قوامی استفاده از پایانه سامانه فروشگاهی را امر الزامی در واحد تولیدی خواند و گفت: با این سامانه همه ی خریدها و فروشها ثبت می شود  و تولید کننده مجبور نیست تا هم در خرید و هم فروش مالیات ارزش افزوده را بپردازید و این کار ملی است.

اختصاصی صفیر گیلان؛ عصر روز گذشته (پنجشنبه ۱۸ خرداد۱۴۰۲) با همراهی خلیل بهروزی فر نماینده فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی،معاون سیاسی فرمانداری فومن ،بخشدار سردا جنگل دکتر هادی قوامی معاون امور حقوقی و مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی، با همراهی مدیرعاملان بانک سپه و ملی استان گیلان، مدیرکل اقتصاد و امور دارایی استان گیلان و تنی چند از روسای ادارات شهرستان از واحد تولیدی (شرکت بافته های سپهر،شهاب شیمی پارس وکالای خواب فومن لایی ) در شهرک صنعتی سردار جنگل فومن (کوچیچال در ماکلوان) با هدف بررسی مشکلات و رفع موانع سد راه توسعه بیشتر شهرک و این مجموعه ها بازدید کردند.

هادی قوامی در بازدید از  شهرک صنعتی کوچیچال گفت:باید در راستای ارزش افزوده با تقسیم کار و همدلی و همکاری شرایط را فراهم کنیم و خام فروش نباشیم  زیرا ما منابع متعدد داریم و صادر کننده مواد خام هستیم در حالی که ثروت ارزش افزوده در جایی که مواد خام به محصول نهایی تبدیل می شود.

وی از معادن نفت و، گاز ، معادن سرب ، روی و آهن نام برد و گفت: ما این معادن را استخراج و تبدیل به شمش آلیاژی می کنیم و می فروشیم به کشوراهای اروپایی و انها این شمش را به قیچی،قاشق و چنگال و  لوازم جراحی و غیره تبدیل و ما مجبوریم ۱۰ شمش بدهیم تا محصول یک شمش را بگیریم.

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد و دارایی با تاکید بر حمایت از استان‌ها در قالب آمایش سرزمینی، گفت: در اصل ۴۸ قانون اساسی نیز بر رشد دادن هر منطقه به فراخور پتانسیل و استعداد آن تاکید شده است.

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد و دارایی نماینده فومن و شفت را اخلاق مدار و  پر جاذبه در وزارت اقتصاد خواند و گفت: ایشان فرصتها را برای مردم در مجلس فراهم و در واقع نماینده ملی و منحصر به فرد  و منطقه ای از میان ۲۶۹ نماینده است زیرا درحوزه وزارت  اقتصاد پیگیر مربوط به سهام عدالت ۵۰ میلیون ایرانی از غرب رفیع تا شرق وسیع از  شمال بارانی تا خلیج همیشه فارس ایرانی هستند پس گستره پیگیریشان از سراسر ایران است.

قوامی همچنین بر لزوم عدم تمرکز سرمایه در پایتخت اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر ۶۲ درصد از نقدینگی کشور در استان تهران است، مجلس می‌تواند با برقراری توازن منطقی میان مناطق کم برخوردار و کم درآمد با شهرهای بزرگ و صنعتی، شرایط پیشرفت و توسعه در این مناطق را برای آنها فراهم کند.

وی بحث تولید را مهم خواند و گفت: در دولت سیزدهم اولین اتفاقی که افتاد کاهش مالیات در بنگاهای تولیدی از ۲۵ درصد ۵درصد کم و امسال هم دو درصد کم شد که به ۱۸ درصد رسید و این مالیات بر سود حمایت از تولید بود.

قوامی به بحث ارزش بر افزوده در سامانه پایگاههای فروشگاهی فعال اشاره و افزود:  با این سامانه  مالیات به حلقه اخر که  مصرف کننده است می رسد و مالیات از دوش واحد تولید کننده برداشته می شود.

ایشان استفاده از پایانه سامانه فروشگاهی را امر الزامی در واحد تولیدی خواند و گفت: با این سامانه همه ی خریدها و فروشها ثبت می شود  و تولید کننده مجبور نیست تا هم در خرید و هم فروش مالیات ارزش افزوده را بپردازید و این کار ملی است.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه  وقتی پولی نباشد که بتوان با آن چرخ اشتغال و تولید ‌را بچرخاند، نمی‌توان انتظار کارهای بزرگ در مناطق محروم داشت، ادامه داد: ما باید تلاش کنیم تا افراد شاغل و فعالان و تولیدکنندگان حوزه کشاورزی در استان‌ها را با پتانسیل و توانایی های خود و زمین کشاورزی خود آشنا کنیم.

وی کار تولید را پر زحمت ترین کار در کشور جمهوری اسلامی خواند و گفت:این زحمت باید برای کار غیر مولد انجام شود تا در آینده دست سوداگری از ملک و مسکن و طلا را کوتاه کنیم  تا کسی به فکر خرید برای سود چند برابر نباشد که چند برابر بفروشد .

  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری