صفیر گیلان؛موج دومینو وار انحلال شوراها، بازداشت قریب به صد نفر از اعضای شورا‌ها در کل کشور و سلب عضویت تعدادی کثیری از منتخبین مردم، میزان کارآمدی این نهاد را دچار تردید‌های بیشمار ساخته است

اختصاصی/صفیر گیلان؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم در این زمانه، رسانه‌ها نقش بسیار تاثیرگذاری در زندگی اجتماعی و سیاسی انسان‌ها ایفا می‌کنند. در کشور در زمان انتخابات‌های مختلف، رسانه‌ها از رادیو و تلویزیون گرفته تا روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری، به عنوان ابزاری تاثیرگذار و تعیین‌کننده به شمار می‌روند.

به عنوان یک خبرنگار آزاد در همین زمینه معتقد هستم ،که «رسانه‌ها ضمن ارائه اطلاعات کاربردی و کارکردی باید منعکس‌کننده همه‌ صداها باشند.»

امروز ماهیت یک رسانه در دوسویه بودن آن است  و«موفقیت یک رسانه، در بازنشر راه‌حل در کنار بیان مشکلات  از دیدگاه افراد مختلف است.»

اما آیا رسانه‌های ما چنین نگاه و رویه‌ای را در هنگام انتخابات رعایت می‌کنند؟ اساسا وظایف رسانه‌ها در زمان چنین رویداد سیاسی چیست و رسانه‌های یک‌سویه چه تاثیراتی بر حضور مردم در انتخابات می‌گذارند؟
این پرسش‌ها  در این روز ها که نگاه و حرکات همکاران عزیز رسانه ای را در فضاهای مختلف می بینم برایم جای تامل دارد چرا که …
این فعال اجتماعی نوشت؛درباره وظایف رسانه‌ها و چگونگی عملکرد آنها در زمان انتخابات باید متذکر شوم که  یکی از وظایف رسانه‌ها در زمان انتخابات جذب مشارکت مردم است، رسانه‌ها باید به گونه‌ای عمل کنند که اعتماد مردم بیشتر شود. البته رسیدن به این مهم، با بی‌طرفی و ایفای نقش حرفه‌ای رسانه‌ها امکان‌پذیر است.

امروز معتقدم که شرایط اقتصادی، خانه‌نشینی و کم شدن روابط اجتماعی، به گوش رسیدن اخبار منفی و خستگی ناشی از کرونا باعث شده‌ که مردم حالت ناامیدی پیدا کنند، به همین دلیل رسانه‌ها نباید در این شرایط به این ناامیدی دامن بزنند، بلکه باید کمک کنند که کشور از این مرحله عبور کند.

اما وظایف دیگر ما در کنار رسالت رسانه ای اینکه در هنگام انتخابات مطالبات مردم را پیگیری کنیم و اجازه دهیم تا صدای مردم، قومیت‌ها، گروه‌های مختلف جامعه مانند زنان، رای‌اولی‌ها و بقیه شهروندان شنیده شود.

البته از نگاه بنده  این نکته نباید فراموش شود که تبلیغات هیجانی و پرشور برای انتخابات خوب است. اما نه به این معنا که وعده‌های دروغین و غیرواقعی به مردم داده شود و رسانه‌ها هم آنها را منتشر کنند.

زیرا چنین وعده‌هایی باعث می‌شود به توقعات فزاینده‌ در جامعه دامن زده شود  که تحققشان اصلا امکان‌پذیر نیست. باید مدیریت انتظارات وجود داشته باشد.،چون نرسیدن افراد به وعده‌های داده شده به مرور باعث کاهش سرمایه‌های اجتماعی می‌شود.

فعال اجتماعی نوشت؛ در زمان انتخابات همیشه شایعات و اخبار کذبی درباره نامزدها منتشر می‌شود. این اخبار به اندازه‌ای متنوع و زیاد است که مردم را برای انتخاب شخص اصلح سردرگم می‌کند. این پرسش پیش می‌آید که اساسا رسانه‌ها برای جلوگیری از انتشار این اخبار و پیامدهای آن بر مردم باید چه الزاماتی را باید رعایت کنند؟

موج دومینو وار انحلال شوراها،میزان کارآمدی این نهاد را دچار تردید‌های بیشمار ساخت

اما در رابطه با عملکرد شورا‌ها و مشارکت آحاد مردم در  انتخابات مواضعی دارم  و بر آن اساس این یادداشت را نوشتم که از نگاه شما خوبان می گذرد.

امروز شمارش معکوس روز‌های پایانی دوره پنجم شورا‌های اسلامی شهر و روستا آغاز شده است و اکنون کارنامه و عملکرد این نهاد پس از سه دهه، درگیر فراز و فرود‌های فراوان است. موج دومینو وار انحلال شوراها، بازداشت قریب به صد نفر از اعضای شورا‌ها در کل کشور و سلب عضویت تعدادی کثیری از منتخبین مردم، میزان کارآمدی این نهاد را دچار تردید‌های بیشمار ساخته است.

در این میان شورای شهرهای بزرگ چون «تهران»  به عاقبت شهر‌های «ساری»، «مرودشت»، «خرمشهر»، «رشت»، «کرمانشاه»، «مرند» و… دچارگردید.

امروز دلزدگی آحاد جامعه از عملکرد بی ثمر، نچشیدن طعم خدمت، فاصله گذاری با ماموریت‌های اصلی و انحلال شورا در میزان مشارکت رخ نشان داد و گویای نارضایتی مردم از کارنامه شورای اول تا کنون تمامی ندارد .

اما در نقطه مقابل شهرداران منتخب شورا نیز نتوانستند اعتماد از دست رفته را به ریل اصلی برگردانند و میزان مشارکت در دور های بعدی انتخابات شورای شهر کاهش و  رفته رفته نهاد شورا اهمیت و جایگاه اصلی خود را در بین شهروندان آشکار کرد.

****

از همینجاست که دقت و انتخاب آگاهانه در انتخابات آتی شورا‌های اسلامی شهر و روستا ضرورتی انکارناپذیر است و می‌بایست شهروندان ضمن بررسی سوابق نامزد‌ها زمام امور شهر‌ها را به دست سرآمدانی بسپارند که پس از استقرار در کرسی عضویت شورا مطالبات اصلی مردم را محملی برای پیشبرد اهداف شخصی و جناحی خویش قرار ندهند و به عنوان بازوی اصلی و ناظر، مجموعه مدیریت شهری را به سمت توسعه پایدار رهنمون سازند.

نویسنده؛زلیخا صفری  راسته کناری

کارشناس علوم اجتماعی