ثقتی انجام فعالیت‌های هنری مرتبط با شهدا را موجب ماندگاری فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه دانست و جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان ایثار را فرصت طلایی برای معرفی ارزش‌های والای دفاع مقدس به نسل جوان ذکر کرد.

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان انجام فعالیت‌های هنری مرتبط با شهدا را موجب ماندگاری فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه دانست و جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان ایثار را فرصت طلایی برای معرفی ارزش‌های والای دفاع مقدس به نسل جوان ذکر کرد.

رضا ثقتی در جلسه استانی جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان ایثار که با حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان و نمایندگان دیگر دستگاه‌های مدعو برگزار شد، اظهار داشت: میزبانی از جشنواره ملی، کاری سترگ و نیازمند هم‌افزایی همه دستگاه‌های مسئول است.

وی مجموعه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان را همگام در برپایی جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان ایثار و یک برنامه دارای اولویت عنوان و اضافه کرد: برگزاری شایسته این جشنواره، دفاع از شاکله فرهنگی و هنری استان محسوب می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به‌وجود آمدن گسست و حفره بین ارزش‌های دفاع‌مقدس و نسل جوان را یک دغدغه برای اهالی فرهنگ و هنر دانست و با اشاره به بیستم فروردین‌ماه سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی و شناخت ناکافی جوانان از جایگاه و مرتبه این شهید والامقام، گفت: رفع این گسست، نیازمند انجام فعالیت‌های فرهنگی و معرفی این ارزش‌ها به آنان است.

ثقتی جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان ایثار که به میزبانی گیلان برگزار می‌شود را فرصتی طلایی برای پُر کردن حفره‌های ایجاد شده ذکر و خاطرنشان کرد: هنر، ابزاری رسا و نافذ برای انتقال مفاهیم فرهنگی است و باید از فرصت برپایی این جشنواره، بهترین استفاده صورت گیرد.

وی پیش بینی و تدارک برنامه‌های جنبی در حاشیه برپایی این جشنواره ملی را مورد تأکید قرار داد و با ارائه پیشنهاداتی در این زمینه، بهره گیری از ظرفیت رسانه‌ها در این حوزه را در مانایی فزون‌تر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ایثار اثرگذار عنوان کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه را از دیگر مواردی بیان داشت که در روزهای نزدیک به جشنواره صورت می‌گیرد.

محمدرضا داوطلب، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان نیز در این جلسه، بر بهره گیری از ظرفیت دستگاه‌های فرهنگی در برگزاری هرچه بهتر و شایسته‌تر جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان ایثار تأکید کرد.

وی با یادآوری کنگره روحانی شهید میرزاکوچک جنگلی در آذرماه سال گذشته، برگزاری این کنگره در سطوح استانی و ملی را درخشان خواند و گفت: در دولت انقلابی سیزدهم، به دنبال پیشبرد امور با هم فکری و هم افزایی نهادها و دستگاه‌ها هستیم و اطمینان دارم در سایه همین تعامل، این جشنواره ملی تئاتر نیز به خوبی برگزار خواهد شد.

در این جلسه مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و دیگر دعوت شدگان نیز دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان ایثار در دو قالب صحنه‌ای و عروسکی، با موضوع گفتمان ایثار و شهادت و در بخش‌های کودک و نوجوان، به میزبانی استان گیلان برگزار می‌شود.

جلوه‌های ایثار و شهادت در دوران انقلاب و دفاع مقدس، جلوه‌های ایثار و شهادت در زندگینامه شهدا، ایثارگران، شهدای محور مقاومت (شهدای مدافع حرم)، سبک زندگی ایثارگرانه، ایثار اجتماعی در دوران معاصر، جلوه‌های ایثار و از خودگذشتگی همسران معظم جانبازان، آزاده‌ها و خانواده‌های معظم شهدا در دوره معاصر، جلوه‌های ایثار و شهادت در مقاطع مختلف تاریخی به خصوص تاریخ معاصر انقلاب، جلوه‌های ایثار در آثار نمایشی کودک و نوجوان الف (ویژه مخاطبان رده سنی ۶ الی ۹ سال) و ب (ویژه مخاطبان رده سنی ۱۰ الی ۱۵ سال) موضوعات مدنظر این جشنواره است.

جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان ایثار، از ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به میزبانی استان گیلان برگزار می‌شود.