صفیر گیلان؛مسوول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت:بیشترین تعداد اهدای قلب در استان گیلان طی سالجاری به تعداد ۵ مورد انجام شده است.

به گزارش خبرنگار صفیر گیلان از رشت؛ دکتر سیامک ریماز مسوول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حاشیه برگزاری پویش یک نهال ، یک زندگی که در آستانه روز درختکاری و به مناسبت گرامیداشت یاد جانبخشان اهدای عضو و قدردانی از خانواده های اهدا کننده ، صبح روز جمعه سیزدهم اسفند ماه سالجاری در پارک سیمرغ رشت برگزار شد ، با اشاره به تعداد اهدای عضو طی سال های اخیر در استان اظهار داشت:تعداد اهدای عضو طی سالهای ۹۷ ، ۹۸ ، ۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۳ ، ۲۴ ، ۱۸ و ۲۴ مورد بوده است.

وی با بیان اینکه تاکنون در استان گیلان ۱۹۱ خانواده بیماران مرگ مغزی ، اعضای عزیز خود را برای نجات بیماران نیازمند اهدا کرده اند ، خاطرنشان کرد:در بیمارستان رازی رشت ۱۶۴ مورد پیوند کلیه ، ۳۳ مورد پیوند کبد صورت گرفته و تعداد ۵۴ مورد کلیه ، ۹۰ مورد کبد ، ۲ مورد پانکراس و ۱۰ مورد قلب نیز به تهران و شیراز جهت پیوند به بیماران نیازمند منتقل شده است.

مسوول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد:بیشترین تعداد اهدای قلب در گیلان طی سال جاری به تعداد ۵ مورد انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۵ هزار گیلانی کارت اهدای عضو دارند، یادآورشد؛ در حال حاضر حدود ۵ هزار نفر در سنین مختلف در استان داوطلب اهدای عضو هستند و برای دریافت کارت ثبت نام کرده اند.

دکتر ریماز گفت:افراد داوطلب به دو روش مراجعه به سایت ehdacenter.ir
و یا ارسال کد ملی خود به شماره ۳۴۳۲ می توانند کارت اهدای عضو را دریافت نمایند.

وی با بیان اینکه ایران رتبه اول اهدای عضو در آسیا و رتبه ۲۶ در جهان را به خود اختصاص داده است ، خاطرنشان کرد:استان گیلان در بین ۳۲ استان کشور ، رتبه نهم را در اهدای عضو دارد.

مسوول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه برای نجات زندگی بیماران نیازمند به دریافت عضو، زمان نقش مهمی و اساسی دارد ، تصریح کرد:بر اساس آخرین آمارها در هر۱۰ دقیقه یک نفر به لیست انتظار دریافت عضو اضافه می شود و در هر دو ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند جان خود را از دست می دهد ، با این حال در هر ۱۲ ساعت نیز یک بیمار موفق به دریافت عضو حیاتی می شود و به زندگی باز می گردد.

دکتر ریماز یادآور شد:هر فرد مرگ مغزی می تواند با اهدای ارگان های حیاتی خود جان ۱ تا ۸ نفر را از مرگ حتمی نجات داده و با اهدای بافت و نسوج خود ۱ تا ۵۳ نفر را از معلولیت رهایی بخشد.

وی سن رایج مرگ مغزی در کشور را ۲۰ تا ۴۰ سال عنوان کرد و افزود:ضربه به سر ناشی از تصادفات جاده ای علت اصلی مرگ مغزی است.

دکتر ریماز خاطرنشان کرد:به منظور نجات جان بیماران نیازمند دریافت عضو و زندگی بخشی دوباره به آنان ترویج و نهادینه کردن فرهنگ اهدای عضو امری ضروری است.

وی اهدای عضو بیماران مرگ مغزی از سوی خانواده هایشان را امری ارزشمند و خدا پسندانه عنوان کرد و گفت:خانواده هایی که در سخت ترین شرایط زندگی برای اهدای عضو بیمار مرگ مغزی خود تصمیم می‌گیرند با اهدای زندگی دوباره به انسانی دیگر ، با خدا معامله کرده اند.