اختصاصی/صفیر گیلان؛حجت الاسلام راثی حرکت و پژوهشدر ساختار جمعیتی را با حرکت لاکپشتی خواند و گفت: برای حل این چالش باید قبل ازدواج،حین ازدواج و بعد از ازدواج و دوران بارداری و بعد از به دنیا آمدن فرزند  ساختاری را درست کنیم که همراه خانواده باشیم تا مشاور لازم را بگیرند و این حرکت امروز روان نیست و دلیل اینکه همه پای کار نیستند .

اختصاصی/صفیر گیلان؛فعالیت در عرصه مسائل فرهنگی بیشتر جنبه تربیتی دارد و  نکته مهم در حوزه فرهنگی برای کسی که بنای اثر گذاری در جامعه دارد این است که بدون اخلاص موفقیت در این مسیر امکان پذیر نیست.

شاید هیچکس بدون اراده الهی و توجه پروردگار نمی‌تواند در کار خود موفق شود، و گاهی اوقات انسان با وجود فعالیت‌های بسیاری که در کار خود انجام می‌دهد اما به موفقیت دست پیدا نمی‌کند، موضوعی که به عدم توجه به پروردگار و اتکا به خداوند باز می‌گردد.

امروز فعالیت‌های فرهنگی آثار بیرونی کمتری دارد، و نیازمند این هستیم که فعالان فرهنگی  تکلیف محور عمل کند و زیاد به دنبال نمودهای بیرونی کار خود نباشند منظور همان پدیده ای است که امروز مدیران ما به آن مبتلا هستند .

زیرا بر لزوم برنامه ریزی دقیق در عرصه فرهنگی که نیاز ضروری جامعه کنونی ماست  و کارهای فرهنگی غالباً جنبه دینی دارد و اگر می‌خواهیم در این راستا موفق شویم نیازمند دو اقدام اساسی هستیم.

اگر اندیشه، عقاید و سبک زندگی منطبق بر آموزه‌های دینی بود باید آن را حفظ و تقویت کنیم و اگر با اندیشه‌هایی بر خلاف آموزه‌های دینی مواجه شدیم، باید آن را تغییر دهیم.

اگر جامعه تحت تربیت تمدن غربی قرار گیرد، تغییر آن بسیار سخت است، این فلسفه‌ی کار فرهنگی است که حق را حفظ و با باطل مبارزه کند.

یک فعال فرهنگی باید حرکتی آگاهانه داشته باشد و خود را منحصر در مسائل روزمره نکند زیرا گاهی از موارد با وجود تلاش زیاد به نتیجه مورد نظر دست پیدا نمی‌کنیم و هم خودمان خسته می‌شویم و هم اثرگذاری لازم برای مخاطب را نداریم، به این دلیل که برنامه ریزی ها بر اساس حرکت‌های آگاهانه و مبتنی بر علم نیست.

بعنوان یک فعال فرهنگی در عرصه رسانه به شدت  از مشکلات در عرصه فرهنگ و فعالیتهای که به صورت بخشی و جزیره‌ای است گلایه داریم  زیرا  باید مدل برنامه ریزی فرهنگی طراحی کنیم تا به صورت منسجم همه در کنار هم برای کارایی بیشتر هم افزایی داشته باشیم.

با این مقدمه سری زدیم به پارک شهر فومن و در مسیر انتهایی پارک که روزی جولانگاه عده ای گرفتار در مستی و نشئگی حاصل از مواد مخدر بودند و یا عده ای دیگر که عشق را بدون مقدمه در آنجا با معشوق معنا می کردند و حال در این جایگاه در ساختمانی بزرگ مدیری نشسته که تمام هوش و حواسش را به تغییر در این سبک از زندگی گذاشته و تا حدودی توانسته موفق عمل کند و فضا را برای ظهور آسیب اجتماعی ناامن کند این مطلب را بانوانی که سالهاست در پارک شهر به ورزش برای سلامتی خود و خانواده می پردازند مطرح نمودند.

حجت الاسلام مهدی راثی فومنی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فومن از فعالان فرهنگی و مدیری ارزشمند که تکلیف محور عمل می کند و زیاد به دنبال نمودهای بیرونی کار خود تا امروز حداقل نبوده می گوید؛ در برنامه های فرهنگی باید نقشه راه عملیاتی تدوین شود و اینکه نقشه راه تدوین کنیم تمرکز و تفکر و ساعتها وقت لازم دارد نمی شود شما ایده پردازی رابر اساس ذهنیات و به دور از نیازمیدیهای میدان داشته باشد.

مدیریت فرهنگی نباید در واژه ها ختم شود

رئیس اداره تبلیغات اسلامی فومن به بحث جمعیت که امروز چالش بزرگی است اشاره و افزود: بحث مدیریت فرهنگی که بحث محتوایی و مبنایی است و نمی شود در مورد آن حرفی زد و از واژه ها استفاده کرد و بعد هم دیگه توجه نکنیم و در میدان کار را رها کنیم .

