اختصاصی/صفیر گیلان؛همزمان با فرارسیدن تعطیلات ویژه در کشور همچون تابستان، عید نوروز یا تعطیلاتی دیگر …که حجم ورود مسافران به شهرهای گیلان افزایش می یابد، ستاد تسهیلات سفر در سراسر استان با برگزاری جلسات مکرر، به دنبال فراهم آوردن شرایط بهینه برای ورود و پذیرایی از مسافران و گردشگرانی است که در این ایام به […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛همزمان با فرارسیدن تعطیلات ویژه در کشور همچون تابستان، عید نوروز یا تعطیلاتی دیگر …که حجم ورود مسافران به شهرهای گیلان افزایش می یابد، ستاد تسهیلات سفر در سراسر استان با برگزاری جلسات مکرر، به دنبال فراهم آوردن شرایط بهینه برای ورود و پذیرایی از مسافران و گردشگرانی است که در این ایام به گیلان سفر می کنند.

شهرستان فومن نیز با توجه به وجود مناطق گردشگری تاریخی و طبیعی همانند شهرک تاریخی ماسوله و قلعه رودخان  ،گشت رودخان،فوشه،آلیان ،ییلاقات،سوغات و صنایع دستی و… جزو شهرستان های گردشگرپذیر گیلان در تعطیلات مختلف محسوب می شود.

در سراسر ایران، فومن را با ماسوله و قلعه رودخان و  باغ ها، شالیزارها، مجسمه ها، درختان چنار و مناظر زیبای طبیعی و تاریخی می شناسند.

سرزمینی تاریخی که باستان شناسان آن را در گروه قدیمی ترین مناطق شمالی کشور معرفی کرده و پیشینه ای ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سال را برای این سرزمین زیبا و سرسبز، تخمین زده اند. امروزه این شهرستان با بهره مندی از آب وهوایی معتدل و مطبوع، خوراکی های لذیذ و خوشمزه ی بومی، سوغات و صنایع دستی محلی، دیدنی ها و چشم اندازهای طبیعی و نیز آثار تاریخی بازمانده از دوران باستان، به یکی از پرطرفدارترین مناطق گردشگری در کشور تبدیل شده است که سالانه، پذیرای جمع زیادی از توریست ها و گردشگران از سراسر ایران و جهان است.شهرستان فومن

شهرستان فومن علاوه بر زیبایی های طبیعی و دیدنی های تاریخی، از گذشته های دور تا به امروز، سرزمین ادبا، شاعران، فرهیختگان و عاشقان ایران بوده و بزرگان بسیاری در آن پرورش یافته اند. آیت الله محمدتقی بهجت فومنی از علما و مراجع تقلید و عارفان معاصر-کیومرث صابری فومنی (گل آقا، بنیانگذار موسسه ی گل آقا) از طنز نویسان بزرگ کشور- شیون فومنی از شاعران معروف فومن- آیت الله اریب- آیت الله فومنی حائری  از جمله مشاهیری و بزرگ مردان این سرزمین هستند.

image_2019_3_17-6_54_48_191_o8h

آماده باش کامل دستگاه های خدمات رسان در ایام تعطیلات نوروز

محمود قاسم نژاد فرماندار فومن  با توجه به در پیش بودن تعطیلات عید نوروز از امادگی کامل دستگاهای اجرایی خدمات رسان شهرداریها ،آموزش و پرورش و میراث فرهنگی و صنایع دستی ،بخشداریها  خبر داد و گفت: بنده بعنوان  رئیس ستاد خدمات سفر شهرستان در کنار دیگر اعضا تمام تلاش خود را دارم تا مسافران سفری خوش و توام با خاطرات خوب را تجربه کنند..

فرماندار فومن با بیان اینکه ارائه خدمات مناسب به مسافران نیاز به آمادگی کامل دارد، گفت: نیروی انتظامی و پلیس راه شهرستان نیزدر خصوص برقراری امنیت و اجرای طرح های ترافیکی  و مسئولان کلیه واحدهای بهداشتی و درمانی و بیمارستان شهرستان فومن برنامه ریزی مناسبی در این ایام دارند..

 فرماندار فومن  در گفتمان خود به بیان  مطالبی از مناطق بکر و طبیعی شهرستان فومن پرداختندکه شامل شهر فومن با پارک زیبای شهر و مجسمه ها،کلوچه خوشمزه فومن ،منطقه گردشگری قلعه رودخان، شهرک تاریخی ماسوله،روستاهای بکر و دست نخورده درشهرستان،منطقه زیبای  فوشه با غار و آبشارها،مناطق زیارتی و سیاحتی و…

ماسوله شهر پلکانی جهان

فرماندار فومن در ابتدا به ماسوله که  شهری تاریخی و توریستیاشاره و افزود: این شهرک تاریخی  همچون یک دهکده به نظر می رسد و به عنوان نمونه ای شاخص از معماری پلکانی در سطح جهانی شناخته می شود.

قاسم نژاد این شهرک را با گزینه های بسیاری برای لذت بردن از طبیعت و کوه  پیش روی مسافران معرفی و افزود:  امکانات مناسب  در این شهر پلکانی به شما اجازه می دهند تا سفر راحت و خوبی را برای خود و همراهان تان رقم بزنید.

فرماندار فومن ماسوله را  اولین شهر تاریخی زنده کشورخواند و گفت:  نام ماسوله در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و فضای مه آلود ماسوله زبانزد خاص و عام است و طبیعت بهشت‌گونه آن در کنار جلوه های تاریخی و فرهنگی این شهر، زیبایی آن را دو چندان کرده است.

masole-0306-mm1

دژ قلعه رودخان

فرماندار شهرستان فومن به دژ تاریخی  که در ۲۰ کیلومتری شهرستان فومن قرار دارد اشاره و افزود:این  بنایی تاریخی که گروهی از باستان شناسان، قدمت آن را در دوران حکومت ساسانیان تخمین زده اند با وجه تسمیه این اثر تاریخی، به علت قرارگیری و احداث آن در کنار رود است که در گذشته به «دژ روگان» شهرت داشته و با گذشت زمان به «قلعه ی رودخان» تغییر نام داده است. این عمارت کهن در بین مردم به نام های دیگری مانند «دژ روخان»، «قلعه ی حسامی»، «قله رخون»، «قلعه ی هزارپله» و «دژ روگان» نیز شناخته می شود.

قلعه رودخان

قلعه رودخان

پارک فومن

قاسم نژاد یکی از زیباترین و محبو ب ترین تفرجگاه ها در فومن، را  «پارک فومن» این شهرستان خواند و گفت: به دیل وجود  انواع مجسمه ها از جمله مجسمه های چهار دختران، در بین گردشگران مشهور و محبوب است. مجسمه هایی که نمایانگر سعی، کوشش و زحمت بی دریغ زنان و دختران روستاها و دهکده های فومن است که به کشاورزی مشغول بوده و سرزندگی و تلاش را به نمایش می گذارد.

image_2019_3_14-3_52_40_750_YoL image_2019_3_14-3_51_55_47_cVX

وی افزود:همچنین وجود  مجسمه های کودکان با چهره هایی شاد و خندان که در محوطه ی پارک قرار دارد،

image_2019_3_14-3_52_56_772_ILK

روستای فوشه+غار خون

محمود قاسم نژاد در بخشی دیگر یکی از مناطق دیدنی در شهرستان فومن را در  روستای فوشه  که در نزدیکی «قلعه ی رودخان» قرار دارد نام برد و گفت: محصور شدن این روستای زیبا از غرب، جنوب و جنوب غربی به مناطق کوهستانی، ارتفاعات و جنگل های زیبا با چشم اندازهای فوق العاده و قرارگیری آن در دامن کوه و جنگل، از ویژگی های ناب و دوست داشتنی این منطقه از شمال کشور برای بازدید و مسافرت محسوب می شود که سالانه میزبان علاقه مندان بسیاری به طبیعت و ایرانگردی است.

وی افزود:همچنین پوشش گیاهی متنوع  وجود  درختانی همچون توسکا، افرا، راش، آرامش و سرسبزی منحصربه فردی را برای ساکنین و بازدیدکنندگان از این منطقه، به ارمغان آورده است.

