به گزارش صفیر گیلان، عبدالله پاکاری  با بیان اینکه اشتغال و درمان از جمله حوزه‌هایی هستند که بنیاد شهید و امور ایثارگران خدمات بسیاری را در آنها ارائه می‌دهد، ادامه گفت: هم اکنون ۱۰ هزار نفر در گیلان از حمایت‌های مالی مستقیم بنیاد برخوردار هستند. وی اضافه کرد: یکی از سیاست‌های ما الگوسازی مناسب در […]

 

به گزارش صفیر گیلان، عبدالله پاکاری  با بیان اینکه اشتغال و درمان از جمله حوزه‌هایی هستند که بنیاد شهید و امور ایثارگران خدمات بسیاری را در آنها ارائه می‌دهد، ادامه گفت: هم اکنون ۱۰ هزار نفر در گیلان از حمایت‌های مالی مستقیم بنیاد برخوردار هستند.

وی اضافه کرد: یکی از سیاست‌های ما الگوسازی مناسب در جامعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و از این رو باید معرفی توانمندی‌های ایثارگران در زمینه‌های مختلف در دستور کار باشد.

پاکاری خاطرنشان کرد: امروز فرزندان شهدای ما در زمینه علمی و تحصیلی جایگاه ویژه‌ای را کسب کردند. بیش از ۲۸۰ نفر از ایثارگران ما جزو نخبگان هستند و در حوزه‌های مختلف تالیفات علمی و اختراع دارند.

وی گفت: بیش از چهار هزار نفر از خانواده‌های شاهد و ایثارگر گیلان نیز در زمینه‌های قرآنی به طور مستمر فعالیت می کنند. طی هفته‌های آینده مسابقات کشوری قرآن کریم ویژه خانواده‌های شاهد و ایثارگر برگزار می شود و امیدواریم همچون سال گذشته که برای نخستین بار مقام سوم را در سطح کشور کسب کردیم، امسال عنوان شایسته‌تری به دست آوریم.

پاکاری خاطرنشان کرد: از حیث تعداد شهدا ششمین استان کشور هستیم و ۲۲ شهید مدافع حرم نیز در راه دفاع از آرمان های انقلاب و حریم اهل بیت تقدیم کرده ایم.

وی اظهار کرد: برگزاری یادواره‌های شهدا از جمله فعالیت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران است و سالانه بطور میانگین حدود ۹۰۰ یادواره در گیلان برگزار می‌شود. ارتقای کیفی این یادواره‌ها در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل بنیاد شهید گیلان گفت: مطابق ماده ۶۳ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در کشور به ریاست رئیس جمهور و در استان ها به ریاست استاندار از دو سال پیش تشکیل شد که هدف آن ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و زنده نگه داشتن نام شهداست.

وی اضافه کرد: شورای مشورتی استانداران و فرمانداران نیز از جمله برنامه‌های بنیاد شهید بوده که در قالب طرح «معتمدین معین» و با هدف بهره گیری از ایثارگران در رسیدگی به مسائل ایثار گران در اجرای بسیاری از مباحث اجتماعی و شهرستان ها از سال ها قبل در بنیادشهید اجرا شده و بتدریج بصورت نظام مند در آمده است.

پاکاری تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم از جایگاه و ظرفیت ایثارگران به صورت تخصصی استفاده کنیم، ۱۱ شبکه مختلف در این طرح تشکیل دادیم و اعضا را براساس تخصصی که دارند در آن شبکه ها سازماندهی کردیم.

وی با اشاره به ساماندهی گلزارهای شهدا گفت: از یک‌هزار و ۲۸۸ گلزار شهدا در گیلان تقریبا به غیر از شهرستان های لاهیجان و آستانه اشرفیه، مابقی ساماندهی شده اند .

وی اضافه کرد: گلزارهای شهدا نیاز به تعمیرات دارند و ما در این زمینه نیازمند کمک سایر دستگاه‌ها هستیم. مطابق قانون دستگاه‌ها باید ۲۰ درصد از اعتبارات فرهنگی خود را صرف ایثارگران کنند.

پاکاری ادامه داد: معضل اشتغال یکی از مسائلی است که امروز بسیاری از خانواده ها درگیر آن هستند و خانواده شهدا و ایثارگران نیز از این قاعده مستثنی نیستند. ما برنامه‌هایی در حوزه اشتغال داریم که در چند حوزه تعریف شده و یکی از آن ها سهمیه‌هایی است که در فرصت های شغلی به این گروه داده می شود.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان در سال گذشته به ۲۱۳ نفر تسهیلات خود اشتغالی ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومانی اعطا کرده و آمار ارائه این خدمت در چهار ماهه امسال ۱۱۰ نفر بوده است که البته امیدواریم در این زمینه امسال رشد قابل توجهی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۵ هزار نفر خانواده‌های شاهد و ایثارگر در گیلان تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند و حدود ۳۰ هزار نفر هم از خدمات بیمه پایه و مکمل بهره‌مند هستند، ادامه داد: در حال حاضر با حدود ۶۰۰ مرکز درمانی در گیلان قرارداد داریم که بسیاری از آنها مراکز خصوصی هستند. حتی در شهرستان‌ها نیز این خدمت ارائه می‌شود.

پاکاری اظهار کرد: یکی از برنامه‌های ما در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مستند سازی و جمع آوری آثار شهدا و ایثارگران استان است. تاکنون ۲۲۰ هزار اثر از شهدا جمع آوری کرده ایم که این آثار شامل؛ وصیت نامه و سایر یادگاری های به جا مانده از شهدا می‌شود.

وی بیان کرد: ثبت خاطرات شهدا به نقل از والدینشان از دیگر اقدامات بنیاد شهید گیلان به شمار می‌آید که سال گذشته ۶۰۰ مورد به انجام رسید. همچنین پیگیر مکتوب کردن دیدگاه‌ها و خاطرات شهدا هستیم.

پاکاری گفت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق تالیفات و برنامه‌های هنری و نرم افزاری، برگزاری جشنواره ایثار و اجرای جشنواره هنری و تئاتر خیابانی از دیگر برنامه‌های هدفگذاری شده برای امسال است.