لزوم ثبت جشنواره قصه گویی در تقویم ملی به عنوان یک حرکت فرهنگی

به گزارش صفیر گیلان؛ اسفندیار ضیایی صبح سه شنبه در نشست هماهنگی برگزاری بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی با اشاره به اهمیت قصه‌گویی به عنوان ابزار ارزشمند تربیتی، اظهار کرد: قصه گویی نقش کاربردی در ثبت و ضبط تجربه‌های ارزشمند دارد.

وی با بیان اینکه همدلی و مجاهدت جهادگران در کنترل ویروس کرونا از موضوعات محوری قصه‌های این روزها است، افزود: همه به این موضوع اعتقاد دارند که قصه نقش تأثیرگذاری در پاسداشت گنجینه‌های فرهنگی و کاربری مهم در نظام تربیتی دارد.

مدیر کل کانون پرورش فکری گیلان در ادامه با تأکید بر اینکه باید این جشنواره در تقویم رسمی کشور گنجانده شود، گفت: عمر بیست و سه ساله این جشنواره نشان دهنده اثربخشی این حرکت فرهنگی و فرآیند محور است.

وی با بیان اینکه استان گیلان با توجه به اینکه نقش مهمی در برنامه ریزی و برگزاری این جشنواره را داشت امسال بیست و چهارمین سال برگزاری آن را تجربه می‌کند، اضافه کرد: این حرکت فرهنگی دستاوردی ماندنی و ریشه در فرهنگ غنی استان و توانمندی نیروهای انسانی آن دارد.

ضیایی با تأکید بر لزوم تشریح برنامه‌های این جشنواره، اظهار کرد: باید از همه فعالان و گروه‌های فرهنگی برای شرکت و برگزاری هر چه بهتر این جشنواره دعوت شود.

لزوم بهره‌گیری از قصه‌درمانی در روزهای کرونایی

سرپرست معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری گیلان در ادامه این نشست نیز قصه و قصه‌گویی را فعالیتی جذاب برشمرد و افزایش گستره مخاطبان و بالندگی آن طی سال‌های برگزاری را یک موفقیت ارزیابی‌کرد.

خدیجه تقی‌پور با اشاره به شیوع ویروس کرونا و پیگیری برنامه‌های بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از طریق فضای مجازی، گفت: نقش قصه درمانی و بهره‌گیری از قصه و رویکردهای آن بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: در این زمینه نیازمند شناسایی فرصت‌ها و سرمایه‌گذاری مناسب هستیم و استان گیلان با تکیه بر گویش‌ها، لهجه‌ها و تنوع فرهنگی چهار گوشه خود، ظرفیت‌های گسترده‌ای در این زمینه دارد.

تقی پور در ادامه به تشریح برنامه‌های بیست و سومین جشنواره قصه گویی، اضافه کرد: امیدها و آرزوها، شادی‌ها و غم‌ها و ایثار و ازخودگذشتگی را محورهای موضوعی این رویداد فرهنگی است.

وی همچنین به بخش‌های پنج‌گانه این جشنواره اشاره کرد و ادامه داد: اجرای زنده قصه‌گویی توسط دختران و پسران ۱۲ تا ۱۸ ساله، زنان و مردان ۱۸ سال به بالا و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها از برنامه‌های «بخش ملی» این جشنواره است.

سرپرست معاونت فرهنگی کانون فکری گیلان برگزاری بخش‌های «بین‌الملل» و «برترین قصه گوهای کشور» را دیگر برنامه‌ها این جشنواره عنوان کرد و افزود: بخش «قصه‌های ۹۰ ثانیه» با محوریت من و کرونا، دیروز غرور آفرین، فردای افتخار آفرین برگزار می‌شود.

وی گفت: این بخش از سال گذشته کلید خورد و به همراه بخش پادکست، تجربه‌ای تازه در مسیر گسترش کمی و کیفی جشنواره به شمار می‌رود.

تقی پور با دعوت از تمام علاقه‌مندان برای حضور در این رویداد فرهنگی، بیان کرد: ۱۵ خرداد امسال آخرین مهلت ثبت‌نام بوده و آثار به نشانی wwwww.kanoonfest.ir شود.