در پی کاهش منابع آب زراعی در گیلان ازجمله در سد سفیدرود که منابع آب پشت سد به حدود یک‌سوم رسیده، نجار رئیس ستاد مدیریت بحران کشور به گیلان سفر کرد و در جریان تنش آبی استان قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صفیر گیلان؛در پی کاهش منابع آب زراعی در گیلان ازجمله در سد سفیدرود که منابع آب پشت سد به حدود یک‌سوم رسیده، نجار رئیس ستاد مدیریت بحران کشور به گیلان سفر کرد و در جریان تنش آبی استان قرار گرفت.

در پی این سفر نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران گیلان با حضور نجار، معاون وزیر و رئیس ستاد مدیرت بحران کشور در سالن اجلاس اداره کل مدیریت بحران استان با موضوع محوری تأمین آب کشاورزی برگزار شد.

اسماعیل نجار با بیان اینکه در سال گذشته از سوی وزارت نیرو به‌منظور کاهش تنش آبی پرداخت‌شده است، اظهار کرد: در سال گذشته و به‌منظور کاه تنش آبی یک‌هزار و ۸۵۰ میلیارد از سوی وزارت نیرو در بخش‌های مختلف پرداخت‌شده است.

وی با اشاره به نقش ستاد مدیریت بحران در کاهش آسیب‌های واردشده به مردم درشرابط بحرانی گفت: ستاد مدیریت بحران نقش مهمی در کاهش خسارت به مردم در هنگام وقوع بحران دارد، لذا از اعتبارات ردیف سازمان‌ها نباید غفلت کرد زیرا بعضاً یک دهم از این ردیف بودجه‌ها جذب نشده و مشکلاتی را برای این ستاد ایجاد می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از کمک سه هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق توسعه کشاورزی خبر داد و افزود: در سال ۹۹ میزان قابل توجه‌ای اعتبار به گیلان اختصاص یافت ولی این اعتبار به دلایلی محقق نشده است ولی در بخش کشاورزی خسارت از طریق صندوق توسعه کشاورزی محقق خواهد شد و در همین راستا دولت در سال جدید سه هزار میلیارد تومان به این صندوق کمک می‌کند.

نجار با گله‌مندی از عدم تخصیص اعتبار به سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: بر اساس آمار در سال ۹۸ سازمان مدیریت بحران پنج هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان از برنامه‌وبودجه درخواست کرد که از این میزان تنها ۳۰۰ میلیارد تومان برای آن محقق شد.

وی با اشاره به درخواست بودجه هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سازمان برنامه‌وبودجه توسط سازمان مدیریت بحران تصریح کرد: کشور ایران در مقاطع مختلف سال با بحران‌های طبیعی مواجه شده و کنترل این بحران‌ها نیاز به اعتبار قابل‌توجه دارد به این منظور در سال جدید هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از برنامه‌وبودجه درخواست کردیم اما ۶۰۰ میلیارد تومان کنار گذاشته شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه به‌منظور حل معضل خشک‌سالی، در حال تهیه گزارش هستیم،  تصریح کرد: خشک‌سالی و رانش یکی از معضلات جامعه بوده و به این دلیل در حال تهیه گزارش با توجه به برنامه‌های جهانی هستیم تا بر اساس آن برنامه‌ریزی کرد و نمی‌توان مردم را از سرزمین خود جدا کرد لذا باید برنامه جامعی برای مقابله با رانش تهیه شود.

کاهش دبی ورودی آب به سد سفیدرود و افزایش دما ، نگرانی را بیشتر می‌کند.

 دکتر ارسلان زارع  در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران گیلان که با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، رئیس مجمع نمایندگان استان و نمایندگان مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی برگزار شد؛ کشاورزی را دارای نقش محوری در اشتغال، تولید و توسعه استان و از ارکان تأمین کننده بخش مهمی از امنیت غذایی کشور خواند.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد مواد غذایی، ۹۰ درصد چای و ۳۰ درصد برنج کشور حاصل تلاش کشاورزان سخت‌کوش و پرتلاش گیلانی است، بیان داشت: ۲۰ قلم از انواع تولیدات محصولات کشاورزی گیلان در جایگاه اول تا پنجم کشور قرار دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت حمایت از رکن محوری تولید و اشتغال استان همچون سال‌های گذشته با در نظر داشتن شرایط خشکسالی تأکید و تصریح کرد: در این مسیر مدیریت، هماهنگی، تعامل و همکاری بیشتر بین دستگاهی و استفاده فزون‌تر از ظرفیت مردم در مقابله با تنش آبی، منجر به ورود کمترین آسیب به کشاورزان می‌شود.