غار خون فوشه

بقعه سبز قبا،مزار شهید سید جواد موسوی

فرماندار فومن در مورد این مکان مذهبی می گوید:از اماکن مذهبی در شهرستان فومن، آستان مقدس امامزاده سبزقبا (ع) است که در روستای شنبه بازار این شهرستان قرار گرفته و به یکی از مقاصد گردشگری مذهبی در این خطه از کشور، تبدیل شده است. از نکات قابل توجه در مورد این بقعه ی تاریخی، آرامگاه پیکر مطهر چند تن از شهدای جنگ تحمیلی است که در اطراف آن قرار دارد.

در اطراف بقعه سبز قبا، پیکر چندتن از شهدای جنگ تحمیلی قرار دارد که مهم ترین دلیل حضور گردشگران سراسر کشور در این بارگاه است

 

سبز قبا

1217-4925
از جمله شهدای دفن شده در این بارگاه ملکوتی، پیکر پاک شهید سید جواد موسوی است که در فضای بقعه ی سبز قبا، آرمیده است.

ییلاق زودل سر فومن

قاسم نژاد همچنین به ییلاق معروف منطقه  که در مسیر «قله ی تراشوم» در نزدیکی روستای «خانوانه ی» شهرستان فومن با چشم اندازی بی نظیر و آب وهوایی مطلوب قرار دارد اشاره و افزود:  علت نامگذاری این مکان زیبا به «زودل»، به دلیل حضور روستای «زودل» در مسیر رسیدن به این ییلاق است و  این مکان طبیعی، یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان فومن است که سالانه جمع زیادی از توریست ها و مسافران داخلی برای بازدید از آن، به فومن سفر می کنند.

ییلاق زوده سر فومن

 

چشمه آب معدنی علی زاخونی و زمزمه

فرماندار فومن از دیگر جاذبه های این شهر گردشگری و توریستی را «چشمه ی علی زاخونی»، یکی از پدیده های زیبا و ارزشمند طبیعی است که نوشیدن آب آن به دلیل بهره مندی از بیکربنات، برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله مشکلات گوارشی، مفید است نام برد و گفت:. «چشمه ی زمزمه» نیز از دیگر موهبت های الهی واقع در منطقه ی ماسوله از توابع شهرستان فومن است که به رنگ نارنجی است.

سایت,گردشگری,جاکاو,رشت,گیلان,چشمه های شفابخش گیلان,چشمه های آبمعدنی گیلان,آبعمدنی گیلان,آبگرم گیلان,چشمه های آبگرم,چشمه های استان گیلان,عکس چشمه های معدنی,جاذبه,های,توریستی,طبیعت,مسیر,راه,عکس,عکسهای,تصاویر,تصویر,دیدنی,جاهای,تخفیف,تور,یکروزه,ارزان,آدرس,ادرس,کجاست,طبیعی

 ییلاق آندره
محمود قاسم نژاد در بخشی دیگر از ییلاق آندره از ییلاقات زیبای بخش سردار جنگل فومن  نام برد و گفت:این ییلاق در فاصله ۵ کیلومتری ماسوله و در مرز بین گیلان و زنجان و در مسیر جاده ماسوله به خلخال قرار دارد و با طبیعت زیبای این ییلاق آرامش را به روح آدمی برمی گرداند.

ییلاق اندره

رودخان پلنگ ور
فرماندار فومن همچنین رودخانه پلنگ ور را که از رشته‌کوه‌های تالش در ضلع جنوبی دهستان آلیان سرچشمه می‌گیرد و پس از مشروب نمودن مزارع کشاورزی روستای سه سار، از ضلع شمالی روستا خارج می‌شود از دیگر مواهب الهی در منطقه می داند و می گوید:روستای سه سار در شهر فومن در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان صومعه سرا واقع شده است.

رودخانه پلنگ ور

منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی
فرماندار فومن از دیگر مناطق بکر و زیبای شهرستان را منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی که  در سال ۱۳۷۸ حفاظت شده اعلام شدنام برد و گفت:

این منطقه کوهستانی با رودهای فراوان واقع که دارای اقلیم مرطوب و خیلی مرطوب معتدل است.

وی افزود:وجود یک نیمرخ کامل از جنگل‌های کم نظیر هیرکانی از جلگه تا مراتع ییلاقی از ویژگی‌های منطقه به شمار می‌رود و مرال شوکا، پلنگ، خرس قهوه‌ای، گراز، شغال، روباه معمولی، گربه جنگلی، سیاه گوش، تشی، گورکن،قرقاول و آبیا گونه‌های جانوری مهم منطقه را تشکیل می‌دهند.

