بیش از ۶۰ هزار نفر از عوامل اجرایی و نظارتی/پرهیز رسانه‌های انقلابی از جانبداری در انتخابات
شناسه خبر : 45831 | تاریخ انتشار : 18 خرداد 1400 - 11:58 | 266 بازدید | تعداد دیدگاه : ۰ | ارسال توسط :

صفیر گیلان؛گیلان عزیز بار دیگر آماده برگزاری انتخاباتی باشکوه می‌شود و مسئولان ستاد انتخابات تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند تا در ۲۸ خرداد ماه انتخاباتی پرشور و با مشارکت حداکثری مردم برگزار شود.

به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی صفیر گیلان، کمتر از ۱۰ روز دیگر تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراهای شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری در شعب تعیین‌شده در سراسر کشور باقی ‌مانده است و مسئولان ستاد انتخابات تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند تا در ۲۸ خرداد ماه انتخاباتی پرشور و با مشارکت حداکثری مردم برگزار کنند تا بار دیگر توطئه دشمنان برای تفرقه‌افنکنی و جلوگیری از حضور مردم پای صندوق‌های رأی با شکست مواجه شود.

ارسلان زارع استاندار گیلان در گفتگو با این رسانه اظهار داشت: امروز باتوجه به صف‌آرایی‌های مختلف و نظم جدید سیاسی در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، آنچه بیش از گذشته اهمیت دارد نمایش اقتدار و عزت ملی در چشم جهانیان است.

وی تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات را موضوعی دارای اهمیت خواند و گفت: به طور قطع باحضور پرشور همه آحاد جامعه در این عرصه سیاسی اجتماعی، مردم پیروز اصلی خواهند بود.

زارع اظهار داشت: حضور حداکثری ملت در انتخابات علاوه بر آنکه پشتوانه مستحکمی از اقتدار ملی است، بلکه نشان از آن دارد کهانقلاب اسلامی بر تجلی اراده مردم استوار بوده و جلوه‌هایی از وحدت و انسجام ملی را به نمایش می‌گذارد.

وی با اشاره به اهمیت انتخابات پیش رو به واسطه تعیین عالی ترین مقام اجرایی کشور ، نمایندگان مردم در حوزه مدیریت شهری و نیز نماینده مردم یکی از شهرستان‌های استان در حوزه قانون‌گذاری گفت: برگزاری انتخاباتی قانونمند، سالم، امن و با مشارکت حداکثری و محوریت قانون در تمامی برنامه‌های مرتبط، اولویت مجریان و ناظران انتخابات است.

استاندار گیلان اضافه کرد: تعامل و همکاری بخش‌ های اجرایی و نظارت بر انتخابات در چارچوب قانون، بسترساز تحقق مشارکت حداکثری و در نتیجه افزایش اعتماد عمومی و ارتقای سرمایه‌ های اجتماعی کشور خواهد بود.

زارع اظهار کرد: طی چهار دهه گذشته، نظام مردم سالاری دینی بر پایه اراده مردم و حاکمیت آنان بوده است و همچنین اجرای مر قانون ، فصل مشترک مجریان و ناظران انتخابات است و تعامل شایسته ای بین هیات های اجرایی و نظارت استان وجود دارد.

وی مسئله سلامت شهروندان را یکی از دغدغه‌های مورد توجه در این دوره از انتخابات عنوان و اضافه کرد: با تدوین و ابلاغ توصیه های بهداشتی توسط وزارت کشور و ستاد انتخابات، جدیت مجموعه حاکمیت نسبت به موضوع سلامت و نیز مسیر برگزاری این رویداد سیاسی- اجتماعی با در نظر داشتن ضرورت توجه به حفظ سلامتی رای‌دهندگان، نمایان شد.

