اختصاصی/صفیر گیلان،جشن گرامی داشت روز ماما همزمان با یکصدمین سالگرد مامایی آکادمیک و پنجمین سال برنامه ترویج زایمان طبیعی با حضور ریاست و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جمعی از مسوولان استانی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمع گسترده ای از ماماهای برگزیده استان صبح امروز در سالن اجتماعات بیمارستان الزهرا (س) رشت برگزار شد. […]

اختصاصی/صفیر گیلان،جشن گرامی داشت روز ماما همزمان با یکصدمین سالگرد مامایی آکادمیک و پنجمین سال برنامه ترویج زایمان طبیعی با حضور ریاست و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جمعی از مسوولان استانی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمع گسترده ای از ماماهای برگزیده استان صبح امروز در سالن اجتماعات بیمارستان الزهرا (س) رشت برگزار شد.

 نقش ماماها در ترویج سلامت جامعه انکار ناپذیر است

دکتر شاهرخ یوسف زاده- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نقش ماماها در ترویج سلامت جامعه را غیرقابل انکار دانست و بیان کرد: دامنه مراقبت های دوران بارداری، آموزش های حین بارداری و شناسایی مادارن پرخطر علاوه بر همراهی در زمان زایمان از وظایف مهم ماماها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با مهم دانستن نقش ماماها در شاخص های توسعه جامعه گفت: ماماها در طول تاریخ حامی گروه زنان بودند.

وی با اشاره به اهمیت نقش ماماها در سلامت جامعه، اظهار کرد: ماماها همواره در تاریخ بشریت حامی گروه زنان و در کنار آنان بودند. در این زمینه ماماها از توانمندترین زنان از لحاظ جسمی و ذهنی هستند و از گذشته نیز قابله ها از مدیرترین و توانمندترین زنان هر جمعیتی بودند که در زمان زایمان با گذشت، ایثار و از خودگذشتگی در کنار مادران باردار قرار می گرفتند.

دکتر یوسف زاده ادامه داد: در گذشته از ماماها تنها در زمان زایمان استفاده می شد اما امروزه به دلیل تاثیری که ماماها در شاخص های توسعه هر جامعه ای دارند، در دامنه مراقبت های دوره بارداری، آموزش های حین دوره بارداری و شناسایی مادران پرخطر نقشی پررنگ ایفا می کنند.

وی تصریح کرد: ایجاد محیط امن برای مادران، نوزادان و خانواده هایشان از وظایف خطیری است که ماماها بر عهده دارند و همین مهم، نقش و اهمیت حضور ماماها را در جامعه به خوبی نشان می دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به تشریح تاریخ طب از پنج هزار سال پیش پرداخت و گفت: تاریخ پرفراز و نشیب طب نشان می دهد که در ابتدا مدعیان تعمیم سلامت به جای نزدیک شدن به بیمار و معاینه جسم وی به عوامل ماوراءالطبیعه می پرداختند و بیماران را منسوب به رسوخ شیطان می دانستند.

وی ادامه داد: با گذشت زمان و ورود سقراط به کالبدشکافی و تشریح آناتومی بدن بود که سعی شد علت بیماری ها کشف شده و جهشی بزرگ در طب پدید آمد.

دکتر یوسف زاده با اشاره به نقش ابوعلی سینا و رازی در طب اسلامی گفت: جهش علوم طب در یکصد سال اخیر بارز است و با گذشت سال ها و پیشرفت علم، طبیبان همواره به دنبال کشف جزئیات خلقت آفرینش هستند و همین امر است که موجب پیشرفت و توسعه علم می شود.

وی توانمندی ماماها طی یکصد سال اخیر را ستود و گفت: هنوز هم بسیاری از نکات و حوزه های دوران بارداری و زایمان ناشناخته باقی مانده و نیاز است که ماماها در این حوزه ها نیز به تحقیق و پژوهش بپردازند.

دکتر یوسف زاده تاکید کرد: مطمئنا حضور ماماها از گذشته تاکنون انکارناپذیر است و برای نقش مهمی که آنان در حفظ امنیت و سلامت مادران، نوزادان و خانواده هایشان دارند باید همواره از آنان تقدیر و تشکر شود.

وی ماماها را زنانی توانمند برشمرد و افزود: هنوز حوزه بارداری و زایمان طبیعی از نکات ناشناخته ای برخوردار است که ماماها می توانند با تحقیق و پژوهش در این حوزه ها، نقش پررنگ تری در توسعه علوم طب داشته باشند.