قاسم نژاد وجود تنوع زیستی بالا و اثر باستانی قلعه رود خان زمینه پژوهشی و گردشگری را در منطقه فراهم ساخته است.

ir3637-4

ابشار مایه وزن فوشه

فرماندار فومن تصریح کرد:سوغات فومن همواره مورد توجه گردشگران بوده و هست.
وی افزود:فومن با برخورداری از آب و هوایی معتدل، غذاهایی لذیذ، طبیعتی زیبا و سرسبز و مناطق تاریخی و گردشگری بسیار امروزه به یکی از قطب های مهم گردشگری کشور تبدیل شده است.

سوغات فومن

فرماندار فومن می گوید:سوغات فومن بسیار زیبا و چشم نواز می باشند.
فومن به داشتن کلوچه های سنتی خوشمزه معروف است و این  شهرستان  سوغات متعدد زیادی دارد.

کلوچه فومن

قاسم نژاد در مورد کلوچه فومن می گوید؛ از کلوچه های سنتی ایران زمین که از گذشته های بسیار دور بدین نام مرسوم است
کلوچه فومن است و این کلوچه  از نوع کلوچه های مغز دار است، که از دولایه تشکیل شده است. لایه داخلی حاوی  مغز گردو، جوز هندی، دارچین، هل، شکر و روغن (حیوانی) می باشد.
نکته جالب در مورد کلوچه های فومن این است که این کلوچه ها درون تنور طبخ می شوند.

رشته خشکار فومن :
وی افزود: رشته خشکار فومن نوعی شیرینی گیلانی است. که مردمان این خطه اغلب از مهمان خود  با رشته خوشکار به همراهی چای پذیرایی می کنند.

رشتهخشکار

ماهی فومن :
ایشان افزود:وجود رودخانه های بسیار و همچنین نزدیکی به دریای خزر سبب شده است که ماهی از سوغات این دیار باشد.
ماهی دودی یکی از سوغات ناب فومن و منطقه گیلان است. بومیان این منطقه به منظور ماندگاری بیشتر و همچنین دادن طعم مطلوب به ماهی، ماهی ها را دودی می کنند.
نوعی دیگر از ماهی که در این منطقه طرفداران زیادی دارد ماهی شور می باشد.

31044

برنج فومن :وی افزود:بهترین و خوش عطر ترین و البته گرانترین انواع برنج  گیلان  در این شهرستان کشت می شود.
از انواع برنج  شهرستان  می توان به هاشمی،  دم سیاه،صدری،طارم و… اشاره کرد.

چای فومن :
چای اصیل ایرانی در منطقه فومن نیز کشت می شود و به عنوان سوغات فومن عرضه می شود و…

باغ چای

صنایع دستی فومن

فرماندار فومن صنایع دستی  شهرستان را با  چشم نواز بسیار معرفی می کند و می گویدصنایع دستی شهرستان جز بهترین سوغات فومن می باشد چرا که فومن به داشتن مردمانی هنرمند معروف است.
مردمان این دیار دست بافته های ارزشمندی تولید می کنند و به عنوان سوغات روانه بازار می کنند.

حصیر بافی:
فرماندار فومن حصیر بافی را  از صنایع دستی بومی و اصیل این شهرستان می خواند و می گوید:
الیافی که برای بافت حصیر  استفاده می‌شود از «کلوش» (ساقه‌ی برنج) یا از ساقه‌ی نی‌ها و گیاهان خودرویی که در مناطق مرطوب رشد می‌کنند، تهیه می‌شود.

حصیر بافی

دستباف های پشمی:

وی از دیگر صنایع دستی فومن را  که مورد توجه گردشگران می باشد شامل جوراب و شال و کلاه و غیره خواند و گفت: این صنایع حاصل دستان زنان روستاهای شهرستان است. .

جوراب

عروسک-بافی

قاسم نژاد در پایان اظهار کرد:شهرستان فومن، منطقه ای تاریخی و سرشار از زیبایی های بکر و منحصر به فرد طبیعی است و امیدواریم که مسافران و گردشگران از سفر به این شهر لذت برده و کامشان را با سوغات لذیذ شهرمان شیرین کنند.

//تنظیم زلیخا صفری راسته کناری//

چنارها