به گزارش اختصاصی پایگاه  خبری و تحلیلی صفیر گیلان؛همایش «مشارکت، صیانت و گفتمان سازی اجتماعی» به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر ظهر دوشنبه و با حضور محمدحسین شاهکویی دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر گیلان، محمدرضا محسنی فرماندار و جمعی از مسئولان، مردم و بهبودیافتگان از بند اعتیاد در مجتمع فرهنگی و هنری اداره […]

به گزارش اختصاصی پایگاه  خبری و تحلیلی صفیر گیلان؛همایش «مشارکت، صیانت و گفتمان سازی اجتماعی» به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر ظهر دوشنبه و با حضور محمدحسین شاهکویی دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر گیلان، محمدرضا محسنی فرماندار و جمعی از مسئولان، مردم و بهبودیافتگان از بند اعتیاد در مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شفت برگزار شد.

فرماندار شفت؛مواد مخدر تهدید جدی جامعه بشری است

محمد رضا محسنی  در این همایش با اشاره به اینکه این همایشها فقط برای گزارش کار نباشد گفت: خروجی این همایشها برنامه ریزی و کار جدید برای مبارزه با مواد مخدر  به دنبال داشته  باشد.

photo_۲۰۱۷-۰۷-۰۴_۱۹-۱۹-۴۲-490x290

وی ضمن تقدیر از نیروی انتظامی  و عزیزانی که در حوزه مبارزه با مواد مخدر کار می کنند افزود:بحث مبارزه با مواد مخدر باید توسط همه ی ارگانها و احاد جامعه اجرایی شود.

وی به آمارهای حوزه مبارزه با مواد مخدر اشاره و افزود: هر چند در شهرستان  بحث افزایش کشفیات را داریم اما این به دلیل افزایش تولید تریاک بوده  و ما هم مرز با کشور افغانستان و تولیدات بیشتر وارد بازار ما می شود.

فرماندار شفت بازار  مواد مخدر را وسوسه برانگیز خواند و گفت: افزایش تولید باعث می شود که در بحث پیشگیری و مبارزه میزان افزایش کشفیات را داشته باشیم..

محسنی با اشاره به اینکه امروز باید در مبارزه با مواد مخدر نگاه تخصصی و  اقدامات پیشگیرانه به روز داشته باشیم گفت:امروز نه تولید سنتی است و نه مصرف سنتی .

فرماندار شهرستان شفت  مواد مخدر موجود در بازار جهانی را بیش از ۷۰۰  نوع کالا خواند و گفت:این کالاهای متفاوت و لوکس می تواند وسوسه برانگیز باشد.

ایشان مواد مخدر را مشکل،چالش و معضل  برای جامعه  جهانی ندانست بلکه تهدید جدی بشری خواند و گفت:در گذشته با نگاه به فرد تشخیص داده می شد که فرد معتاد است ولی امروزه انقدر تنوع ایجاد شده که فرد کنارت نشسته ولی نمی توانی تشخیص دهید که معتاد است.

توزیع مواد در قشر نوجوان و جوان باعث گرفتن قدرت ،انرژی و جوانی جامعه شده و خلع  ایجاد می کند.

وی شبکه های ماهواره ای را مهمترین عاملان تبلیغ مواد مخدر خواند و گفت: امروز کالاهای لوکس برای لاغری در سالنهای ورزشی و آرایشگاها عرضه  می شود.

فرماندار شفت با اشاره به اینکه امروز کسانی که در بحث قاچاق مواد مخدر  فعال هستند بیشتر در حوزه قشرهایی کار می کنند که می توانند جامعه را به اوج قله ها برسانند گفت:امروز توزیع مواد در قشر نوجوان و جوان باعث گرفتن قدرت ،انرژی و جوانی جامعه شده و خلع را ایجاد می کند.

وی تصریح کرد ؛دشمن می خواهد قدرت و اندیشه و فکر جامعه را بگیرد و به همین منظور ۷۰۰نوع کالای مخدری را در جامعه جهانی توزیع می کند.

محسنی به جمعیت دانش آموزی و دانشجویی درگیر به مواد مخدر اشاره و افزود:دشمن دنبال نابودی تفکر و اندیشه جوانان است پس در ین حوزه باید در پیشگیری   کار کنیم و جلوی تقاضا را بگیریم و خانواده ها بیشتر کمک کنند.

وی مهمترین اهداف این همایشها را ارائه راهکارهای جدید برای مبارزه با مواد مخدر خواند  و اظهار کرد؛امروز با چاپ بروشورها و عکس نمی توان کار کرد.

وی خواستار تغییرات جدی در مبارزه با مواد مخدر شد و گفت: اگاهی رسانی باید با تمام ظرفیتها انجام شود و همه ی دستگاها و روحانیت و امامن جمعه و اساتید مشکلات مواد مخدر و عوارض ناشی از آن را در گفتمانها تکرار کنند.

فرماندار شفت از نیروی انتظامی بخاطر اجرای طرحهای ارشادی امنیت اجتماعی و جمع آوری خرده فروشان  تقدیر و تشکر نمود و گفت:پیشگیری بهتر از اقدامات سلبی است.

شاهکویی؛سیر تکاملی مواد در کشور نشانه کوتاهی در آموزش  و مهارت نه گفتن است

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر گیلان در این همایش با بیان اینکه باید عملکرد دستگاه های انتظامی، امنیتی و نظامی در زمینه مبارزه با مواد مخدر به اطلاع مردم رسانده شود، گفت:: مواد مخدر شوک هزاره سوم و بزرگترین منکر در جهان است.

photo_2017-07-10_11-59-34

محمدحسین شاهکویی به فعالیت ۱۰ میلیون نفر به صورت مستقیم در تولید و توزیع موادمخدر در جهان اشاره کرد و افزود: برگزاری چنین همایش هایی سبب آگاهی سازی آحاد جامعه می شود.

ایشان تصریح کردند؛  اگر اطلاع رسانی درباره خطرات و نتایج مصرف مواد به جامعه بیشتر شود رویکرد مبارزه و مقابله دراین باره مثبت تر است گفت:با نگاه اجمالی به سیر تکامل مواد در کشور می توان دریافت که ما  در آموزش به جوانان و نوجوانان مهارت نه گفتن را نیاموختیم..

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر گیلان با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی مبارزه با این موضوع از سوی مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: در  رویکرد  های دولت یازدهم اجتماعی کردن مواد مخدر از اولویت ها  است.

افزایش سطح زیر کشت خشخاش و شاهدانه در افغانستان

شاهکویی با اشاره به اینکه  برگزاری برنامه های آموزشی در سطح مدارس و دانشگاه ها، باید ادامه داشته باشد گفت: یکی از مهم ترین برنامه های ما در این حوزه مهارت فرزند پروری در بین اولیاء است تا بتوانند مهارت نه گفتن را به کودک بیاموزند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر گیلان با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سال ۹۴  مواد مخدر را اولین اولویت از پنج اولویت کاهش آسیب تعیین کرده اند، افزود: تقویت و حمایت سمن ها و نهادهای غیر دولتی برای پیشگیری و مبارزه با این موضوع باید مدنظر مسئولان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه مواد مخدر امروز برای کشورهای استعماری بعنوان وسیله ای برای سلطه بر کشورها است گفت: امریکا و دول مختلف با ورود به کشور افغانستان باعث افزایش ۷۰% سطح زیر کشت شدند.

وی درسال   ۹۱ سطح زیر کشت خشخاش و شاهدانه در افغانستان  ۵۸هزار هکتارخواند و گفت:  این میزان در سال ۹۵ به ۲۰۱ هزار هکتار رسیده است.
امروزه ۱۰% جامعه معتادان ما را زنان تشکیل می دهند

شاهکویی  با بیان اینکه  استکبار جهانی و دشمن هوشمندانه  از مواد مخدر برای فروپاشی نظام اجتماعی با محوریت بنیان خانواده  در  جمهوری اسلامی ایران بهره گیری می کنند، گفت: امروزه سوادگران مرگ با استفاده از شیوه های جدید و از طریق فضای مجازی و سایبری اقدام به آموزش تولید و چگونگی توزیع مواد مخدرمی کنند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر گیلان به رشد ۱۹ درصدی رشد آمار معتادان طی۱۰سال گذشته در ایران اشاره کرد و یتاکید کرد  باید تلاش کنیم تا نرخ رشد و شیوع مصرف در سطح جامعه کاهش یابد.

وی در ادامه با تأکید برضرورت تعامل و همکاری همه دستگاه ها به ویژه دستگاه های فرهنگی برای مبارزه، مقابله و پیشگیری با این معضل خانمان سوز، خاطرنشان کرد: افزایش تولید مواد صناعی و شیمیایی هشداری برای جوامع بشری است.

ایشان با اشاره به اینکه سوداگران مرگ برایشان فرقی نمی کند که چه جامعه هدفی را نابود می کنند گفت:امروزه ۱۰% جامعه معتادان ما را زنان تشکیل می دهند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر گیلان با اشاره به اینکه دولت به تنهایی قادر به مهار این معضل خانمان سوز نیست گفت: ۵۲ دستگاه فرهنگی  و دولتی  کعه در این حوزه فعال هستند باید پای کار باشند.

ایشان با بیان اینکه بیش از یک قرن است که جهان در حال مبارزه با مواد مخدر گامهایی بر می دارد گفت:افزایش تولید مواد صنعتی و شیمیایی که به بیش از ۴۰۰ نوع می رسد و هر روز یک نوع به آن اضافه می شود یک هشدار است.

حضور ۴۷ هزار نفر معتاد در مراکز درمان سرپایی و کمپ ترک اعتیاد در گیلان

وی از مهمترین مشکلات جامعه ما را الگوی تغییر مصرف خواند و گفت:۲۵% جوانان ما به سمت مواد شیمیایی می روند که درمان آن سخت است.

شاهکویی با بیان اینکه ۲۷۰ میلیون نفر در سراسر جهان برای یک بار موادمخدر و روانگردان ها را مصرف کرده اند، اظهارکرد: در استان گیلان ۵۰ هزار معتاد شناسایی شده که خوشبختانه حدود ۴۷ هزار نفر از این افراد در مراکز درمان سرپایی و کمپ ترک اعتیاد در حال درمان هستند.

شاهکویی عوامل متعدد را باعث گرایش به مواد خواند و گفت: از جمله  این عوامل کنترل نداشتن  بر رفتار کودک ،عاطفی برخورد کردن،کمبود نشاط اجتماعی،فقر در  غنی سازی اوغات فراغت جوان و نوجوان،تقویت نکردن باورهای دینی  و ….

وی همچنین با اشاره به فعالیت و اقدامات دستگاه های امنیتی، نظامی، سپاه و بسیج و سایر دستگاه ها در این حوزه اشاره کرد و یادآورشد: در دو هفته گذشته ۱۳ تُن انواع مواد مخدر در کشور کشف شده است.

دبیرشورای مبارزه با موادمخدر گیلان با بیان اینکه روزانه هشت نفر از هموطنان براثر مصرف موادمخدر جان خود را از دست می دهند، افزود: در این راستا مهم ترین وظیفه برعهده خانواده ها و والدین بوده که باید بر نوع رفتار فرزندان خود در خانه و جامعه کنترل و نظارت درست داشته باشند.

در این همایش اجرای گروه سرود ناشنوایان مرکز بهزیستی شفت ،اجرای نمایش  و اهداء جوایز از دیگر برنامه ها بود .

تهیه گزارش /زلیخا صفری

photo_2017-07-10_12-03-20 photo_2017-07-10_12-03-52

photo_2017-07-10_12-02-50 photo_2017-07-10_12-02-13

photo_2017-07-10_12-01-35 photo_2017-07-10_12-01-28

photo_2017-07-10_12-07-45 photo_2017-07-10_12-07-38