وی از تشکیل ۴۰ گروه اجتماعی در این اداره خبر داد و گفت:غذای فکری به این گروها که از هیئات مذهبی،هیات امنای مساجد،نهضت بانوان شهرستان،کارمندان و مدیران و جوانان و غیره هستند ما برای آنها با تولیدات محتوا که داشتیم در سطح شهرستان در راستای کار فرهنگی بهره گرفتیم.

 

وقتی درآسیبهای اجتماعی نگاه به معلول است نه به علت

حجت الاسلام مهدی راثی فومنی با بیان اینکه آسیب های اجتماعی امروز بزرگترین معضل جامعه است گفت؛بحث طلاق،ازدواج، فرزندآوری،اعتیاد،جمعیت و غیره از جمله معضلاتی است که زائیده نپرداختن به علتها ومدیریت فرهنگی است وموجب رشدنرخ آسیب اجتماعی را به دنبال خواهد داشت .
وی افزود:ما درموضوع اسیبهای اجتماعی عموما به ایده پردازی مشغول شدیم بدون اینکه به نقشه راه عملیاتی فکر کنیم وثمره این حرکت بخوبی در میدان نمایان است .

راثی نپرداختند به علت آسیب اجتماعی را در طی ۴۰ سال بعد انقلاب مهمترین عامل عدم حل مشکلات خواند و گفت:هر ساله بر حجم و وسعت آسیب اجتماعی افزوده می شود چون به علت ها نپرداختیم و جالب اینکه اسلام و دین ما برای رسیدن به سوی تمدن نوین اسلامی همان چیزی که حضرت آقا فرمودند یعنی نداشتن آسیب اجتماعی را مطرح کرده اند.

وی به بحث جمعیت واینکه  حرکت و پژوهش در ساختار جمعیتی لاک پشتی است اشاره و افزود: امروز مادرشهرستان تلاش کردیم تا شیوه نامه عملیاتی را طراحی و اسیبهای اجتماعی را در غالب فرزند آوری و جمعیت ببینیم و این دو را از هم جدا ندانستیم و درست کردن بحث جمعیت را به درست کردن آسیب اجتماعی و دیدن آسیب دانستیم زیرا از هر سه ازدواج ما دو طلاق داریم که کاری برای این آسیب انجام ندادیم.

حجت الاسلام راثی یکی از جاهای و محل زایش اسیب اجتماعی را مجتمع مسکونی از نگاه دستگاه قضا و میدان خواند و گفت: امروز با میلیاردها تومان هزینه برای جبران کاهش این آسیب اجتماعی هزینه می کنیم در حالی که اگر روی تمدن اسلامی با استاندارد ها مهندسی دینی کار کنیم که دچار این آسیب نمی شدیم .

وی به بحث خانه های ویلایی که امروز نگاه دولت ها است اشاره و افزود: امروز اگر چه برای ساخت چنین مسکن ما در گیلان به گفته مسئولان زمین نداریم ولی در استانهایی چون یزد این خانه ویلایی ساخته می شود که در کاهش آسیب اجتماعی بسیار اثر مثبت دارد و کشور چین نیز به این ساختمان سازی توجه دارد
وما می توانیم براساس معماری اسلامی ان طرحها را تنظیم نماییم.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فومن با تاکید بر اینکه وظیفه و نقش سازمان تبلیغات اسلامی نقش مهندس ناظری است، گفت: کار فرهنگی در آمیخته با استاندارد و معیار دینی وظیفه این سازمان است .

وی موضوع جمعیت را  درپرادختن به علت قبل از پرداختن به معلول که در قرآن روایت داریم بچه در شکم مادر سعادتمند و شقاوتمند است و می شود اشاره و افزود: اگر بحث جمعیت را در ازدواج آسان ببینیم و ازدواج آسان را برگزار کنیم ولی این زوجین را تحت مدیریت و برنامه قرار ندهیم این یعنی برنامه فقط موردی و مقطعی و جلسات چند ساعتی است و هرگز موفق نخواهیم شد.

حجت الاسلام راثی به برنامه تبلیغات اسلامی که از قبل ازدواج و به اسم مدیریت نسل ها خوانده می شود اشاره و افزود: از جمله طرح هایی که چند سالی است از طرف سازمان مطرح ولی مسئولان آن را جدی نگرفته و حال مشکل اصلی ما اینکه دین را آنچنان که گفته در جامعه و در مدیریت نسل ها پیاده نکردیم و این شروع زایش آسیب اجتماعی است.

مدیریت فرهنگی در کشور جورچین نیست

وی داشتن فرزند صالح را از نگاه دین مدیریت ازدواج قبل از ازدواج خواند و گفت:اگر ازدواج و عروسی و جشن با استاندارد دینی مدیریت شود تا زیر ساخت دینی ،مذهبی و فرهنگی فرزند به درستی تشکیل شود ما کمتر به مشکلات و طلاق ودیگر آسیبها می رسیم..

