اختصاصی/صفیر گیلان؛جمعیت دانش‌آموزی  امروز در شهرها در حال رشد است و مدارس فرسوده و زهوار در رفته‌ای که با بیش از۵۰ سال قدمت، بدون هیچ‌گونه عملیات نوسازی، اول مهرماه، میزبان دانش‌آموزان شهر خواهند بود.

اختصاصی/صفیر گیلان؛نظام تعلیم و تربیت انسان‌ساز است، فرهنگ را می‌پروراند، استعدادهای خاموش را شکوفا می‌سازد، اخلاق را بارور و مسیر صعود قله‌های پیشرفت را ترسیم می‌کند و در یک‌کلام، این نهاد، فرازها و فرودها و سرنوشت جوامع را رقم می‌زند و اما…..

در این روزهای کرونایی که موج جدید ویروس کرونا(دلتا) استانمان را سخت درگیر کرده و تمام توجه مسئولان را به خود سوق داد نباید از چالش هایی که اولیای عزیز در پشت درب های مدارس دارند را از یاد ببریم و سر در گمی اولیا در مدارس شهرستانها نیز یکی از چالش این روزهاست که به ویژه اولیایی که دانش آموزان پایه اولی دارند و به دلیل اقتصاد خانواده که این روز ها ضعیف و  آسیب دیده است از مدارس غیر دولتی نیز جا ماندند.

عدم تغییر سیاست‌های آموزش و پرورش بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان را بسان قدیم رقم میزند

هم افزایی دستگاه‌های اجرایی استان گیلان برای رفع مشکلات زیرساختی در حوزه آموزش و پرورش مثبت است و این روند نیاز است با برنامه ریزی اصولی ادامه یابد.

امروز  فقر، محرومیت، ناآگاهی و دسترسی نداشتن به فرصت‌های برابر آموزشی از اصلی‌ترین عواملی است که میان کودکان در سن تحصیل و مدرسه فاصله می‌اندازد و ما شاهد حضور کودکان کار در سطح استان هستیم البته در ایام شیوع کرونا شبکه شاهد هم نتوانست عدالت آموزشی را برای تمام مجموعه آموزش و پرورش به ویژه دانش آموزان در مناطق روستایی فراهم کند با این وجود تا زمانی که سیاست‌های آموزش و پرورش تغییر نکند، نمی‌توان امید داشت که معضل قدیمی بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان حل شود.

امروز سیستم آموزش شاید  به جای آموزش‌محور بودن مدرسه‌محور است و همین موضوع سبب شده تا نداشتن مدرسه به عاملی برای ترک تحصیل تبدیل شود.

امروز در گیلان عزیز مدرن‌ترین مراکز تجاری و بیشترین شریان‌های بزرگراهی را در این پهنه می‌بینیم و در سال‌های اخیر اقبال شهروندان به زندگی در این مناطق به اوج خود رسیده است. اما تعریف توسعه زندگی شهری در این مناطق چیزی جز افزایش جمعیت و ساخت‌وساز بی‌رویه نبوده است. بی‌تردید رشد جمعیت در این مناطق بیشتر از توسعه و ساخت فضاهای درمانی، تفریحی و ورزشی و مهم‌تر از همه آموزشی پیش رفته است آنقدر که وقتی پای صحبت‌ مدیران آموزش و پرورش این مناطق می‌نشینیم از وضع بحرانی کمبود مدرسه در این مناطق خبر می‌دهند.

جمعیت دانش‌آموزی  امروز در شهرها در حال رشد است و مدارس فرسوده و زهوار در رفته‌ای که با بیش از۵۰ سال قدمت، بدون هیچ‌گونه عملیات نوسازی، اول مهرماه، میزبان دانش‌آموزان شهر خواهند بود.

صندلی‌های خالی مدارس غیردولتی 

در برخی شهرها به آموزش و پرورش بی‌مهری شده است.امروز آموزش و پرورش در این شهرستانها به دلیل کمبود فضای  آموزشی به ویژه در شهرهای  ….دچار بحران شدیدی است که به تنهایی قادر به خروج از این بحران نیست. یعنی اگر امروز به فکر حل این مسئله نباشیم، فردا دیرخواهد بود. امروز برخی شهرهای گیلان کمبود مدارس دولتی مجهز و نوساز و مقاوم را دارد و مردم هم تمایلشان بیشتر به سمت مدارس دولتی است.

مدارس فرسوده و خطرآفرین/چیزی شبیه آتش زیر خاکستر 

اگرچه عملیات ساخت چند مدرسه در سال گذشته توسط خیّران با مسئولیت  اداره کل نوسازی استان گیلان در مناطق روستایی شهرستانها ساخته شد اما مدارس تخریبی و ناامن در سطح شهر وجود دارد که می تواند خطر ساز باشد و مشکل کمبود مدرسه مناسب درگیلان پابرجاست.»

در شهرهای گیلان در حوزه آموزش و پرورش تنها کمبود مدرسه معضل نیست بلکه فرسودگی مدارس و مدارس تخریبی نیز بحران‌زا شده است. و«‌متأسفانه مدارس ما خیلی قدیمی هستند بعضی‌ از آنها استحکام لازم را ندارند، فرسوده بودن مدارس و قدمت بالای آنها خطرآفرینند و چیزی شبیه آتش زیر خاکستر هستند.»

/امید است مسئولان تراز اول استان  ازاستاندار، فرمانداران و نمایندگان محترم  مجلس و رییس آموزش و پرورش ورود کرده و برای جبران این کمبود راهکاری ارائه دهند تا اولیا در مدارس و البته مدارس فرسوده و تخریبی دنبال یک فضای آموزشی برای کودکان پایه اولی و غیره… نباشند.

اگر چه در کرونادر خانه بمانیم یک شعار است