 مشارکت بیش از ۶۰ هزار نفر از عوامل اجرایی و نظارتی

زارع اظهار داشت: انتخابات از آرمان های اصلی انقلاب اسلامی و ازجمله ارکان مهم مردم‌سالاری دینی است و مجریان و برگزارکنندگان آن، وظیفه دارند همه تمهیدات و برنامه‌ریزی های لازم برای برگزاری انتخاباتی قانونمند، سالم و امن را فراهم کنند.
وی در تشریح برنامه‌ریزی‌های اندیشیده شده گفت: بیش از ۶۰ هزار نفر از عوامل اجرایی، نظارتی، انتظامی و تدارکاتی انتخابات بیست و هشتم خرداد را در سه هزار و ۹۳ شعبه اخذ رأی شامل دو هزار و ۷۱۵ شعبه ثابت و ۳۷۸ شعبه سیار، انجام می‌دهند.
نماینده عالی دولت در گیلان شمار واجدان شرایط رای دادن در این دوره از انتخابات در استان را یک میلیون و ۹۸۸ هزار و ۵۳۴ نفر عنوان و اضافه کرد: از این تعداد، ۴۰ هزار و ۴۰۵ نفر رأی اولی هستند.
دکتر زارع همچنین با اشاره به تدابیر اندیشیده شده برای حفظ سلامت رأی دهندگان، از افزایش ۱۰ درصدی شعب اخذ رأی در این دوره از انتخابات نسبت به دوره قبل و نیز زمینه سازی برای تهویه مناسب محیط های اخذ رأی خبر داد.
وی یادآور شد: ۲۸ خردادماه، علاوه بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، در گیلان انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در شهرستان آستانه اشرفیه نیز برگزار می شود.
استاندار گیلان بیان داشت: طبق تاکید ستاد انتخابات کشور پیرو مصوبه ستاد ملی مقایله با کرونا، بنا بر این قرار گرفته که در این دوره از انتخابات ، بیشتر از بسترهای رسانه ای استفاده شود که این امر نیز اقدامی در راستای جلوگیری از شکل گیری اجتماعات انسانی است.
وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهوری و دیگر دلسوزان نظام اسلامی برای تحقق مشارکت حداکثری گفت: بسیار امیدواریم که شاهد حضور فعالانه مردم در این دوره از انتخابات باشیم.

برای هر شعبه اخذ رأی، ناظر بهداشتی تعیین شده است

محمود قاسم نژاد امروز در منطقه آلیان شهرستان فومن در گفتگو با این رسانه اظهار داشت: سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت حداکثری شعار این دوره انتخابات است و با راه اندازی نرم افزار شعبه یاب در گوشی های همراه، مردم به کم تراکم ترین شعبه از نظر ازدحام جمعیت هدایت خواهند شد.

وی اضافه کرد: ۶۰ هزار عامل اجرایی در برگزاری انتخابات مشارکت می کنند و فرمانداری ها از ظرفیت رئیسان اداره ها و دستگاه های دولتی برای برگزاری باشکوه این رویداد سیاسی و اجتماعی بهره بگیرند و هیچ عضوی از دولت، حق تبلیغ به نفع یا علیه نامزدهای انتخابات را ندارد.

معاون استاندار گیلان بیان داشت: تخلفات احتمالی مسئولان در شعبه ویژه جرائم انتخاباتی رسیدگی و مسئول متخلف از پست خود عزل خواهد شد و امیدواریم همه در راستای برگزاری باشکوه انتخابات با هدف مشارکت حداکثری تلاش کنند.

وی ادامه داد: میانگین میزان مشارکت مردم در انتخابات های مختلف ۶۲ تا ۶۹ درصد بوده است و مردم با حضور در پای صندوق ها، به نظام جمهوری اسلامی رای می دهند و این امر در این دوره هم تحقق خواهد یافت.

قاسم نژاد افزود: از زمان شیوع کرونا در بسیاری از کشورهای مختلف انتخابات برگزار شده است و در انتخابات استان گیلان اقلام بهداشتی در شعب اخذ رای به اندازه کافی وجود خواهد داشت و حتی المقدور صندوق های رای در فضای باز مساجد و مدارس تعبیه خواهد شد.

معاون استاندار گیلان گفت: متناسب با رنگ‌بندی کرونایی شهرستان ها از ظرفیت سالن های ورزشی برای سخنرانی نامزدها استفاده خواهد شد و در شهرهای نارنجی و زرد حداکثر ۲۰ تا ۳۰ نفر می توانند شرکت کنند.

وی ادامه داد: در فروردین سال جاری،  یک‌هزار و ۷۸ بیمار کرونایی در گیلان داشتیم و این آمار در خردادماه به ۲۸۱ نفر کاهش یافت و امیدواریم مردم بیش از پیش به دستورالعمل های بهداشتی پایبند باشند.

