صفیر گیلان،گیلانپور در ادامه با اشاره به اینکه برای هیچ فرد غیر بومی در استان گیلان پروانه ساخت صادر نمی‌شود لذا این افراد با کمک افراد بومی اقدام برای دریافت پروانه می‌کنند، اضافه کرد: در سال گذشته هزار و ۸۷۷ مورد تغییر کاربری شناسایی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صفیر گیلان از رشت؛حسن گیلانپور در  جمع برنگاران   بابیان اینکه جلوگیری از هر گونه ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی ارزشمند کشاورزی گیلان از اولویت های کاری سازمان جهاد کشاورزی گیلان است، اظهار کرد: به طور شبانه روزی برای جلوگیری از هرگونه ساخت و سازهای غیرمجاز در گیلان رصد می‌کنیم تا در صورت طمع متخلفین در همان اویل کار و یا دیواره گذاری ها از ساخت و ساز جلوگیری شود.

 

وی با اشاره به طرح صیانت از اراضی کشاورزی، اظهار کرد: برای اجرای این طرح در سال گذشته سازمان جهاد کشاورزی گیلان با استفاده از نیروهای گشت و یگان حفاظت سطحی معادل ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی که در اختیار مردم استان بوده پایش کند.

وی با بیان اینکه با توجه به ارزان بودن زمین‌های کشاورزی شرایط بد آب و هوایی ارزش افزایش ارزش ناگهانی زمین در برخی استان‌ها سبب شد که بسیاری از هموطنان تمایل داشته باشند که در استان گیلان فعالیت‌های اقتصادی کنند که در همین راستا شاهد افزایش خرید و فروش زمین بودیم.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: متاسفانه برخی از روستاییان برای اینکه بتوانند مجوز ساخت برای اراضی ارزشمند شالیزارها بگیرند می‌گویند که می‌خواهند برای دختر و یا پسرانشان بسازند اما پس از ساخت آن را به غیر بومی‌ها می‌فروشند این در حالیست که شالیزارها و اراضی ارزشمند کشاورزی گیلان برای تامین امنیت غذایی کشور هستند و در آنها فقط باید برنج و محصولات کشاورزی کاشته شود.

گیلانپور در ادامه با اشاره به اینکه برای هیچ فرد غیر بومی در استان گیلان پروانه ساخت صادر نمی‌شود لذا این افراد با کمک افراد بومی اقدام برای دریافت پروانه می‌کنند، اضافه کرد: در سال گذشته هزار و ۸۷۷ مورد تغییر کاربری شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه بعد از بررسی، پایش و صدور اخطاریه ادامه ساخت و سازها جلوگیری به عمل آمد، ادامه داد: ۱۲۰ مورد در قالب پیشگیری از قانون تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اقدام و قلع و قمع شدند.

گیلان پور ادامه داد: بارها دیده ایم که حتی غیر بومی ها در تعطیلات به دنبال این هستند که معامله ای را انجام دهند توصیه می ‌کنیم  هوشیار باشند زیرا هیچ مجوز ساخت و سازی در اراضی کشاورزی داداه نخواهد شد.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی گیلان به اجرای ۸۵ حکم قضائی در زمینه قلع و قمع تغییر کاربری‌ها اراضی باغی و زراعی در سطح استان گیلان اشاره و تصریح کرد: در نیمه نخست امسال نیز بیش از ۷۵ حکم قضائی صادر شده که از این تعداد ۳۰ مورد اجرایی شده است.

گیلانپور همچنین اضافه کرد: طی چند ماهه اخیر ۶۶ مورد در قالب تبصره ۲ ماده ۱۰ در سطح استان اجرایی شده است،

وی با بیان اینکه متقاضیان طرح‌های کشاورزی با توجه به اینکه تبصره ۴ ماده یک قانون توسط دیوان عدالت اداری از ۱۵ تیرماه سال گذشته ابطال شده است تمام مجوزها در بحث خارج از طرح هادی فقط در راستای تولیدات کشاورزی و صنایع وابسته به آن با داشتن سند مالکیت از طریق بخشداری به جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه کرده و توسط کمیسیون تبصره یک ماده یک مورد بررسی قرار گرفته و در صورت موافقت این کمیسیون به کمیته فنی زیربنایی استان ارجاع و صدور مجوز بررسی شود.

گیلانپور با تأکید بر مشارکت همه برای صیانت از اراضی کشاورزی گیلان از شهروندان خواست در صورت مشاهده تغییر کاربری اراضی با سامانه ۱۳۱ تماس گرفته گزارش را اعلام کنند، گفت: در سال گذشته بیش از هزار و ۲۰۰ مورد تغییر کاربری از سوی شهروندان به این سامانه اطلاع رسانی شده است

وی با بیان اینکه دهیاران، بخشداران و شهرداران متخلف در مواجهه با ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد قانونی انجام خواهد شد، اضافه کرد: خوشبختانه دهیارانی هم هستند که نسبت به حفظ اراضی شالیزاری روستا حساس هستند و ما به همکاری موثر این افراد به طور مستمر نیاز داریم.

گیلانپور تاکید کرد: توجه به آمایش سرزمین در ساخت و سازها ضروری است و کسی نباید برای زمین کشاورزی مجوز ساخت و ساز صادر کند.

وی تصریح کرد: نمی‌توان به مردم گفت خرید و فروش نکنیم اما نماینده‌ها چاره اندیشی کنند و قوانین و راهکارها و طرح هایی را اجرا کنند که جلوی چنین ساخت و سازهای بی رویه گرفته شود.

گیلان پور گفت: کارشناسان و مدیران کشاورزی می تواند راهکار و طرحی ارائه دهند که از اراضی کشاورزی استان حمایت شود و همه باید به دنبال این باشیم که اراضی کشاورزی گیلان را برای حفظ امنیت غذایی کشور بیش از پیش حفظ کنیم.