وی به قانون مدیریت بحران کشور و لزوم بهره‌گیری از آن در مقاطع مختلف به ویژه در امداد و نجات اشاره و خاطرنشان کرد: باتوجه به حادثه خیز بودن گیلان، در سال گذشته همچون سیل و آتش سوزی از همکاری دستگاه‌های اجرایی مختلف و نیز بسیج، نیروی انتظامی و مشارکت مردم استفاده شد.

استاندار به تدوین برنامه‌های عملیاتی و اجرایی کاهش خطر حوادث و سوانح با محوریت دانشگاه گیلان و ارائه به دستگاه‌های عضو اشاره و اضافه کرد: جمع آوری و تهیه نقشه‌های لایه‌های اطلاعات مکانی (GIS) دستگاه‌های خدمات رسان یکی از اقدامات موثر در سال گذشته بود که در بروز حوادث استفاده از این داده‌ها در مدیریت بحران اثرگذار است.

وی با قدردانی از تخصیص اعتبارات بازسازی و بازتوانی حوادث طبیعی در سال گذشته، خواستار تخصیص باقیمانده اعتبارات این حوزه در جهت تکمیل پروژه‌های تعریف شده دستگاه‌ها شد.

دکتر زارع به کاهش ۳۷ درصدی نزولات جوی نسبت به سال گذشته و ۷۹ درصد در فروردین‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره و خاطرنشان کرد: کاهش دبی ورودی آب به سدها به ویژه سد سفیدرود و افزایش دما ، نگرانی را بیشتر می‌کند.

وی نیاز حدود سه میلیارد مترمکعبی آب حوزه کشاورزی استان و ۲.۴ میلیون مترمکعبی تولید برنج را یادآور شد و افزود: باید از آب‌های سطحی، چشمه‌ها، چاه‌ها و آب بندان‌ها استفاده بیشتری شود و سردهنه ها مرمت و ایستگاه‌های پمپاژ، راه اندازی شود و باتوجه به شروع فصل زراعی پروژه‌های نیمه تمام در اسرع وقت به اتمام برسند.

وی همچنین بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت معتمدان محلی، شوراهای اسلامی، نیروهای انتظامی، سپاه و بسیج در جهت کاهش مشکلات تنش آبی تأکید و اضافه کرد: لازمست از ظرفیت صدا و سیما و رسانه‌های استانی در جهت اطلاع‌رسانی به‌موقع و آگاهی‌بخشی به مردم استفاده شود.

استاندار گیلان همچنین بر ضرورت استفاده دستگاه‌های اجرایی از ردیف‌های اعتباری ملی و پیگیری جدی برای جذب آنها تأکید کرد و گفت: انتظار می‌رود برای اجرای پیشنهادات واقع بینانه دستگاه‌ها از مواد ۱۰ و ۱۲ به استان منابعی تزریق شود.

وی مطالعات سازمان زمین شناسی و اقدامات بنیاد مسکن در خصوص رانش زمین در برخی مناطق استان را مفید خواند و تبدیل مطالعه‌ها به برنامه ای جامع  و تلاش برای کاهش آسیب های این حوزه با مدیریت موثر را مورد تأکید قرار داد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در شهرستان فومن حضور یافت.
اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با حضور در شهرستان فومن از تعدادی از پروژه های مرتبط با مدیریت بحران در این شهرستان بازدید کرد.
عصر امروز، با حضور محمدرضا محسنی فرماندار شهرستان فومن و اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، پروژه های احداث پل در روستاهای قلعه رودخان، خسروآباد، سیدآباد و کلفت مورد بررسی قرار گرفت.
در این مجموعه بازدید که با حضور خلیل بهروزی فر نماینده مردم شهرستان های فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی و ‌مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان همراه بود، از پروژه های احداث پل در روستاهای کلفت و قلعه رودخان بازدید میدانی شد.
در ادامه این بازدیدها، مسئولین با بررسی وضعیت رانش جاده در روستاهای‌ آبرود، کلفت و خالصان، مشکلات مربوط به تنش آبی در روستاهای الاسر، باغبانان و شیرذیل را نیز مورد بررسی قرار دادند.

شالیکاران گیلانی از آغاز کار با کمبود آب زراعی مواجه‌ شدند؟!/دستگاه‌های متولی به رسالت خود در قبال کشاورزان عمل نکردند

خلیل بهروزی‌فر  در این بازدید  با تاکید بر اینکه وی پیگیر حل مشکلات شالیکاران استان به ویژه شهرستان‌های فومن و شفت است اظهار داشت: هم‌اینک در برخی نقاط گیلان مانند شهرستان‌های فومن و شفت با کمبود آب زراعی مواجه‌ایم و انتظار داریم دستگاه‌های متولی به رسالت خود در قبال کشاورزان عمل کنند.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شروع سال زراعی جدید و مشکلاتی که بعضا برای کشاورزان و شالیکاران استان در بحث کمبود آب و سایر موضوعات مرتبط به وجود آمده است را متذکر شد و عنوان کرد: شهرستان‌های فومن و شفت از جمله مناطقی در استان گیلان هستند که کشاورزان آن برای ادامه فعالیت کشت و کار خود با کمبود آب زراعی مواجه‌اند.

بهروزی‌فر با بیان اینکه وی برای حل مشکلات شالیکاران فومن و شفت پیگیری‌های زیادی انجام داده است تصریح کرد: این رایزنی‌ها در سطح استانی و کشوری انجام شده است و پیگیری‌ها تا حصول نتیجه و حمایت از کشاورزان همچنان استمرار دارد.

وی آماده‌سازی آب‌بندان‌ها و لایروبی آن‌ها برای پشتیبانی از بخش کشاورزی را وظیفه‌ای که بر عهده دستگاه‌های متولی در سطح استان گیلان است اعلام کرد و گفت: آماده‌سازی سردهنه‌ها و لایروبی آن‌ها جهت هدایت آب زراعی به شالیزارها به ویژه بازسازی سردهنه‌هایی که در گذشته به علت جاری شدن سیلاب تخریب شده بودند از دیگر موضوعاتی است که در حال پیگیری است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه سفر رییس ستاد مدیریت بحران کشور به استان گیلان در ۸ اردیبهشت را هم مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: به همین مناسبت جلسه‌ای در استانداری گیلان با هدف مدیریت حوادث غیرمترقبه برگزار و تصمیمات خوبی هم در این راستا اتخاذ شد.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس با بیان اینکه رییس ستاد مدیریت بحران کشور با پیگیری‌های انجام گرفته از سوی وی از شهرستان‌های فومن و شفت نیز بازدیدی به عمل آورد اضافه کرد: نامه‌ای را به نجار در خصوص مباحث مرتبط به ویژه در دو شهرستان فومن و شفت تقدیم کردیم و ایشان هم دستورات خوبی را صادر کرد.

بهروزی‌فر موضوع پل‌هایی که در سال ۹۷ به علت جاری شدن سیلاب تخریب شده بودند و ضرورت بازسازی اصولی این سازه‌ها را هم مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: امیدواریم با پیگیری‌های بعدی که صورت خواهد گرفت بخشی از این مشکلات به ویژه مسئله تجهیز و راه‌اندازی چاه‌های آب برای سال زراعی و کمک به شالیکاران منطقه برطرف شود.

 

البته قابل تامل است که چرا رئیس سازمان مدیریت بحران کشور که در سالهای گذشته به ویژه در سال ۹۵ به شهرستان فومن سفر داشت  تا امروز پیگیر  مشکلات گیلان و به ویژه شهرستان فومن نبودند  و امروز که فریاد کشاورزان بلند شده  به شهرستانها سفر کردند.

عکس سال ۹۵

تخریب راه و سر دهنه ها و رودخانه

 

  • نویسنده : تنظیم گزارش/زلیخا صفری