شرکت در انتخابات مشتی محکم بر دهان فرعون های زمان است

آیت‌الله رسول فلاحتی ظهر امروز بار دگیر به انتخابات پیش رو اشاره‌ کرد و ابراز داشت: برادران و خواهران مسلمان گیلان برای زنده نگه داشتن راه شهدا و پاسداری از رشادت‌های امام خمینی(ره) و شهیدان ایران اسلامی باید در باشکوهی هرچه تمام‌تر انتخابات ۱۴۰۰ تلاش کنیم.

وی، شرکت در انتخابات را مشتی محکم بر دهان فرعون‌های زمان عنوان و اضافه کرد: اگر کسی بخواهد زمینه‌ای برای نفوذ و حتی امید در دل قدرت‌های سلطه گر ایجاد کند، مرعوب ملت است.

امام جمعه رشت با اشاره به اینکه امروز استکبار جهانی هیچ نفوذی در جامعه اسلامی ایران ندارد، بیان کرد: اتکا به توان داخلی به معنای بها دادن به مردم و حمایت از انگیزه‌ها است.

آیت الله فلاحتی به تمایل قدرت‌های بزرگ برای ایجاد رابطه با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: به همه مردم بگویید نظام اسلامی در شرایطی قرار دارد که در دنیا قدرت پیدا کرده و دشمن به طور کامل در موضع ضعف است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی استخوان در گلوی استکبار جهانی شده است، تصریح کرد: دعوت مردم برای شرکت در انتخابات دعوت به سوی خیر و دین است و هر گامی در این زمینه برداشته شود اجر اخروی دارد.

وی با بیان اینکه در انتخابات ٢٨ خرداد باید دشمنان را مایوس کنیم، اضافه کرد: کمرنگ شدن انقلاب اسلامی و بی رونقی انتخابات از آرزوهای دیرینه دشمنان نظام اسلامی است و مردم باید در انتخابات آزادانه انتخاب نمایند ضمن اینکه آگاهان و دلسوزان نیز باید روشنگری کنند.

شور انتخاباتی جهت حضور حداکثری فراهم شود 

ضرورت پرهیز رسانه‌های انقلابی از جانبداری در انتخابات

مهدی پارسا عصر دوشنبه در نشست مجازی با اصحاب رسانه با موضوع انتخابات (مشارکت حداکثری مردم) با بیان اینکه رسانه‌ها موظف به تبیین شاخص‌های نامزد اصلح برای مردم هستند بیان داشت: خبرنگاران و رسانه‌ها جایگاه ویژه‌ای در جامعه دارند و باید در شرایط فعلی زمینه ساز مشارکت حداکثری مردم در انتخابات باشند.

ضرورت پرهیز رسانه‌های انقلابی از جانبداری در انتخابات

رئیس سازمان بسیج رسانه گیلان با اشاره به اینکه رسانه‌های انقلابی نباید خود را هزینه یک شخص یا جریان خاصی کنند، گفت: فعالان رسانه‌ای باید به نحوی فعالیت کنند که بهترین‌ها جهت یک انتخاب درست برای مردم تبیین شود.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها وظیفه اصلی در تشویق مردم جهت مشارکت در تعیین سرنوشت خود را دارند، تاکید کرد: تمام تلاش دشمنان این است که مشارکت حداکثری که در طول این ۴۲ سال وجود داشته در این دوره رخ ندهد و این نشان دهنده آن است که دشمنان نقطه قوت ما را به خوبی می‌دانند.

پارسا با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی در طی این سال‌ها دموکراسی واقعی را به نمایش گذاشته است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی با آوردن گفتمان دینی در سال ۵۷ به دنیا نشان داد که حکومت دینی از کارآمدی بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند در موقعیت‌های مختلف اقدامات مفیدی را برای مردم انجام دهد.

رئیس سازمان بسیج رسانه گیلان با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید علاوه بر زمینه سازی جهت مشارکت حداکثری امیدآفرینی در جامعه را نیز در دستور کار خود قرار دهند، افزود: رسانه‌ها باید برنامه‌های داوطلبان به ویژه برای انتخابات شهر و روستا را در اختیار مردم قرار دهند.

وی از خبرنگاران خواست که در نقدهای خود جانب انصاف را رعایت کنند، ادامه داد: شگرد رسانه‌ای دشمن این است که افکار عمومی و حتی نخبگان و رسانه‌ها را از اولویت اصلی کشور یعنی انتخابات دور کند و رسانه‌های ما بایستی این موضوع را بدانند و به آن توجه کنند.

پارسا رعایت اخلاق رسانه‌ای را متذکر شد و بیان کرد: خبرنگاران به عنوان سربازان جبهه فرهنگی وظیفه و مسئولیت سنگینی بر عهده دارند و بدانند قلم و مطلبی که می‌نویسند از آنها به یادگار می‌ماند لذا با رعایت اخلاق رسانه‌ای مخاطب را راضی کرده و وظیفه خود را انجام دهند.

رئیس بسیج رسانه گیلان با تاکید بر اینکه مردم از رسانه‌ها انتظار مطالبه گری دارند تا به نیازهای اساسی آنها بپردازند، افزود: مسئولین باید با داشتن سعه صدر بیشتر به رسانه‌ها جهت تحول آفرینی در جامعه کمک کنند.

 با سواد رسانه ای،فضای مجازی انتخابات را واکسینه کنیم 

 

دکتر مهرداد توکلی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور با اشاره به نقش مهم رسانه در عرصه انتخابات، گفت: در انتخابات آمریکا به خوبی نقش رسانه و فضای مجازی مشخص شد.

وی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران نیز از سال ۸۸ و انتخابات آن سال، فضای سیاسی در تعامل با رسانه و شبکه‌های مجازی و موبایلی شکل گرفت، افزود: از این تاریخ به بعد موبایل و گوشی‌های هوشمند کنش‌های اجتماعی جدیدی شکل دادند.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه رسانه‌ها می‌توانند فرا واقعیت شکل بدهند، گفت: در واقع حتی می‌توانند دروغی را چنان بزرگ جلوه دهند که مصداق راستگویی باشد.

توکلی با بیان اینکه درد جامعه ما تولید محتوا است امروز فقط به دنبال کپی و نشر دادن هستیم، گفت: خبرنگاران باید به اخلاق رسانه‌ای توجه کنند چرا که فضای مجازی این امکان را می‌دهد هرکسی خبرساز باشد.

وی با اشاره به اینکه دروغ‌های فضای مجازی به حد انفجار رسیده است، تأکید کرد: در فضای انتخاباتی نیز چنین دروغ‌هایی شکل می‌گیرید. جنگ روانی به راه می‌اندازند و با عملیات روانی و دروغ پردازی افراد واقعیت خود را نشان نمی‌دهند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه فضا را نباید به شکاف اجتماعی برسانیم که دوگانه سازی شکل بگیرد، اظهار کرد: در این صورت زیست اجتماعی دچار چالش می‌شود و دروغ سازی و دروغ پردازی در فضای مجازی سبب عقده سازی مجازی نیز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بستن فضای مجازی راهگشا نیست باید بلکه با سواد رسانه‌ای مردم افزایش یابد، گفت: باید رسانه‌ها در این زمینه واکسینه کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گیلانبا بیان اینکه در انتخابات شوراهای شهر و روستا هم فضای مجازی تعیین کننده است، تصریح کرد: می‌توان با آگاه سازی زمینه را برای برگزاری انتخابات درست و انتخاب اصلح فراهم کرد تا زمینه توسعه شهر و روستا فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه انتخابات شوراها بسیار مهم است، افزود: در این انتخابات با خرد جمعی و محلی با توجه به الگوهای ذهنی، طراحی توسعه شکل بگیرد.

توکلی راد با بیان اینکه پنج دوره از شورای شهر و روستا می‌گذرد دیگر فرصت خطا و اشتباه نداریم، ادامه داد: انتخابات شوراها نباید حزب و باند سیاسی شود چرا که یک نهاد کاملاً تخصصی بوده و متأسفانه در برخی از کلانشهرها در حال سیاسی شدن است.

وی با اشاره به اینکه ایام انتخابات برخی جامعه را دو سویه سازی می‌کنند و بد و خوب مطلق را جلوه می‌دهند، اضافه کرد: خبرنگاران اولین گروهی بودن که محتوا سازی را در سطح دنیا آغاز کردند و باید در این زمینه نیز شهروندان را به انتخاب اصلح تشویق و ترغیب کند.

نقش رسانه ها برای ایجاد انگیزه در رای اولی ها پر رنگ شود

یونس محمودی فرماندار لاهیجان گفت: هنرمندان، فرهیختگان و رسانه ای ها افسران جنگ نرم مقابله کننده با سیاست های تحکم آمیز در سراسر جهان هستند.

وی با بیان اینکه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، روشنگران جامعه ما هستند، گفت: رسانه ها با روشنگری به مشارکت حداکثری کمک کنند.

محمودی گفت: تنوع و تکثر شبکه‌های مجازی معاند و مخالف نظام جمهوری اسلامی زیاد است و پنجاه درصد افزایش حضور و مشارکت مردم در پای صندوق‌های رأی بر دوش اصحاب قلم و رسانه است.

وی افزود: اصحاب رسانه و مطبوعات در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و …کارکردی زیر ساختی و هدفمند دارند و می‌توانند مردم را به حضور در انتخابات ترغیب کنند و اگر تمامی مردم با صندوق‌های رأی آشتی کنند، مشکلات بهتر حل خواهد شد.

محمودی افزود: همه ما می‌دانیم،تحریم‌های ظالمانه در تمامی موارد جامعه به چشم می‌خورد و اگرچه ما همه ملزومات را داریم ولی قیمت‌ها گران است، اما نباید به جامعه با بیان فقط نقاط منفی، فشارروانی وارد کنیم و نقاط مثبت در جامعه را هم بازگو کنیم و این نکته‌ای است که در بسیاری موارد از نگاه اصحاب رسانه و مطبوعات مغفول مانده است.

وی افزود: مردم ما در ۴۲ سال گذشته با شعور و آگاهی در پای صندوق‌های رای حضور پیدا کردند و افراد مورد اعتماد خود را انتخاب کردند ولی در این دوره اصحاب هنر، قلم و رسانه دست در دست حاکمیت باید تلاش کنند تا شور و شوق بیشتری را جهت حضور حداکثری مردم در انتخابات ۱۴۰۰ ایجاد کنند.

فرماندار لاهیجان به حضور حداکثری رای‌اولی‌ها در انتخابات به عنوان نخستین کنش سیاسی آنها اشاره و ازود: این حضور اول باعث ایجاد شور و نشاط در این فعالیت سیاسی می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم ترغیب جوانان و رای اولی‌ها برای شرکت در انتخابات و حضوری آگاهانه در این فعالیت سیاسی، گفت: کشورمان با یک حکومت مردم سالار دینی هر ۲ سال یک انتخابات برگزار می‌کند.

نماینده عالی دولت در شهرستان لاهیجان افزود:در پایان حضور حداکثری رای اولی‌ها در انتخابات را عامل همبستگی ملی دانست و اظهارداشت: میزان مشارکت رای اولی‌ها در انتخابات نشانه مسوولیت پذیری آنها بوده و نقش رسانه‌ها برای ایجاد انگیزه در آنها پررنگ است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه
تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور در استان گیلان
برگزاری مزایده فروش ۳ ملک به ارزش ۸۷ میلیاری ریالی املاک و مستغلات در استان گیلان
جمع آوری کابل های مسی و جایگزینی با فیبرنوری در روستای آزاد محله شهرستان شفت
۱۰ پروژه بزرگ و حیاتی شرکت برق منطقه‌ای گیلان برای عبور موفق از تابستان جاری آماده بهره‌برداری است
تبدیل مجوزها مصداق بارز یک عملکرد و اقدام توسعه گرایانه/کسب جایگاه دوم گیلان از میان ۳۱ استان کشور در تبدیل مجوزها/ قطع ارائه خدمات دولتی به صاحبان مجوز کاغذی در آینده نزدیک
روز ملی ایمنی حمل و نقل، روزی نمادین برای ارتقاء فرهنگ ایمنی و ترافیک است
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شما باید وارد سایت شوید تا بتوانید نظر دهید.