کبود مهری همچنین یکی از علل مهم ناباروری و سرطانها را علاوه بر ویتامین دی وجود زباله های پلاستیکی،رنگ ساختمانی،آفت کش ها و آلودگی هوا  دانست و گفت: تنبلی تخمدان در زنان یک مسئله مهم و شایع است.

اختصاصی/صفیر گیلان؛کارگاه علمی بررسی نتایج طرح‌های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز سه شنبه در مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س)برگزار و معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، و متخصصان حوزه ناباروری از رسانه ها  به جهت توجه رسانه های گیلان به نتایج فعالیت های پژوهشی محققین دانشگاه علوم پزشکی گیلان در راستای ترویج باروری و افزایش جمعیت تقدیر نمودند.

نازایی حقیقتی از معضل جا معه امروز

 رؤیا فرجی«متخصص زنان، زایمان و نازایی» در این کارگاه رسانه ای این تحقیقات را حقیقتی  از معضل جا معه امروز دانست و گفت:در خصوص نازایی و ناباروری سه عنصر زنانه و مردانه و ناشناخته دخیل است که تحقیقات هورمونی طرح جوانی جمعیت در باروری زوج نازا می تواند بسیار اثر گذار باشد.

وی به بررسی اثر هورمون‌های حاملگی در بیماران IVF (باروری داخل آزمایشگاهی) پرداخت و اظهار کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که ۱۵ تا ۲۰ درصد زوج‌های جوان نابارور هستند و نازایی دارند و علت این نازایی‌ها متغیر است.

وی با بیان اینکه زوج‌های نابارور پس از دریافت درمان‌های اولیه دارویی و نتیجه نگرفتن، نیاز به روش‌های درمانی و کمک باروری خواهند داشت، افزود: آی. وی. اف یکی از روش‌های کمک باروری است که در آن از جنین فریز شده استفاده می‌شود.

دکتر فرجی مرکز درمانی الزهرا(س)  رشت را تنها مرکز دولتی باروری داخل آزمایشگاهی خواند و گفت:در این مرکز بیماران IVF  را رایگان ولی در بخش نگهداری هزینه بسیار کمی پرداخت می کنند.

وی مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س)  رشت را بیمارستان شلوغ در تمام بخش ها خواند و گفت:به جهت ظرفیت فراوان این مرکز نیازمند توجه ویژه است.

رد پای کمبود ویتامین D،پلاستیک و سم آفت کش در ناباروری و سرطانها

«رؤیا کبود مهری» فلوشیب ناباروری نیز در ادامه این کارگاه گفت: مطالعات ما در زمینه نازایی نشان می‌دهد از جمله فاکتورهایی که فرزند آوری را دچار اختلال می‌کند کمبود ویتامین دی  و اینکه بسیاری از خانم ها از وضعیت تولید مثل خود آگهی ندارند. .

وی با بیان اینکه بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ۱۸۶ میلیون زوج نابارور در دنیا وجود دارد، اضافه کرد: اگ زنان آگاهی لازم را از نازایی خود دانسته و  مسائل پیشگیرانه از نازایی را رعایت کنند، به درمان نیاز نخواهند داشت و می‌توانند فرزندی سالم به دنیا بیاورند.

کبود مهری همچنین یکی از علل مهم ناباروری و سرطانها را علاوه بر ویتامین دی وجود زباله های پلاستیکی،رنگ ساختمانی،آفت کش ها و آلودگی هوا  دانست و گفت: تنبلی تخمدان در زنان یک مسئله مهم و شایع است.

این متخصص ناباروری، کمبود ویتامین دی را یکی از دغدغه‌های حوزه پزشکی دانست و اضافه کرد: در بسیاری از سرطان‌ها و بیماری‌های نورولوژی مانند ام. اس کمبود ویتامین دی دیده می‌شود، کمبود ویتامین دی ارتباط مستقیمی با بیماری‌های زنان دارد.

کبود مهری، چاقی و کم تحرکی و تغییر شیوه زندگی و ورزش نکردن و خوردن غذاهای آماده و فست فودی را موجب بروز و ظهور ژن‌های PCO دانست و متذکر شد: عامل بیماری آندومتریوز نیز که تا ۵۰ درصد موجب نازایی می‌شود، همین کمبود ویتامین دی است.

وی با بیان اینکه کمبود ویتامین دی موجب شده ذخیره تخمدانی برخی از جوانان نیز کم باشد بر لزوم جبران کمبود ویتامین دی تأکید و عنوان کرد: بیماران نازا به دو دسته با ذخیره تخمدانی کم و با ذخیره تخمدانی نرمال تقسیم می‌شوند و سطح ویتامین دی آنان را بررسی می‌کنیم.

حاملگی نابجا یکی از علل مرگ و میر مادران باردار در سالهای اخیر

ماندانا منصور قناعی، متخصص زنان و زایمان نیز در ادامه اظهار کرد: شاهد افزایش بارداری‌های نابجا در سال‌های اخیر هستیم که می‌تواند برای مادر خطرات جانی داشته باشد.

وی سن پایین، روابط جنسی خارج از چارچوب خانواده، عفونت‌های مکرر را از جمله ریز فاکتورهای حاملگی نابجا دانست و بیان کرد: حاملگی نابجا و خارج رحمی یکی از علل مرگ و میر مادران باردار است.

وی یادآور شد:زنان به محض مشاهده علائم بارداری مانند تاخیر در سیکل قاعدگی حتما وضعیت حاملگی نابه جا را بررسی کنند زیرا اگر مدت زمان حاملگی لوله ای طولانی شود، احتمال عدم موفقیت در درمان بیشتر است.

این متخصص زنان خاطرنشان کرد: تجویز “متوترکسات” یکی از روش های درمانی است که با سنجش سطح هورمون حاملگی انجام می شود.

منصور قناعی، از انجام تحقیق بر روی ۶۹۰ مادر باردار در استان خبر داد و عنوان کرد: احتمال حاملگی نابجا مجدد بیشتر بوده و اگر مادری یک بار حاملگی خارج رحمی  را تجربه کرده باشد، امکان دارد دوباره برای او رخ دهد؛ البته با درمان‌های دارویی از عوارض آن جلوگیری می‌کنیم.

پی نوشت/ باید بدانیم امروز دنیا به دنبال انتشار مطالعات پژوهشی است و در دنیا با رسانه نتایج پژوهش با تولید محتوا به جامعه ارائه می شود که امید است در کشور ما نیز نتایج طرح ها دانشگاهی با همکاری رسانه اطلاع رسانی شود.

  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری