رییس اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان فومن ترویج فرهنگ وقف و جایگاه و تاثیرات وقف را در سایه اطلاع رسانی دانست و گفت:موقوفات ۵۰ میلیاردریالی با نیت کمک به دختران بی سرپرست ،ایتام و دانش آموزان بی بضاعت در فومن ثبت شد

اختصاصی/صفیر گیلان؛حسن راستاد رییس اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان فومن در نشست با خبرنگار ضمن تبریک هفته وقف گفت:وقف میراث ماندگار ائمه اطهارعلیه السلام است که وظیفه ماست آن را حفظ و نگهداری کنیم.

وی صیانت و توسعه وقف این فرهنگ ماندگار و جاودان را یک وظیفه همیشگی خواند و گفت:این صدقه جاری و ساری از جمله فرهنگ غنی ایرانی اسلامی است که بر آن تاکید فراوان  توسط ائمه و قران شده است.

راستاد با اشاره به اینکه آنچه در وقف نامه توسط   واقف آورده شده قابل تغییر نیست گفت:آنچه مال و اموالی که واقف بعد از مرگ خود یا در زمان حیات مشخص کرده با برنامه و به نحو احسن اجرایی می شود.

رییس اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان فومن به برخی مستند سازی اموال وقف شده در دوران شاه به نفع اشخاص اشاره و تصریح  کرد؛بعد از انقلاب استاد غیر مشروع باطل و موقوفات به وقف بازگشت داده شد.

وی به مساجد و حسینیه ها که مراکز شروع وقف بود اشاره و افزود:در زمان قیام میرزا کوچک جنگلی  موقوفات عامه بود و ساماندهی آنها یکی از کارهای میرزا بود.

راستاد به بیش از ۱۴۰۰ مدرسه و ۴۰ دانشگاه وقفی که در کشور وجود دارد اشاره و افزود:آثار وقف در حوزه بهداشت و درمان و بیمارستان،آموزش و پرورش ،باشگاه فرهنگی ورزشی و.. در شهرستان فومن نیز بسیار قابل تحسین است و در روستای کلرم درمانگاه جز موقوات است.

رییس اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان فومن  از کمک ۲۵ میلیونی واقفان و موقوات در امر ازدواج  و کمک جهزیه خبر داد و گفت:در حوزه مسکن نیز در شهرستان وقف داشتیم.

وی ترویج فرهنگ وقف و جایگاه و تاثیرات وقف را در سایه اطلاع رسانی دانست و گفت:وقف تعدیل ثروت و کم کردن فاصله طبقاتی و رفع فقر  را در پی خواهد داشت.

راستاد از وجود ۱۰۰ موقوفه و بیش از ۱۰۸۰ رقبه در شهرستان فومن خبر داد و گفت:در شهرستان ۳۷ بقعه متبرکه و بیش از ۱۸۲ مسجد است.

رییس اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان فومن از وجود موقوفات متفاوت در شهرستان خبر داد و گفت:برون سپاری و مدیریت موقوفات و انتخاب امین موقوفات جهت پیگیری مکان های وقفی و احیای موقوات از عملکرد یکساله ما است.

وی عوائد موقوات را طی یکسال گذشته در شهرستان بیش از ۶میلیارد ریال خواند و گفت:این مبلغ در جهت اجرای نیات در تمام حوزه ها استفاده می شود.

راستاد درآمد بقاء متبرکه شهرستان را بالغ بر ۳ میلیارد و ۶۹۳ میلیون ریال خواند و گفت:عوائد موقوفات را در شش ماهه سال جاری ۴ میلیاردو ۷۴ میلیون ریال خواند که نسبت به شش ماهه اول سال گذشته رشد داشته است.

وی درحوزه املاک وقفی از ثبت ۱۲۵ فقره ای خبر داد  و گفت:بیش از ۱۷۰ مورد بازدید میدانی از املاک وقفی نیز در دست بررسی است.

رییس اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان فومن از ۸فقره مزائد املک وقفی خبر داد و گفت:شش فقره تنظیم سند اجاره و ۵ فقره رای وصول موقوفات به نفع اوقاف شهرستان نیز از دیگر عملکرد ما است.

وی در حوزه عمرانی به تجهیز و نوسازی بقعه متبرکه سبز قباء اشاره و افزود؛ بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه سربندی این مکان مقدس و نیز نصب نرده و دوربین مدار بسته و درختکاری و رش سجاده ای این مکان با هزیته ۱۰۵ میلیون تومان اجرایی شد.

وی از بازسازی مساجد شهرستان با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خبر داد و گفت:در اجرای طرح مودت  و بازسازی امکان شهرستان نیز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

راستاد در پایان از ثبت وقف جدید شامل سه واحد مسکونی به ارزش ریالی ۵۰ میلیارد  ریال در شهرستان  خبر داد و گفت:نیات این بزرگان و عزیران واقف شامل ایتام،دختران بی سرپرست و به دانش آموزان بی بضاعت می باشد