به گزارش خبرنگار صفیر گیلان؛رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با محمدرضا محسنی فرماندار شهرستان فومن ملاقات کرد. در این نشست که با حضور رئیس نوغانداری گیلان همراه بود، درخصوص مسائل صنعت نوغاندادی در شهرستان فومن بحث و گفتگو شد. محسنی با بیان این که پیگیری وضعیت نوغانداری همواره از اولویت های بخش کشاورزی بوده است، […]

به گزارش خبرنگار صفیر گیلان؛رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با محمدرضا محسنی فرماندار شهرستان فومن ملاقات کرد.
در این نشست که با حضور رئیس نوغانداری گیلان همراه بود، درخصوص مسائل صنعت نوغاندادی در شهرستان فومن بحث و گفتگو شد.
محسنی با بیان این که پیگیری وضعیت نوغانداری همواره از اولویت های بخش کشاورزی بوده است، تاکید بر برنامه ریزی در این زمینه و هدفگذاری توسعه ای را مورد توجه قرار داد.
وی افزود: باید به سال های خوش و موفق صنعت نوغان در گیلان بازگردیم، زیرا نوغانداری بخش مهمی از ظرفیت کشاورزی استان است و به دنبال چای در حال احیاء است.


محسنی با اشاره به این که نوغانداری با توجه به شعار سال جاری اهمیت مضاعفی می یابد، بر اهمیت پشتیبانی و مانع زدایی در این زمینه تاکید کرد.

وی در این راستا افزود: برنامه ریزی، حمایت و اعتمادسازی برای کشاورزان و احیای توتستان ها موجب توسعه این صنعت در شهرستان و استان خواهد شد و در این زمینه، حمایت بسیار حائز اهمیت است.

فرماندار شهرستان با تاکید بر لزوم خارج نشدن پیله ابریشم از شهرستان، سازکار خرید تضمینی یا خرید توافقی را مورد توجه قرار داد و عامل جلب اعتماد نوغانداران دانست و افزود: تعدد جایگاه های خرید توافقی پیله کرم ابریشم و قیمتگذاری پایه ای مناسب، یکی از راه های توسعه و انگیزه دهی به فعالان این صنعت است.

وی با بیان این که باید به جایی رسید که کشاورزان تعیین کننده قیمت پیله کرم ابریشم باشد، در رابطه با سیاستگذاری برای بازار رقابتی پیشنهاد کرد بودجه استانی برای خرید توافقی پیله کرم ابریشم برای استان گیلان از هم اکنون مشخص شود و سه مرکز خرید در شهرستان تعیین گردد تا زمینه رشد و توسعه بازار نوغان فراهم شود.

تولید پیله داخلی نیمی نخ ابریشم مورد نیاز کشور را تامین می کند

عدیل سروی رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در این ملاقات ضمن تشکر از پیگیری ها و جلسات برگزار شده برای احیاء و توسعه صنعت نوغان در شهرستان فومن، اظهار کرد: سالانه ۵۵۰ تن نخ ابریشم مورد نیاز کشور است که تولید داخلی نیمی از این میزان را تامین می کند.

وی با بیان این که در سال گذشته ۵۷ هزار اصله نهال توت در استان توزیع شد، این میزان را در سال جاری ۲۸۲ هزار اصله عنوان کرد که این افزایش تحت تاثیر فعالیت مزرعه شهرستان فومن بوده است.
سروی در ادامه اظهار کرد: تا به امروز ۱۲۰۰ جعبه تخم نوغان از تاریخ ۴ اردیبهشت در شهرستان فومن توزیع شده است.