اختصاصی/صفیر گیلان؛بی شک رسیدن به هر موفقیتی بدون داشتن ابزار و لوازم آن امکان پذیر نیست. مدیریت هم ابزار خاصی نیاز دارد که اصلی ترین آنها کاراکتر و شخصیت مدیر است. یک مدیر موفق دارای شاخصه هایی است از جمله:انگیزه،مهارت های ارتباطی،استقامت،تسلط،صبر و شکیبایی،ذکاوت و زیرکی،راستی و صداقت،تشویق و پاداش دادن ،مردم سالاری ، قدرت […]

 اختصاصی/صفیر گیلان؛بی شک رسیدن به هر موفقیتی بدون داشتن ابزار و لوازم آن امکان پذیر نیست. مدیریت هم ابزار خاصی نیاز دارد که اصلی ترین آنها کاراکتر و شخصیت مدیر است.

یک مدیر موفق دارای شاخصه هایی است از جمله:انگیزه،مهارت های ارتباطی،استقامت،تسلط،صبر و شکیبایی،ذکاوت و زیرکی،راستی و صداقت،تشویق و پاداش دادن ،مردم سالاری ، قدرت پیش بینی  ، عملگرا بودن،پیشرو بودن، تفویض قدرت،جذابیت و هزاران شاخصه که بعد از رفتنش هم از سمت مدیریتی مردم ایشان را مدیر می خوانند نه مثل مدیرانی که امروز با رفتنشان نه تنها نام نیک بر جا نمی گذارند بلکه تنها جمله بدرقه راهشان اینکه کاش زودتر می رفت.

اما دراستان گیلان موضوع کمی متفاوت تر است و انتخاب یک مدیر براساس شاخص ها و توانمندی نیست و بیش تر بر اساس لابی و جریانهای خاص صورت می گیرد.برخی از مدیران ناکارآمد در شهرستانها که تنها دلیل واگذاری پست مدیریتی به آنها رابطه بازی و…است مثل شهرستان کمتر برخوردار استان گیلان شفت که امروز با ورود به این شهر ،شهر را در خواب ناز می بینی که هر از گاهی از ادارات آن که گاهی ادمی را به شک وا می دارد که اداره است اشخاص به بیرون هدایت می شوند یا بندر زیبای انزلی که مردمان فقیر در برخی مناطق این شهرستان علارغم داشتن منطقه آزاد در داخل کشتی ها و در مسیر ترانزیتی و حمل نقل کالا و بار موج سواری می کنند ،  یا  در شهرستانهای شرق گیلان که از رودسر و املش و سیاهکل گرفته تا عروس گیلان …. و اینجا مدیران چیزی در چنته ندارند،و نیاز است جای خود را به مدیرانی کارآمد بدهند تا مطالبات مردم این شهرستانها در بخش‌های مختلف برآورده شود.

در شهرستان های گیلان مدیرها حتی بر اساس جریان سیاسی انتخاب نمی شوند مثلا مدیری در دوران دولت دهم دکتر احمدی نژاد و منتسب به جریان ایشان منصوب می شود و علی رغم ضعفهای بسیار در دوران تدبیر و امید و ریاست جمهوری دکتر روحانی باز هم با اقتدار ادامه می دهد و حتی مخالف جریان دولت جدید هم است.

متاسفانه آفتی که شاید بیش از نیمی از توان فرماندار و مجموعه فرمانداری را در شهرستانهای گیلان گرفته است وجود تنی چند مدیر ضعیف و ناکار آمد است که باعث ایجاد چالشهای بسیاری در شهرستان   می شود  و قطعا در ادامه راه نیز بازهم مشکل آفرین می شوند و حتی حواسشان نیست که زمینها و کوهها و رودخانه ها را زیر قیمت به حراج می گذارند و می روند تا دستی در دستان غارتگران گذاشته و بیت المال  را به فنا دهند تا گوشه ای از جیبشان و جیب خانوادشان خالی نباشد.

رای مقتدرانه مردم شهرستانهای گیلان به دولت جناب آقای دکتر روحانی مطالبات به حق این مردم از این دولت را بیش از پیش کرده است و قطعا برای برآورد کردن مطالبات مردم این دیار لازم است مدیران ضعیف و ناکارآمد کنار گذاشته شوند و مدیران توانمند جایگزین شوند.

در این یادداشت قصد بر مطرح کردن مطالبات مردم نیست چون این مطالبات بارها و بارها  توسط رسانه های وزین گیلانی مطرح شده است و تقریبا همگان بر آن واقفند. موضوع این یادداشت تاکید بر کنار گذاشتن مدیران ناکارآمد می باشد. که توان ایجاد هیچ تحول و اقدامی را برای شهرستان و مردم این دیار ندارند به جز تعداد مدیران انگشت شمار دست که آنها هم ما را ببخشند و انشاءالله در بخشی دیگر این مدیران موفق را نیز این رسانه با نگاه مردمی معرفی خواهد کرد..

بدون هیچ شک و گمانی استاندار و زیر مجموعه آن و فرمانداران با تدبیر ، شناخت کاملی از شورای اداری استان دارند و ضعفها و ناتوانی مدیران خود را به وضوح می داند.حال  وقت آن رسیده است که تغییری اساسی در ترکیب شورای اداری استانداری گیلان که لازم و ضروری است اتاق بیاتد .هرچند موانع بسیاری برای تغییر مدیران ضعیف متاسفانه دراستان وجود دارد اما با این وجود باید اقدامی اساسی صورت بگیرید و مدیران ضعیف یا استعفاء دهند یا برکنار شوند.

امروز در استان سر سبز گیلان و در کنار سایه سار رودخانه ها و دریاها و جنگل و شالیزارها مدیرانیهستند که همیشه از فعالیت و جلوی چشم بودن فراری هستند و در سکوت خود از عملگرایی و کار فراری هستند و هیچوقت نمی توانند تحقق بخش شعار سال(اقتصاد مقاومتی؛تولید- اشتغال)باشند. آنها راضی نگه داشتن مدیران کل را خوب بلدند و می دانند چگونه با آنها کار کنند و مدیران کل بعضی از ادارات نیز به کلی از اوضاع شهر و مردم بی خبرند و نمی دانند مدیران آنها چه معضلاتی برای مردم و شهروندان ایجاد کرده اند.

خواهشا” و خواهشا” وزارت کشور با نگاه دیگر ی به دور از نگاه جناحی و سیاسی  به استان گیلان توجه کند و دولت روحانی به میان مردم گیلان و زنان و مردان شالیزارهای رنج و برنج برود  اگر شالیزاری بماند و فروخته نشود و ببیند چه آشی برای مردمان این دیار پخته است امروز مدیران گیلانی بیشتر بجای کار و تلاش و برنامه ریزی به فکر حفظ میز خود با هر ترفند و روش هستند و لابی را جایگزین کار و تلاش کرده اند.

مدیرانی در سطح شهرستانهای گیلان هستند که حتی توان درخواست برای جذب اعتبارات و دفاع از بودجه اداره متبوع خود را ندارند و حتی در تامین هزینه های جاری اداره خود مانده اند و از اینکه درخواستی را به مدیرکل خود بدهند نگرانند.

آری مدیران بی تدبیر جایی در تدبیر و امید ندارند و لازم است فرماندار محترم و مسئولان استانی و وزارت کشور در اولین اقدامات خود در دولت دوازدهم توجه خاص و ویژه ای به مقوله مدیریت در استانها به ویزه استان گیلان داشته باشد.

بنده تاکید دارم این موضوع شامل مدیران توانمند و دلسوز شهرستان نمی باشد حتی در شهرستان کمتر بروردار که مدیرانی هستند بومی که دلشان برای پدران و مادران دیارشان از این همه بی عدالتی و نداشتن امکانات در رنج است و خود را به هر آب و آتشی می زنند اما ریادشان یک تنه راه به جایی نمی برد. و نوک پیکان این درخواست و نقد رو بسوی مدیرانی است که ضعیف و ناتوان هستند و باعث ایجاد مشکلات فراوان برای مردم شده اند.

اما حداقل این یادداشت کوتاه شاید تلنگری باشد بر مدیرانی که کارآیی لازم را ندارند و در اداره کوچکترین امور خود با مشکلات فروانی روبرو هستند. امید آن است حداقل به خود آیند و با استفاده از مشاوره های درست و استفاده از تمامی ظرفیتها تغییر رویه ای در رفتار و عملکرد خود ایجاد کنند و برای توسعه این دیار گامهای محکمی را بردارند.

در پایان جا دارد از مدیرانی که تحولی در شهرستانهای گیلان و مرکز استان ایجاد کرده اند و برای ارباب رجوع احترام قائلند قدردانی شود. و قطعا مردم نیز حساب این مدیران دلسوز را از دیگر مدیران ناکارآمد که به میزهای خود چسبیده اند جدا می دانند و قدردان مدیران و مسئولان دلسوز  هستند.

امید است که این رسانه بتواند با استفاده از دیدگاه شما مخاطبان ارجمند گامی هر چند ناچیز برای تحول استان سر سبز گیلان بردارد.

***ارسال دیدگاها و مطالب و موضوعات در خصوص مدیران گیلانی

#شماره واتساب۰۹۱۱۴۳۲۶۳۰۵