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فومن از تنظیم شیوه نامه عملیاتی تحت مدیریت جمعیت و آسیب اجتماعی خبر داد و گفت: در این طرح کارگروهای متفاوت تشکیل که در این کارگروه با استفاده از ظرفیت اداری و مردمی در کنار هم مثل قطعات ماشین و با یک مدیریت متمرکز چیده شد.

وی مهمترین چالش کشور را عدم انسجام مدیریت فرهنگی خواند و گفت: الان در حوزه جمعیت جلسات متعدد باحضور همه ارگان و نهاد فرهنگی،دانشگاه،بهداشت و درمان،آموزش و پرورش و … برگزار می شود و در گزارش دادن همه گزارش خوب ارائه می کنند درحالی که در میدان عمل اساساً اتفاقات خاص را نمی بینیم زیرا کار تشکیلاتی و گروهی انجام نشده است.

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان فومن بر ارائه نقشه راه مشترک بر اساس یک فهم مشترک و یک اقدام مشترک تاکید و افزود:باید ادارات و کارگروها مثل قطعات پازل یا جورچین در کنار هم چیده شود که این یک پازل خانوادگی است و هم بحث علمی و هم فنی در آن مطرح شود .

وی این طرح را ملی، استانی و هم شهرستانی خواند و گفت: این طرح با ظرفیت بالا طراحی شده و نیازمند است تا همه به این دو موضوع جمعیت و آسیب اجتماعی در مراتب علمی و هم میدانی ببینند و این مشکل بزرگ جامعه کنونی ما با کار میدانی و مدیریتی رفع شود .

بیش از ۵۰۰ کارمند مجرد رسمی در فومن

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فومن در بخش دیگری از گفتمان خود در حوزه طرح جوانی جمعیت گفت: ما در شهرستان آمار تعداد مجردین را توسط کار گروهای اطلاعات و امار سرشماری کردیم و امروز در شهرستان ما ۵۰۰ کارمند مجرد داریم و یا در روستاها آمار تعداد مجردین را گرفتیم و امروز کارگروهای واسطه ورود و بعد هم کارگروه مشاور ورود می کنند تا شاید بتوانیم این آمار را در راستای جوانی جمعیت کاهش دهیم.

حجت الاسلام راثی حرکت و پژوهش در ساختار جمعیتی را با حرکت لاکپشتی خواند و گفت: برای حل این چالش باید قبل ازدواج،حین ازدواج و بعد از ازدواج و دوران بارداری و بعد از به دنیا آمدن فرزند ساختاری را درست کنیم که همراه خانواده باشیم تا مشاوره لازم را بگیرند و این حرکت امروز روان نیست و دلیل اینکه همه پای کار نیستند .

وی خواستار کار تشکیلاتی در شهرستان فومن شد و گفت:تا کار تشکیلاتی انجام نشود ماموفق نیستیم و برای بروز و ظهور استعدادها نیازمند گذاشتن توان با یک نقشه راه مشترک هستیم تا جامعه به سوی جامعه متمدن اسلامی پیش ببریم.

وی از تشکیل کار گروه نذر مسکن نیز خبر داد و گفت:در این کار گروه با تبلیغات از افرادی که خیر هستند و مسکن خالی دارند به مدت یکسال در اختیار زوجین بعد از ازدواج قرار داده می شود و یا توسط اهالی مسجد محله هزینه اجاره ها جمع آوری می شود.

وی به طرح استفاده از فرصت ها فرهنگی در آسانسورها که توسط سازمان طراحی شده نیز اشاره و افزود؛یکی از آسیب اجتماعی همین مجتمع های مسکونی هستند که از مساجد و فعالیت مذهبی دور هستند و لذا پخش روایت توسط حافظه با استفاده از جاذبه های هنری در طبقات آسانسور به گره های ذهنی و عاطفی کمک می کند راطراحی نموده است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فومن تصریح کرد من وظیفه ام را با تولیدات محتوایی فرهنگی انجام دادم و اینجا وطیفه استاندار به استاندارد اینکه تاکید کند از اینها در آسانسور استفاده شود برای رفع هنجارها و این همت می خواهد اگر چه شاید هزینه داشته باشد .

راثی شنیدن روایت ها رادراسانسور یک تلنگر به فطرت ها خواند و گفت:بحث آسیب اجتماعی و مدیریت آن با نقش راه عملیاتی از صفر تا صد است نه اینگونه که امروز می رویم که درست نمی رویم و به غلط می رویم.

وی به بحث مدیریت اقامه نماز در مدارس نیز اشاره و افزود:برای این طرح که تاکید مقام معظم رهبری در بحث سند تحول ملی است و این سالهاست تصویب ولی اجرایی در آموزش و پرورش نشده و ما نقشه راهی در شهرستان با عنوان چهار میم (مسجد،منزل،مدرسه و محل) که اگر به هم متصل شود و شیوه نامه متمرکز داشته باشیم نسل ها را می توان مدیریت کرد

.

 

  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری