رئیس منابع طبیعی شهرستان شفت ضمن تقدیر از همراهی دهیار و شورای  «خَرَفکُل»  ادامه داد: بیش از ۵ هزار اصله نهال جنگلی و صنوبر طی این هفته در شهرستان شفت توزیع و یا تا پایان این هفته توزیع می‌شود و در برخی مناطق به رسم یاد بود به نام شهدا غرس می شود.

اختصاصی صفیرگیلان، منابع طبیعی جنگلها و مراتع عالی ترین خلقت به تعادل رسیده خداوندی محسوب می شوند که نگهدارنده اب و خاک و حیات اند.تمدن های بشری نیز متکی به منابع طبیعی بوده و هر جا منابع طبیعی به خطر افتاده یا دچار حوادث خشکی و سیل و اتش سوزی ،رانش و فرسایش خاک، شده اند تمدن های بشری هم به انحلال یا افول و کوچک شدن دچار شدند.در دین اسلام بیش از ادیان دیگر به بحث طبیعت و اهمیت حفظ ان تاکید شده و در قران مجید بیش از ۸۰۰ایه با مفهوم زیست محیطی و حفظ منابع اب و خاک امده است.منابع طبیعی میراث نیست بلکه ودیعه خداوند است چون در میراث بهره مندی مباح است ولی در ودیعه استفاده از ان الا به ضرورت جایز نیست.

علی فکری در مراسم نهال کاری در حاشیه کانال آب بر روستای «خَرَفکُل» از دهستان چوبر بخش احمد سر گوراب  ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عزیز، شهدای هشت سال جنگ تحمیلی ، شهدای مدافع حرم ،سلامت ، امنیت و منابع طبیعی گفت : سعی شده تا در این هفته به صورت گسترده نهال کاری داشته باشیم.

فکری؛طبیعت شفت نگینی درخشان و بی نظیر در طبیعت گیلان

وی  ضمن تقدیر از همراهی دهیار و شورای  «خَرَفکُل»  ادامه داد: بیش از ۵ هزار اصله نهال جنگلی و صنوبر طی این هفته در شهرستان شفت توزیع و یا تا پایان این هفته توزیع می‌شود و در برخی مناطق به رسم یاد بود به نام شهدا غرس می شود.

فکری با بیان اینکه عقیده ما بر این است که بحث نهال کاری و کاشت نهال و نگهداری آن مختص به این هفته نباشد گفت: باید از این طبیعت زیبا که چون نگینی در شهرستان می درخشد در طول سال حفظ و حراست کنیم.

رئیس منابع طبیعی شهرستان شفت به برنامه های متعدد در طول این هفته که با همراهی فرماندار و مسئولان بوده اشاره و افزود:ما نهال کاری در مدارس را نیز به نام و یاد شهدا داشتیم و  در کنار این کار  برنامه ترویجی توسط شبکه شاد که در چند مدرسه توسط کارشناسان ما اجرایی شد که جا دارد از مدیریت آموزش و پرورش تشکر کنم.

وی توزیع نهال در نماز جمعه را در روز ۲۱ اسفند از دیگر برنامه های این هفته اعلام نمود و گفت: امسال مختص سال جدید یک روزی را  به عنوان ۲۲ اسفند به نام و یاد شهدا  برنامه تدارک که طرح زراعت چوب در سطح ۳ هکتاری با حضور مسئولان شهرستان و استان داشته باشیم.

وی با اشاره به برخی اقدامات اداره منابع طبیعی شهرستان شفت در زمینه بهبود ارائه خدمات به شهروندان، گفت: راه اندازی خدمات دولت الکترونیک و جلوگیری از اتلاف وقت ارباب رجوع، ایجاد چهار سامانه پاسخگویی سامت، صبا، سماک و بهره برداران باغی بخشی از این اقدامات است.

رئیس اداره منابع طبیعی شفت به ثبت بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ استعلام اشاره و اضافه کرد: این تعداد تا پایان امسال صفر می‌شود.

وی همچنین ادامه داد: در حوزه یگان با پیشگیری که صورت دادیم ۲۳۱ پرونده را ثبت و نسبت به سال گذشته در این خصوص کاهش چشمگیری داشته‌ایم.

فکری با بیان اینکه شفت ۳۲ هزار هکتار جنگل و ۱۲ هزار هکتار مرتع دارد، افزود: تاکنون بیش از ۱۲ هکتار در راستای اخذ دستورات قضائی و تبصره ذیل ۵۵ آزاد سازی انجام شده است.

وی با اشاره به تعدادی پیمانکار برای اراده خدمات باغی در مستثنیات، بیان کرد: در قالب ارائه این خدمات سالانه بیش از ۴۰۰ نفر از بومیان مشغول به کار می‌شوند. روزانه در بخش زراعت چوب نیز ۲۰۰ نفر از بومیان فعالیت می‌کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی شفت به اجرای دو پروژه آبخیزداری با هدف ساحل سازی و ساماندهی رودخانه‌ها و جلوگیری از وقوع سیل در دو منطقه علیسرا و امامزاده ابراهیم اشاره کرد و افزود: برای اجرای این دو طرح بیش از ۵ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

وی در پایان با بیان اینکه نیروهای منابع طبیعی به تنهایی در حفظ این انفال و پیشبرد اهداف موفق نخواهند بود افزود: در پیشبرد این اهداف به نگاه شوراها ،دهیاران، رسانه و ادارات نیاز داریم.

