صفیر گیلان؛جانشین فرمانده انتظامی استان گیلان، گفت: سرشاخه های وقایع اخیر آستارا از معاندان نظام در خارج و داخل کشور بودند که با دستگیری ۶ تفرقه افکن و اخلال گر دیگر در استان اردبیل، آمار دستگیر شدگان به ۱۳ نفر در این دو شهر افزایش یافته است.

صفیر گیلان؛سرهنگ حسین حسن پور در نشست خبری با خبرنگاران شهرستان مرزی بندر آستارا، به تشریح وقایع پنج روز اخیر آستارا و اردبیل اشاره و اظهار کرد: پلیس و سایر دستگاه های امنیتی کشور، از حدود ۱۸ ماه گذشته کلیه تحرکات قومی گرایانه را در غرب استان گیلان به خصوص منطقه آستارا رصد می کردند.

وی با بیان اینکه کار پلیس ایجابی است ولی در موضوعات مهمی از این دست و در این برهه حساس همه باید در میدان باشند، ادامه داد: برخی از جریانات را که طی چند روز گذشته در آستارا اتفاق افتاد، از مدت ها پیش توسط دشمنان نظام با دامن زدن به مسائل قومی گرایانه برنامه ریزی شده بود.

وی با تأکید بر اینکه در همان لحظات نخست وقوع این حادثه هفت نفر از عوامل اصلی درگیری در میدان گاز آستارا دستگیر شدند، افزود: این موضوع به بهانه ای برای جوسازی و مسیردهی دشمنان انقلاب و معاندین نظام در این برهه زمانی که انتخابات مهم را پیش رو داریم، تبدیل شد.

سرهنگ حسن پور، با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۶ نفر از تفرقه افکنان و اخلال گران اصلی این حادثه در استان اردبیل دستگیر شدند، خاطرنشان کرد: دو نفر از عوامل اصلی این اتفاقات در خارج از کشور که یکی در ترکیه و دیگری در اروپا است، شناسایی شده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه در شب گذشته و در کمتر از یک ساعت، سه تجمع در سه نقطه شهر آستارا رخ داد، توضیح داد: این تجمع ها در تونل گردنه حیران، میدان فرمانداری و در نهایت ایست بازرسی قلعه بود که با حضور پلیس و همکاری سایر دستگاه ها و نهادهای امنیتی و موقعیت شناسی خوب شهروندان آستارایی خاتمه پیدا کرد.

 

وی در ادامه ضمن تشکر از مردم آستارا که در ماجرای شب گذشته با آگاهی هر چه تمام تر، بهانه به دست دشمنان ندادند و در اسرع وقت به این ماجرا خاتمه دادند، تصریح کرد: جلسات مشترک مسئولان بلند پایه دو استان گیلان و اردبیل به شکل مداوم در سطح مسئولان نظامی و قضایی در حال برگزاری است و دیگر مسببین، تحریک کنندگان، تفرقه افکنان و اخلال گران نظم عمومی نیز به نوبت دستگیر و تحویل قانون خواهند شد.

جانشین فرمانده انتظامی گیلان در بخش دیگر سخنان خود به در پیش رو بودن انتخابات مهم ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره کرد و گفت: پلیس با تمام قوا در صحنه است و نمی گذارد که امنیت به این راحتی از دست برود.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه مردم آستارا در اجتماع شب گذشته خود هتاکی و فحاشی به نظام و مسئولان نکردند و خواستار برخورد با مسببین این قائل بودند، افزود: اگر در انتشار خبر اولیه که از کلمه “اراذل و اوباش” استفاده شد و سبب رنجش خاطر شهروندان آستارایی گردید عذرخواهی می کنم که بنده به عنوان یک سرباز این نظام در تلاش برای دفاع از آرمان های انقلاب، امنیت مردم و ناموس هستیم.

به گزارش ایسنا، پس از وقوع یک فقره نزاع دسته جمعی که هفته گذشته در میدان گاز آستارا رخ داد، تعدادی از داخل و خارج کشور با انحراف مسیر و صداگذاری بر روی فیلم اصلی درصدد تحریک اذهان عمومی برای دامن زدن به مسایل قومی قبیله ای بین دو شهر آستارا و اردبیل بودند.