به گزارش صفیر گیلان؛نشست علمی تخصصی موزه و مجموعه داری در گیلان با حضور مدیرکل موزه ها و اموال منقول فرهنگی-تاریخی سازمان میراث فرهنگی کشور،رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان،رییس پژوهشکده گیلان شناسی و جمعی از مجموعه داران برگزار شد. در این نشست رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره […]

به گزارش صفیر گیلان؛نشست علمی تخصصی موزه و مجموعه داری در گیلان با حضور مدیرکل موزه ها و اموال منقول فرهنگی-تاریخی سازمان میراث فرهنگی کشور،رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان،رییس پژوهشکده گیلان شناسی و جمعی از مجموعه داران برگزار شد.

در این نشست رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به فرهنگ و هویت گیلان و جایگاه آن در میراث ملی  اظهار داشت:گیلان مهد تمدن و فرهنگ است و پژوهش های باستان شناسی مهر تاییدی بر این ادعا می باشد.

وی با بیان اینکه معرفی این میراث ارزشمند نیازمند نگاهی هدفمند و اصولی است،موزه ها را مامنی برای نمایش شگفتی های فرهنگی خواند و افزود:آنچه که در موزه ها به چشم می خورد تنها چند شئ تاریخی نیست،بلکه معیشت،فرهنگ،اقلیم و عناصر زیبایی شناختی را به نمایش می گذارد.

این مسئول با اشاره به برخورداری گیلان از۲۰موزه عمومی و تخصصی اذعان داشت:۵مورد از این موزه ها تحت نظارت میراث فرهنگی،۹موزه بصورت مشارکتی و ۶موزه توسط مجموعه داران خصوصی اداره می شوند که این خود تلاشی برای تحقق اقتصاد مقاومتی با رویکرد مشارکت دهی بخش خصوصی خواهد بود.

علیزاده تصریح نمود:به موازات بحث موزه ها،نمایشگاه های متعددی از سوی مجموعه داران خصوصی برپا شده که علاوه بر معرفی ارکان هویتی موجبات رضایت عمومی برای شهروندان و دانش پژوهان را فراهم نموده است.

وی،تلاش برای فرهنگ سازی را تلاشی ارزشمند،جامع و تعاملی قلمداد نمود و بیان داشت:باید با هم افزایی و اراده جمعی نسبت به تلفیق عناصر فرهنگ با عناصر طبیعی و حتی ادغام طرح های بومگردی با مقوله موزه و مجموعه داری گام برداریم.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان مجموعه داری و ساخت و تجهیز موزه ها را از راهکارهای تنوع بخشی به گردشگری دانست و گفت: ابنیه تاریخی ارزشمند همچون میدان شهرداری رشت،ساختمان پست در رشت،ساختمان بانک ملی در انزلی و …که خود در حوزه گردشگری فرهنگی جایگاه ویژه دارند، می توانند با کارایی جدید همچون موزه های خصوصی بیش از پیش مورد توجه گردشگران قرار گیرند.

علیزاده بر ضرورت صیانت از اسناد و اشیا هویت بخش بعنوان میراث ماندگار نسل حاضر تاکید کرد و خواستار جریان سازی علمی پژوهشی در این حوزه شد.

کیوان محمدی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در این نشست موزه ها را مکانی برای نمایش نمادهای خاص که بازتابی از حیات گذشتگان دارد قلمداد کرد و اظهار داشت:در این اماکن با عنصر زیبایی شناسی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه باید هنر معاصر به سمت و سوی هویت بخشی سوق یابد خاطرنشان نمود:موزه ها هنری معاصر با رنگ و بوی سنت و اصالت است.

این مسئول افزود: موزه ها هویت بخشی را به نسل جوان القا می کنند و بر فرهنگ بیگانه خط بطلان می کشند.

محمدی؛کمبود بودجه را از معضلات در حوزه فرهنگ دانست و با تاکید بر پویایی در بین مجموعه داران خواستار تدوین ایده های نوین بیشتر در حوزه فرهنگ از سوی مجموعه داران بعنوان ارکان هویت بخش جامعه شد.

همچنین محمدرضا کارگر مدیرکل موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی در این مراسم بر لزوم توسعه مجموعه داری و صیانت از آثار و اشیا تاریخی تاکید کرد و گفت: باید ارتباط موثری بین کارکرد گردشگری با کارکرد موزه ها تعریف کنیم.

وی افزود:یکی از قدیمی ترین انواع گردشگری ها، گردشگری فرهنگی است که موزه ها بعنوان یکی از پشتوانه های گردشگری فرهنگی محسوب می شوند.

این مسئول تصریح کرد:موزه ها باید این امکان را داشته باشند که بسته رقابتی گردشگری در آن نمود پیدا کند و موزه های خصوصی در این حوزه می توانند جدی عمل نمایند.

کارگر؛گیلان را استانی ممتاز قلمداد نمود که کارنامه ای پراصالت دارد و وجود اولین های فرهنگی در تاریخ رشت بعنوان مرکز استان گواه این مطلب است.

وی؛رسیدن به توسعه پایدار را در گرو احیای هویت های بومی محلی خواند و گفت: تلاش برای احیای هویت بومی در جوامع در واقعا گامی در مسیر تنوع بخشی فرهنگیست.

کارگر بر لزوم سواد آموزی فرهنگی در تمامی سطوح جامعه تاکید کرد و بیان داشت: مجموعه داران و موزه دوستان طلایه داران این امر هستند؛لذا با پژوهش و سواد آموزی در حیطه فرهنگی می توانند راهبری جامعه را در دست گیرند.