حفظ منابع طبیعی  یک رسالت است

ارسلان مقیمی بخشداربخش احمدسرگوراب نیز در حاشیه برنامه غرس نهال در  «خَرَفکُل»  با تبریک این هفته به همه ی همکاران و تبریک پیشاپیش سال نو گفت: در سالهای ۹۸ تا ۱۴۰۰ که سال سخت برای مردم و شهروندان و.. بوده که امیدواریم سال ۱۴۰۱ سال خوبی برای معیشت مردم باشد.

بخشدار احمد سر گوراب شفت با تاکید بر اینکه بحث منابع طبیعی و حفظ و نگهداری از ظرفیت ها و مواهب الهی نباید  مختص یک هفته باشد چرا که حیات و زندگی ما و نسل اینده به همین درختان ،جنگل و محیط زیست وابسته است.

وی نزدیکی هفته منابع طبیعی را به سال جدید یک نگاه ویژه  و مناسبت ویژه به این دانست که حواس ما به محیط اطراف ما باشد.

مقیمی استفاده از ظرفیت ادارات ، دستگاهها ، مردم ، رسانه و گروه مردم نهاد را در این امر موثر خواند و گفت:اهمیت منابع  طبیعی در شهرستان شفت بسیار مهمتر از بسیاری از شهرستانهاست زیرا  علارغم اینکه  در بسیاری از تقسیمات علی الظاهر میگن شهرستان شفت شهرستان کمتر برخوردار یا محترمانه بگم کمتر توسعه یافته و یا محروم است.

شفت اولین شهرستان در برخورداری از مواهب الهی  جلگه،،مراتع، جنگل و ییلاق است

وی افزود؛این تقسیم بندی در جایی بخاطر کمبود و عقب ماندگی ما در زیر ساخت عمرانی تعریف شده وگرنه شفت در تولیدات کشاورزی و دامی و صنعتی در سطح استان جز ۵ شهرستان اول استان به حساب میاد.

مقیمی  افزود: در حوزه منابع طبیعی ما یکی از مهمترین شهرستان و یا اولین شهرستان در برخورداری از مواهب الهی و جلگه،اراضی کشاورزی،مراتع، جنگل و ییلاق هستیم که این وظیفه ما را دو چندان و یا صد چندان می کند.

بخشدار احمد سر  گوراب ضمن تقدیر از زحمات مدیر و پرسنل منابع طبیعی در شالما و چوماچا ،مبارک اباد و افزود: انتظار دارم عموم مردم  نیز موارد که مربوط  به این عزیزان است همکاری کنند.

از ظرفیت شورا ،دهیار،رسانه و ادارات در حفظ این منابع بهره ببریم و در طول سال توجه به موارد منابع طبیعی و حفظ منابع طبیعی که یک رسالت است بیشتر شود زیرا حیاط ما وابسته به منابع طبیعی است

زباله هدیه نامطبوع گردشگران به روستاهای شفت

ابراهیم خسرو نیا رئیس شورای روستای «خَرَفکُل»  نیز در این مراسم ا بیان اینکه انباشت زباله در جنگل ها و طبیعت استان های شمالی از مرز فاجعه گذشته است، گفت: جذب توریسم افزایش اشتغال و گردش بیشتر اقتصادی جامعه را به همراه دارد.

رئیس شورای اسلامی روستای «خَرَفکُل»  از تلاش و زحمات کلیه مسئولین و کارکنان ادارات منابع طبیعی ، دستگاه های اجرایی و خدمات رسان،  که باعث می شوند در ایام نوروز، شهر شفت میزبان خوبی برای مسافران و گردشگران نوروزی باشد، تشکر و قدردانی کرد.

وی گفت:  ما از حضور مسافران به گرمی استقبال می کنیم و امیدواریم که با رها کردن  زباله ها  فضاها ی طبیعی و چشم انداز جنگل ها و طبیعت  شهرستان را تهدید  نکنند.

رئیس شورای  «خَرَفکُل» گفت: حضور چشمگیر مسافران و گردشگران در برخی از ایام سال بویژه نوروز می‌تواند عایدات فراوانی برای رونق اقتصادی این منطقه همراه داشته باشد اما نبایداز واقعیت‌ها دور شد که طبیعت زیبای بخش احمد سر گوراب و روستاهای مسیر امامزاده ابراهیم و امامزاده اسحاق و روستای خرفکل  از عرصه‌های جنگلی گرفته تا ….. با رهاسازی زباله از بین خواهند رفت.

ابراهیم خسرو نیا گفت: حجم انبوهی از زباله‌های رهاسازی شده مربوط به مسافران و گردشگرانی است که در حاشیه خیابان‌ها، روستاها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی اقامت می‌کنند و با این که سعی شده با تبلیغات محیطی در این حوزه فرهنگ‌سازی شود ولی باز شاهد پراکندگی زباله در این روستاها و پیرامون آن‌ها هستیم.

گفتنی است مراسم کاشت نهال در روستای  «خَرَفکُل»  و در حاشیه کانال آب بر دهستان چوبر در بخش احمد سر گوراب با همکاری دهیار روستای خرفکل آقای باقر گلرنگ و اعضای شورا آقایان ابراهیم خسرو نیا ،سردار گلرنگ، اسماعیل نجفی همراه بود .

عکس/زلیخا صفری راسته کناری

 

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری