شادی ویژه کودکانه  غنابخش اصلی برنامه فرهنگی،مذهبی سازمان منطقه آزاد انزلی برای دهه کرامت محسوب می شود.

اختصاصی/صفیر گیلان؛ به مناسبت دهه کرامت با حضور خادمان آستان قدس رضوی، کاروان «زیر سایه خورشید» حامل پرچم متبرک بارگاه ملکوتی ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع)، میهمان مردم  و گردشگران منطقه آزاد انزلی بود که جلوه های معنوی خاصی را در این شهر ایجاد کرد.

قدم هایشان آهسته، لب هایشان خندان و دست هایشان نیز برای حمل پرچم رضوی استوار است. از چشم های مهربانشان می‌توان دید که از بارگاه ملکوتی شاه توس مشرف شده‌اند و از دادن شکلات به دست کودکان می توان فهمید که آمده اند تا دست کودکان را به دست آقا بدهند و کام کودکان را نیز شیرین کنند.

اینجا از نگاه دوربین  می تواند دید اشک های مادری که  بی واسطه گونه هایش را نوازش می‌کند. به خوبی می‌توان حال و هوای درونشان را از زمزمه های جاری بر زبانشان، فهیمد.  به میان جمعیت می رویم و زمزمه ها را به جان و دل می شنویم مادری که « باز هم دلتنگ امام رئوفم…. دلم خنکای حرم باصفایش را می‌خواهد…. دلم رقص پرچم گنبد طلایش می خواهد…دلم نشستن بر ایوان صحن گوهرشاد را التماس می‌کند…»

این را بانویی در مناجات هایی که با انتظار همراه است، می‌گوید. گویی سخت دلتنگ شاه غریبان شده و برای زیارت پرچم گنبدش بی قراری می‌کند.

عجب ضیافتی بر پاست. ضیافت از نسیم عشق در سایه کرامت پرچم سبز رضوی …بوی گل رز سرخ و بوی  گل و گلاب که تو گویی در کنار گنبد به گلدانهای پر گل نگاهمی کنی .  انگشت های بی قرار پیرمردی محاسن سپید هم دانه دانه تسبیح را رد می‌کند و چیزی بر زبان می آورد و جوانی که دستها را برای رسیدن به گنبد دراز می کند و طلب می کند هر آنچه دلش می خواهد.

بخش آغازین برنامه”زیر سایه خورشید”تلاوت قرآن کریم توسط قاری برجسته گیلانی ،استقبال مردم با شاخه های گل از پرچم آقا علی ابن الموسی الرضی(ع) ، مولودی خوانی، مداحی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت، ایستگاه نقاشی کودکانه،نمایشگاه حجاب،و اجرای گروه سرود تبار میرزا ( آقای من وایران عزیز) ،ایستگاه صلواتی شیرینی و شربت، بهمراه قرعه کشی سفر به مشهد مقدس با هزینه سازمان منطقه آزاد انزلی برای هشت خانواده حاضر در مراسم، از دیگر بخش های این برنامه فرهنگی-مذهبی بود.

در برنامه پرشور که از سوی آستان قدس رضوی؛ با همکاری معاونت فرهنگی،اجتماعی،گردشگری سازمان و مجموعه  تشکل های بخش خصوصی منطقه عصر روز جمعه پنجم خرداد ماه سالجاری در فاز تجارت و گردشگری منطقه برپا گردید؛ پرچم گنبد حضرت امام رضا(ع) توسط خدام حرم رضوی  در میان مشتاقان به نمایش عموم درمی آید.

 آنجاکه کودکان در اولین ساعات شروع برنامه کنار خانواده مجلس را مزین به شادی کودکانه کردند تا جایی که گروه سرود میرزا با حضور بیش از ۱۰۰ کودک هم خوانی کردند و در جای دیگر کودکان نقاشی کشیدند .

حضور خانواده شهداء و ایثارگران، بازاریان ، فعالین اقتصادی و سرمایه گذاران، مردم  بهمراه گردشگران حاضر در فاز تجارت و گردشگری،حال و هوای جشن های مردمی میلاد امام رضا(ع) در این منطقه را دگرگون کرده و این همه شور و نشاط وصف نا شدنی و گریه های گوشه و کناری که ارادت به امام هشتم را می رساند شادی ویژه کودکانه  غنابخش اصلی برنامه فرهنگی،مذهبی سازمان منطقه آزاد انزلی برای دهه کرامت محسوب می شد.

گفتنی است مراسم با شور و نشاط به  جایی  رسید که قرعه کشی انجام شد ۸ سفر مشهد و هشت خانواده که می توانستند لذت یک سفر به یاد ماندنی را از دور به واقعیت بچشند، شماره برگ ها خوانده شد و کودکان سهم بیشتری داشتند و  ما شاهد اشک ریتخن کودکان بعد از شنیدن شمارها بودیم  و این برگه قرعه کشی حضور خانوادگی برای سفر به مشهد  را برای ۸ خانواده که دو کودک از آستانه اشرفیه آنجا که برادر بزرگوار امام رضا (ع) حضرت سیدجلال الدین اشرف هستند در لیست قرار گرفتند و شوق پروازشان بی نظیر بود.

تنی است جشن میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها،نمایشگاه حجاب، برپایی پویش روایت دخترانه برای دخترخانم های ۱۱ تا ۱۸ ساله “با موضوع اهمیت دختر بودن”و جشن های سالروز ولادت حضرت امام رضا(ع)، از دیگر برنامه های سازمان منطقه آزاد انزلی در دهه کرامت می باشند.

  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری